Hej, ved ikke om dette kommer til det rette forum, men det kan måske flyttes. Vi er en brf-forening med ældre huse, bygget i 1958, som er begyndt med brandsikring. Vi skal følge regler, der var aktuelle i 1958. Vi har dog fundet ud af, at alle døre, undtagen lejlighedsdøre, der grænser til en trappeopgang, skal have monteret dørlukkere i dag. Som jeg har forstået det, er der ikke krav om, at vores gamle døre skal danne en lukket brandcelle eller modstå brand, men de skal forhindre/forsinke røg i at fylde trappeopgangene.

Nu har vi i kælderen en passage, 1,5 m lang, fra trappeopgangen ind til en korridor med vaskerum m.m. For os ville det være meget lettere at indsætte en dør i den passage, så dørene i vaskerumskorridoren ikke behøver at blive modificeret. Dog går der i denne passage en række rør i loftet. Det er varmt/koldt vand, varme og afløbsrør, 6 stykker i alt. Selve døren får plads under rørene, men der bliver altså et firkantet område ovenover døren, måske 0,4m x 1,20m, hvor rørene går. Findes der en metode til at tætne rundt om rørene? Jeg forestiller mig en form omkring rørene, der fyldes med skum eller lignende. Som sagt, det behøver nok ikke være sådan, at konstruktionen skal modstå brand, men røg.

Åsa Lund
Regelværket er, at det som er fra 1958 skal klare 1958 års regler. Og det I gør nu skal klare dagens regler. Altså skal det I sætter der nu være bedre.

Ja, man kan brandadskille og tætne rundt rør, men det afhænger af forholdene på stedet, hvordan man skal gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.