Kort sagt, nej der skal ikke komme sne ind på loftet. Har I bemærket om der er kommet vand ind tidligere, under kraftig slagregn eller lignende?
Hvornår blev det sat op? Var det for nylig, så er det bare at ringe til plademanden og reklamere. Kan du på en sikker måde komme op på taget, så gør det, skovl sneen væk rundt om hætten og se selv, hvad der gør, at sneen falder ind, så du måske kan tætne det midlertidigt i mellemtiden.
Kort sagt, nej det skal ikke komme ind sne på loftet. Har I bemærket, om der er kommet ind vand tidligere, under kraftigt slagregn eller lignende?
Hvornår blev den sat op? Var det for nylig, så er det bare at ringe plademanden og reklamere. Kan du på en sikker måde komme op på taget, så gør det, skovl sneen væk rundt om hætten og se selv, hvad der gør, at sneen falder ind, så kan du måske tætne det midlertidigt imens.
Nej, aldrig bemærket noget tidligere... Huset blev bygget for 5 år siden, og vi henvises til forsikringsselskabet for at undersøge sagen videre.
Så overvejer jeg, hvilke alternativer man har, for som jeg forstår det, så ligger bevisbyrden på os efter 2 år...
I forgårs opdagede vi, at det dryppede fra taget på overetagen, dette pga. sne der var kommet ind langs skorstensrøret og hætten.
Er det normalt, at dette sker, når det sner meget og blæser, eller kan der mangle nogen tætning eller være monteret forkert?
Har nogen en god beskrivelse af, hvordan dette burde gøres?
[billede] [billede] [billede] [billede]
Fejlen ligger oppe på taget. Ikke på loftet. Du skal kontakte den entreprenør, som arbejdet med kaminen er bestilt fra. Hvis du ser på forbrugerstyrelsens hjemmeside ”fejl på tjenesten”, kan du reklamere et fejlagtigt arbejde i op til 10 år. Hvis jeg husker rigtigt, ligger bevisbyrden dog på dig efter 3 år. Hvis entreprenøren ikke frivilligt kommer ud og kigger, skal du hyre nogen til at udføre en inspektion og finde skadeårsagen. Skadeårsagen i dette tilfælde er sandsynligvis forkert montage, som skal reklameres og udbedres af den, arbejdet er bestilt fra. Hvad forsikringsselskabet har med dette at gøre, forstår jeg ikke rigtigt, da de normalt ikke erstatter skader, når det gælder udefra indkommende vand.
Nej, aldrig mærket noget tidligere... Huset blev bygget for 5 år siden, og vi bliver henvist til forsikringsselskabet for at undersøge sagen videre.
Så jeg overvejer, hvilke muligheder vi har, for som jeg forstår det, ligger bevisbyrden på os efter 2 år....
/Peter
Tal med dem, der har installeret hætten, så de kan komme og kigge på det, alternativt få en besigtigelsesmand derud, men han vil sandsynligvis bare sige det samme, at det skal laves om. Men det kan være godt, at de får kigget på det, så der ikke er sket andet skader i nærområdet. Ellers kan du ringe til en plåtis, der kan lave hætten om, hvis ikke installatørerne vil tage sig af at reklamere for arbejdet eller rette op på det.
Uanset hvad, så vil du nu i første omgang tætne, for at hele tiden få ny fugt udefra vil ikke blive godt i længden, så kom ind i det med det samme, inden du får skader på huset.
Tal med dem, der har installeret emhætten, så de kan komme og se på det, eller alternativt få en inspektør ud, men han vil sandsynligvis bare sige det samme, at det skal laves om. Det kan dog være godt, at de får kigget på det, så intet andet i området er blevet skadet.
Ellers ringer du efter en blikkenslager, der kan lave emhætten om, hvis installatørerne ikke vil tage ansvaret for jobbet eller rette op på det.
Uanset hvad, vil du i første omgang tætne for hele tiden at få ny fugt udefra ind, vil ikke være godt i længden, så tag fat i det med det samme, inden du får skader på huset.
