Vi har for tæt hus, så jeg tænkte på at save huller i væggene til nye ventiler, men er lidt i tvivl om tætningsmetoden, så der ikke opstår problemer.

Hulboret er 102mm, og kanalen er 100mm, så der vil være et lille mellemrum i væggen. Er det tilstrækkeligt at tætne med silikone omkring mellemrummet i væggen, eller er det meningen, for at beskytte mod både kuldeindtrængen, fugt osv., at man bruger pistolskum eller lignende?

Er der nogen, der kan give råd, så jeg gør det rigtigt fra starten?

Jeg vil have svar på det samme spørgsmål omtrent.

Jeg har købt friskluftsindtag, som jeg skal montere over fire vinduer.

Hvordan gør man bedst for at få gennemføringen gennem dampspærren tæt mod kanalen?

Planen jeg har lige nu er at skære et hul i plasten, der er lidt for lille, og så tætne mellem plasten og gipsen ved at tape tapestykker på plastens yderside og trække disse ind på gipsens inderside. Derefter tænker jeg at fuge med latex eller silikone mellem kanal og tape/plast, når jeg har monteret kanalen.

Er dette en okay måde, eller er der bedre metoder?

Hvordan har I andre gjort det?

Huset er en villa Nybro fra Smålandsvillan, og arbejdet skal udføres på førstesalen.

Jeg har skåret hul gennem plasten rundt 10-15mm mindre end gennemføringen og presset den samme gennem plasten. Den sidder derefter spændt mod gennemføringens yderside. Samme metode for downlight-pottor.

• Synes
Slarvpellen
  • Laddar…
Ellers kan man klippe en ring ud af plasten. Bare hvis man borede igennem plasten. Så stopper man stykket mellem plasten og gips/spån og trækker røret igennem.

Sandsynligheden for, at varm luft presses ind i isoleringen ved en lille sprække i plastlaget ved ventilen og en tilførselsventil, der er åben, er vel minimal? Og det almindelige med for tætte huse med mekanisk fra-luft er vel et undertryk.
Så der skulle ikke kunne ske så meget, medmindre du får det hermetisk tæt.

Skulle det være så pedantisk, ville ingen hustillverkare skære huller til elbøsninger. Mens det er en regel hos de fleste.
Skaber man et lille undertryk er det ingen problemer.
Det kan blive problemer (KAN) i huse med selvtræk.

Tak for al input. Nu føles det trygt at bore nogle gode huller i væggene!

BigGitt sagde:
Hvis det skulle være så småligt, ville ingen hustilvirker skære huller til el-dåser. Mens det er en regel hos de fleste.
Skaber man et lille undertryk, er der ingen problemer.
Der kan blive problemer (KAN) i huse med naturlig ventilation.
Et hus med naturlig ventilation er vel sjældent bygget så sent, at det er helt indplastet, medmindre man efterfølgende har gjort det ved renovering og ikke suppleret med mekanisk udsugning.

AndersS sagde:
Et hus med selvtræk er vel sjældent bygget så sent, at det er helt indpakket, medmindre man i eftertid har gjort det ved renovering og ikke suppleret med mekanisk udsugning.
Der har du fejl. Mit hus fra 1976 har både plast som selvtræk. Dog byggede vi om til i princippet mek vent. På grund af trykimpr gange, blev der monteret undertryksvent af opfangede gulve (Anticimex).

AndersS sagde:
Et hus med selvtræk er vel sjældent bygget så sent, at det er helt indpakket i plast, medmindre man efterfølgende har gjort det ved renovering og ikke suppleret med mekanisk udsugning.
Vores rækkehus fra -73 har plast...

/Janne
(Sendt fra min mobil)

Har præcis samme overvejelse. Men i mit tilfælde gælder det et nybyggeri, fritidshus. Har derfor overvejet, om jeg skal sætte ventilerne ind allerede nu, mens huset er uisoleret og ikke plastet for at lette processen. Hvad tror I om det?

B
Fedt, søger svar på præcis det samme spørgsmål. Nybyggeri, fritidshus som snart er diffusionstæt. Hvornår skal man sætte friskluftsventiler ind?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.