OK, skal tætne altanen på ny og havde tidligere tænkt at bruge Ardex 8+9 men nu ser det ud som om en håndværker hellere ville anbefale støbt tætlag (type Sopro), mens en anden håndværker sagde, at det ville være bedst med folie baseret tætlag... Grannen, som er gammel bygmester, siger, at alt andet end asfalt og tagpap er dømt til at mislykkes...

Det er betonbjælkelag, og jeg har hugget det øverste betonlag væk og fjernet den gamle asfaltmasse og filt, som var der... Min tanke er at først lægge 30 mm SPU isolering, som jeg fastgør med fix, så flydespartler jeg med fald ovenpå det og så tætlaget derefter på flydespartlen...

Hvad siger I, hvad er at foretrække?

Jeg ville sige, at din nabo har ret, der er en grund til, at Skanska, JM, NCC, Peab, Veidekke osv osv osv har det på alle deres terrasser. Icopal Membrane eller Mataki Trema er kanonprodukter, der bruges som indbyggede hætsk på terrasser.

jocke_mejsel sagde:
Jeg ville sige, at din nabo har ret, der er en grund til, at Skanska, JM, NCC, Peab, Veidekke osv osv osv bruger det på alle deres terrasser. Icopal Membrane eller Mataki Trema er fantastiske produkter, der bruges som indbyggede tætningslag på terrasser
Mit problem er desværre højden, da jeg kun har 70 mm op til altandøren (som åbnes udad).
Min tanke er at lægge 30 mm isolering og derefter flydespartel med fald (fra 25 mm til 10 mm) og derefter tætningslag på det.
Jeg skal derefter lægge klinker, så kan man ikke bruge asfalt, eller?
Med asfalt skal man vel støbe 50 mm ovenpå for at kunne lægge klinker?

Præcis, det skal være en påstøbning på 50mm. Kan døren ikke hæves?

Nej, desværre ikke, da der så også er en udvendig trappe, og nye skydedøre er bestilt...

Overvejer en anden variant, men det er måske helt ad helvede til...
Hvis jeg først støber fald med flydespartel, så lægger tagpap og ovenpå tagpappen "limer" SPU isolering med koldasfalt og derefter lægger klinker på SPU isoleringen (den med aluminium)?

Længe siden, men jeg har fået nogle spørgsmål om denne tråg på PM, så jeg tænkte, jeg ville vende tilbage:

Det blev til Ardex A+X til sidst, men desværre revnede det langs facaden efter måske 4 år, så der trængte vand ind med pletter/farveafskalning i loftet i rummet nedenunder. Det er bevægelser i huset, der har gjort, at "flydespartlen" (Floorfiller til udendørs brug) er revnet langs væggen og dermed også har revnet tætningslaget.

Det har været "repareret" med en butylstrimmel ovenpå nu i et år, og der er ikke opstået nye lækager eller pletter, så resten er tæt, men jeg skal til foråret fjerne fliserækken nærmest væggen og fylde revnen og så tænkte jeg at "lime" en butylstrimmel (https://www.bauhaus.se/butylremsa-pp-10cmx20m#go-to-description) beregnet til Ardex mod væggen og ud over det gamle tætningslag og påføre nyt ovenpå det og derefter lægge nye fliser igen...

Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg have forsøgt at hæve altandøren, så jeg havde fået tilstrækkelig højde til tagpap/asfalt, da det også kan klare bevægelse meget bedre...

Jeg tror stadig, at med butylstrimlen vil det fungere, og det er meget lidt vand, der kommer på facaden (taget rager et stykke ud ovenover)...

• Synes
KjellTimell
  • Laddar…
K
Ardex A+X, er det Kiilto A+X der henvises til?
Har læst lidt om indbyggede tætningslag fra fx Icopal og Mataki, men alle ser ud til at skulle helsvejses, og det lyder jo ikke som en opgave man gør selv. Samt at de produkter ikke er listet hos byggemarkederne overhovedet, kun almindelig tagpap osv.

Min altan er af 2-lags, hvor altanen og boligen deler samme etagedæk. Dvs ingen stålramsaltan.
Stammen er letbeton, så det jo vigtigt for mig at beskytte letbetonen mod at suge til sig.

• Synes
joelpap
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.