1,056 læst ·
6 svar
1k læst
6 svar
Tætte/dække mellemrum mellem vægplade og gulvliste
Hej,
En komplet nybegynder så alle tips og anbefalinger er varmt velkomne – ekstra point for pædagogiske og detaljerede svar så jeg kan forstå
Lang historie kort. Vi har et rum hvor en af væggene er en ydervæg. Ydervæggen er mursten og indenfor sidder plader som er opreglede. Der er visse hulrum mellem gulvlisten og pladen hvilket skaber træk og sænker temperaturen i rummet. Disse ønsker vi at tætne på en eller anden måde.
På billede 1 og 2 tænker jeg man simpelthen kan tage akrylfuge og tætne da hullet er ret lille. Derefter blot male akrylfugen med samme farve som væggen. Hvad tænker I om den plan? Hvis god, er der nogen som har en god anbefaling på akrylfuge at bruge?
For billede 3, 4 og 5 så føler jeg at mellemrummet er for stort til at akrylfuge vil fungere? Eller skal man lægge et lag på gulvlisten, lade tørre, nyt lag indtil man ”når” vægpladen? Jeg har også læst om fugtetape, mineraluldstrimmel, fugebånd osv... Hulrummet varierer mellem 1-2 cm vil jeg sige. Fordelen er at i de to ender af de største hulrum er der reglar som man måske kan drage nytte af...
Drømmen ville være at man kan male over en jævn fin overflade med vægmaling så det ses så lidt som muligt. Samtidig skal der nok stå en seng der så jeg kan overveje en pragmatisk løsning hvis det er en sværdrømt drøm.
Som sagt, komplet nybegynder så alle tips og tricks værdsættes.
Mange tak på forhånd.
En komplet nybegynder så alle tips og anbefalinger er varmt velkomne – ekstra point for pædagogiske og detaljerede svar så jeg kan forstå
Lang historie kort. Vi har et rum hvor en af væggene er en ydervæg. Ydervæggen er mursten og indenfor sidder plader som er opreglede. Der er visse hulrum mellem gulvlisten og pladen hvilket skaber træk og sænker temperaturen i rummet. Disse ønsker vi at tætne på en eller anden måde.
På billede 1 og 2 tænker jeg man simpelthen kan tage akrylfuge og tætne da hullet er ret lille. Derefter blot male akrylfugen med samme farve som væggen. Hvad tænker I om den plan? Hvis god, er der nogen som har en god anbefaling på akrylfuge at bruge?
For billede 3, 4 og 5 så føler jeg at mellemrummet er for stort til at akrylfuge vil fungere? Eller skal man lægge et lag på gulvlisten, lade tørre, nyt lag indtil man ”når” vægpladen? Jeg har også læst om fugtetape, mineraluldstrimmel, fugebånd osv... Hulrummet varierer mellem 1-2 cm vil jeg sige. Fordelen er at i de to ender af de største hulrum er der reglar som man måske kan drage nytte af...
Drømmen ville være at man kan male over en jævn fin overflade med vægmaling så det ses så lidt som muligt. Samtidig skal der nok stå en seng der så jeg kan overveje en pragmatisk løsning hvis det er en sværdrømt drøm.
Som sagt, komplet nybegynder så alle tips og tricks værdsættes.
Mange tak på forhånd.
Er det et gammelt hus med pudsede indre vægge (kloasongvægge), som nogen har lagt gips over? Så ville jeg foreslå at fylde med gipsspartel, sørg for at det bunder, så det hæfter i noget bagved. Løsn elledningen først, så du kan komme ordentligt til. Har du brug for at fylde mere bagefter, kan du lave det fine arbejde med almindelig vægspartel (men det kræver jo en fast bund, som du får med gipsspartlet).
Har boet her i næsten 2 uger, så har desværre ikke meget baggrund/historie om byggerietCentano sagde:
Det du ser i sprækken er nok bare tapetrest. Vi rev alt tapet ned og malede direkte på plade/de pudsede væggene. Så ser du måske en af reglarne lidt.
Pladen er jo for kort i forhold til gulvlisten - så en "ordentlig" løsning er jo at få nye højere gulvlister, formoder jeg, men leder efter en lidt "hurtigere" enkel løsning, der er midlertidig. (det er mine døtres værelse, som jeg gerne vil have færdigt hurtigt).
Gammelt hus, yes! Njae det er nok tegl, tegl, regelskelet/luftspalte og så plader på regelskelettet tror jeg. Pladerne går dog ikke hele vejen ned, og ikke engang ned til fodlisten nogle stederD Dublin sagde:Er det et gammelt hus med pudsede indvendige vægge (kloasongvægge) som nogen har slået gips over? Så ville jeg foreslå at fylde med gipsfiller, sørg for at det når bunden så det fæster i noget bagved. Løs elledningen først, så du kan komme til ordentlig. Skal du fylde mere senere, kan du gøre det fine med almindelig vægfiller (men det kræver jo en fast bund, som du får med gipsspakkelen).
Men gulvlisterne skal jo sidde på en eller anden oprindelig indervæg. Hvis du forsøger at se lige indenfor gulvlisten, kan du se, hvad den er fastgjort i?L lembitlembit sagde:
Hvornår er huset bygget?
God pointe du fremfører..! Nu sover pigerne, så jeg kan ikke bekræfte det i aften, men kan det være så slemt, at de har sat gulvlisterne i reglarne..? Grunden til, at jeg mistænker dette, er, at vi har et identisk rum ved siden af, som også har ydervæg på samme måde. I dette rum er der tre væglister, der er lidt lavere, og en væg (som så er ydervæggen), hvor gulvlisten er højere end de andre tre. Som de har haft det samme "glippe-problem" der og simpelthen løst det ved at sætte en højere gulvlist på netop den væg..D Dublin sagde:
Men nu spekulerer jeg!
Huset er bygget i 1939.
Klik her for at svare