Der er ingen grund til at pille ved det selv, så længe de findes, som udførte arbejdet. Det kan absolut være underbeslaget, der er forkert lavet. Men mit gæt er, at der er sjusket med pappen over underbeslaget. I første omgang vil det være en tømrer, der skal tilkaldes.
Den våde isolering skal ud så hurtigt som muligt.
Der er ingen grund til at rode selv, så længe dem, der udførte arbejdet, stadig er der. Det kan absolut være undertaget, der er lavet forkert. Men mit gæt er, at der er sløset med pap over undertaget. I så fald er det i første omgang en tømrer, der skal tilkaldes.
Den våde isolering skal ud så hurtigt som muligt
Det har du helt ret i.
Det jeg mente var, at hvis der tilføres fugt hele tiden nu, og ansvarlig entreprenør kan komme om 2 uger, kan det være rart at løse problemet midlertidigt og meddele entreprenøren, at det er gjort.
Selvfølgelig dokumenterer man før og efter, så man har ryggen fri, hvis der opstår en diskussion.
Der er ingen grund til at pille selv, så længe de stadig eksisterer, som udførte arbejdet. Det kan absolut være underbeslaget, der er lavet forkert. Men mit gæt er, at der er sjusket med pappen over underbeslaget. Så er det i første omgang en tømrer, der er aktuel.
Den våde isolering skal ud så hurtigt som muligt
Kig på billedet, så er der hverken pap eller underbeslag.... Man ser indersiden af skorstenshuven... Desværre er det ikke ualmindeligt, at det ser sådan ud efter ovninstallatørerne har været der.....
Titta på bilden så finns det varken papp eller underbeslag.... Man ser insidan av skorstenshuven... Tyvärr är det inte ovanligt att det ser ud så här efter spismontørerne har gjort deres.....
Det har du nok rätt i. Helt utroligt. Såg inte alls det på billederne först. Nu tror jag faktiskt att Dunbar rätt. Hvordan fanden våger man lämna det så der når man er ansvarlig i 10 år? Eller er det som med mange badrumsrenoverare at det byts orgnr hvert andet år?
Det har du nok ret i. Helt utroligt. Så det slet ikke på billederne først. Nu tror jeg faktisk at Dunbar har ret. Hvordan fanden tør man lade det være sådan når man er ansvarlig i 10 år? Eller er det som med mange badeværelsesrenovatører at det skiftes orgnr hvert andet år?
Titta på bilden så finns det varken papp eller underbeslag.... Man ser insidan av skorstenshuven... Tyvärr är det inte ovanligt att det ser ut så här efter spismontörerna gjort sitt.....
hej!
kan du pege ud på billedet, hvor det burde have siddet papp eller underbelæg?
kan du peka ut på bilden vart det borde ha suttit papp eller underbelag?
/Peter
Det montørerne har gjort er "bare et hul for skorstenen", på billederne ser du intet underbeslag, du ser kun selve ståltaget og skorstenhuv, samt lægterne som ståltaget er skruet på.
De skal bruge underbeslag, alt snøvandet der blæser ind via skorstenenpladen og ståltaget havner på vinden, (lugen du har mellem underlaget og selve skorstensrøret) denne luge skal ikke findes, men være ståltækket med underbeslag.
Ring til virksomheden og reklamer, ring forsikringsselskabet, send dem dine billeder, de vil bekræfte at underbeslag mangler.
Det montörerna har gjort er "bare et hul til skorstenen", på billederne ser du ingen underbeslag, du ser kun selve bliktaget og skorstenens hoved samt lægterne, som bliktaget er skruet fast på.
De skal bruge underbeslag, alt sne og vand, der blæser ind via skorstensblikket og bliktaget, havner på viden (lugen du har mellem underlaget og selve skorstensrøret) denne luge bør ikke findes, men være blikket med underbeslag.
Ring til firmaet og reklamer, ring til forsikringsselskabet, send dem dine billeder, de vil bekræfte, at underbeslag mangler.
Tak! har googlet frem et billede nu og forstår hvad du mener
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.