Hej,

Jeg har set, at man nogle gange bruger tætningslister på inderdøre i offentlige miljøer, sandsynligvis for at lydisolere.

Jeg synes dog, at det giver en mere solid fornemmelse, og dørene larmer ikke så voldsomt, når man lukker dem.

Så, hvis man vil dæmpe inderdørene en smule, hvilken liste bør man sætte på? Og holder det i længden, selvom karmen ikke har færdige spor til det?

Senest redigeret af en moderator:
Tag til en rigtig byggehandel og køb silikone-liste. De fungerer meget bedre end lavpris-listerne, der sælges hos Clas-, Jula og Biltema.

Findes for eksempel hos K-Rauta.

Okay så Stokvis Tapes og Geko skal man undgå og i stedet købe TESA så?

Holder det indendørs at bruge klisterfladen, eller skal man sætte dem fast med klammer?

• Synes
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Troede børnene havde været fremme og kastet terninger :)

• Synes
Hjb
  • Laddar…
haha hmm ingen videre titel, og den kan naturligvis ikke ændres nu ;)

Hvis du bare vil dæmpe lukkelyden, fungerer det fint med små, bløde silikonedutter på karmens låsside. En dut øverst, en nederst og en i midten ved låsepladen.

Dørkarm med monteret silikontap i midten for at dæmpe lukningslyden.

Dørramme med metalplade og en lille silikonetap ved låseområdet for at dæmpe lukningslyd.

• Synes
SofiaPdtrAvilaHenriksson og 3 andre
  • Laddar…
Ja, jeg tænkte også på poter eller små "gummipluppar", men jeg får en fornemmelse af, at en liste giver en lidt bedre følelse og måske også dæmper noget af lyden, selvom man ikke har en lydisoleret dør eller for den sags skyld en rigtig sokkel.

Ingen der har erfaring med dem, der findes på Jula, Classe eller ByggMax? Er det E profil man skal tage? Eller er P bedre?

Ja, der er en lille forskel i lyd mellem dørštoppere og hel liste. Jeg har begge. Dørštoppere på døre der smækkes og støjes i til daglig og liste til kælderen (mod træk), til madkælderen (mod skadedyr) og til badeværelset (lyd). Dørštoppere er meget tilgivende hvad angår afstand til karmen, men den store fordel er, at døren "lander blødt", når man smækker den. Man skal justere en del med hængsler og slutblik, hvis det er hel liste. P-list i opskummet PU på begge. E-list var for stiv.

Senest redigeret:
Så er det p profil jeg skal have. Er det okay at tape eller skal man hæfte fast?

Overvejer at prøve den liste på jula.

De plejer at findes som selvklæbende.

Er dog ikke godt, hvis man har brug for luftudveksling, selv med lukkede døre. Fx hvis man har FTX-ventilation.

Vi havde en dør ud til økonomirummene, som ofte stod og klaprede. Det irriterede mig, så jeg satte bare et stykke vindues-/dørliste midt for låseblecket. Nu er døren stille, samtidig med at ventilationen fungerer.

Edit: Almindelig EPDM selvklæbende E eller P-liste. Har fungeret fejlfrit i nogle år nu.

Oldboy sagde:
Er dog ikke godt, hvis man har brug for luftudveksling, selv med lukkede døre. F.eks. hvis man har FTX-ventilation.

Vi havde en dør ud til økonomirummene, der ofte stod og klaprede. Det irriterede mig, så jeg satte bare et stykke vindues-/dørliste midt for låseblikket. Nu er døren lydløs, samtidig med at ventilationen fungerer.

Edit: Almindelig EPDM selvklæbende E- eller P-liste. Har fungeret fejlfrit i flere år nu.
Vi har en ventilator på loftet, der cirkulerer luften i både kælder og stueetagen. Så godt som samtlige rum har vægventil, men det er kun et fåtal, der har rør direkte fra ventilatoren på loftet. Nærmere bestemt sendes der luft ud fra ventilatoren på toilettet, i hallen og 3 rum (1 bruserum) i kælderen. Antar at der egentlig er almindelig selvtræk i huset.

Samtlige vinduer på stueetagen har ventilation, mens det kun er 2, der har det i kælderen.

Visse døre, jeg planlægger at sætte op, har ingen dørliste, hvilket betyder, at luften (og lyden) flyder frit under døren, hvor der er omkring 1 cm.

Tror I, at jeg skal overveje luftstrømmen?

Kan selvfølgelig nøjes med at sætte listen på mindre områder, men det ser jo lidt mærkeligt ud, især hvis det drejer sig om en indvendig dør, hvor man bevæger sig ofte.

Johan Gunverth sagde:
De plejer at findes som selvklæbende.
Jepp fandt det, prøver selvklæbende først, holder det ikke må man hæfte eller lime det fast senere.

Købte tætningslister af mærket Geko fra Jula med P profil og monterede dem i henhold til denne skitse: http://www.glassen.nu/dokument/Montera_tatningslist.pdf

De fungerede udmærket, i nogle tilfælde blev dørene svære at lukke, men jeg antager, at listen vil komprimeres noget.

Det jeg nu er kommet frem til, er, at dette sandsynligvis er noget, man kun vil have på døre, der er ud mod kolde rum eller døre mod toiletter for en smule bedre lydisolering. Øvrige døre bliver sandsynligvis bedre med dæmpningspuder af en eller anden form, fx sådan som Johan Gunverth viste i sit indlæg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.