3,068 læst ·
29 svar
3k læst
29 svar
Tætne et mindre rum?
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 306 indlæg
Hvad I leder efter komplicerede løsninger. Jeg ville lade det være som det er.
Men hvis man nu skal have det tætnet, ville jeg tage ind i en tæppebutik og købe et stykke af den billigste vådrumsmåtte de har. Lægge den ind bagved og skære i hjørnerne for opbuk og skære ud for gennemføringer. Så tætne af med silikone i samlingerne. Den nederste del skal stikke ud, så eventuel lækage løber ud på gulvet, så man opdager lækken.
Men hvis man nu skal have det tætnet, ville jeg tage ind i en tæppebutik og købe et stykke af den billigste vådrumsmåtte de har. Lægge den ind bagved og skære i hjørnerne for opbuk og skære ud for gennemføringer. Så tætne af med silikone i samlingerne. Den nederste del skal stikke ud, så eventuel lækage løber ud på gulvet, så man opdager lækken.
Og sæt en lækageadvarsler, der går til "din telefon", hvis der findes sådan en, så kan du tage på ferie i ro og mag 
PS jeg har en nabo, hvis mand har lagt en lækageadvarsler under køkkenskabene, og den begyndte at larme, mens han var væk. Det tog et stykke tid, før vi fandt ud af, hvad der larmede. Men det virkede i det mindste så længe nogen var hjemme. Derfor mit forslag om noget, der fungerer, selv når man er på ferie.
/B
PS jeg har en nabo, hvis mand har lagt en lækageadvarsler under køkkenskabene, og den begyndte at larme, mens han var væk. Det tog et stykke tid, før vi fandt ud af, hvad der larmede. Men det virkede i det mindste så længe nogen var hjemme. Derfor mit forslag om noget, der fungerer, selv når man er på ferie.
/B
Ja, jeg kontaktede ARDEX ganske umiddelbart for en kommentar, det var jo ikke noget de nævnte, da jeg spurgte dem sidste gang og der forklarede jeg, at jeg ikke havde tænkt mig at montere noget ovenpå gummiet.Jonatan79 sagde:
Gør et nyt forsøg og se om jeg i det mindste kan få et svar fra dem.
Ja, egentligt går der rør kors og tværs i hele huset, og det er kun køkken og toilet, der er beskyttet. Begynder det at lække inde i en væg, så kan man forvente store omkostninger. Grejen er dog, at risikoen for lækage er meget lille, og derfor gør man generelt ikke noget ved eksisterende installationer.Johannes Carlsson sagde:
Hvilke besværlige løsninger I leder efter. Jeg ville have ladet det være, som det er.
Men hvis man absolut skal have det tæt, ville jeg tage ind til et tæppevarehus og købe en restbit af den billigste vådrumsmåtte, de har. Lægge den bagved og skære i hjørnerne for opbuk og skære ud for gennemføringer. Derefter tætne med silikone i samlingerne. Den nederste del skal stikke ud, så eventuel lækage løber ud på gulvet, så man opdager lækken.
Man skal dog vide, at der hvor der er flere koblinger, er der også øget risiko for lækage. Og selvom lækagen er lille, kan skaderne blive store, når det omgivende materiale hovedsageligt er spånplade.
Da vi satte køkkenet ind, troede vi, at vi havde gjort det vandtæt under vasken (med IKEAs plastmåtte). Det viste sig dog, at vandet ofte finder en vej ud, og 1 glas vand forårsagede ret stor skade på spånpladerne. Da stenskive og det hele var på plads, blev vi nødt til at gøre det bedste ud af situationen uden at udskifte hele skabet. Årsagen til lækagen var, at når man tændte for vandet på hovedledningen ind, lækkede blanderen kort, hvilket tog et par uger at opdage. Havde desuden ikke en advarer i området, så det var rent held, at vi så det, da affaldsspandene ligger ovenpå.
I hvert fald lyder en måtte måske ikke så dum alligevel, det har jo været oppe før, men der føltes det nemmere at pensle på gummi. Jeg får tjekke med en tæppebutik, om de har en stump, som jeg kan købe.
Dog bliver det svært at have et lækkagerør i dette tilfælde, da sumpen går ret langt under gulvniveau, så jeg må nøjes med en elektrisk advarer.
bonor sagde:
Og sæt en lækagevarsler som går til "din telefon" om der findes en sådan, så kan du tage på ferie i ro og mag
PS jeg har en nabo hvis mand har lagt en lækagevarsler under køkkenskabene" og den begyndte at larme, da han var væk. Det tog et stykke tid, før vi fandt ud af, hvad der larmede. Men det virkede i hvert fald så længe, nogen var hjemme. Derfor mit forslag om noget, der også virker, når man er på ferie.
/B
Ja, jeg har også overvejet det, men desværre virker det lidt mere avanceret. Den varsler, der er mest almindelig, er Dropp-stop 600, og den advarer kun med lyd.
Generelt er man væk fra hjemmet i MAX 9 timer, så i værste fald kan det stå i 9 timer og larme. Det er bare sådan, at i hvert fald mindre lækager kan hæmmes en smule, så skaderne ikke bliver alt for store. Så forstår jeg selvfølgelig, at en stor lækage kan man ikke undgå uden et vandskab.
ARDEX siger, at dette problem ikke eksisterer med det produkt, de har anbefalet mig. Dog er det følsomt over for UV-lys og mekanisk slid.
I dette tilfælde bygges det ind, men døren vil selvfølgelig blive åbnet lidt af og til for at justere varmen. Spurgte om der fandtes et beskyttelseslag at pensle på, men det virker, som om de ikke vil svare på det. Jeg antager, at når det bliver lidt specielt som dette, undgår de gerne at svare, da der altid er ekstra risici.
Med hensyn til mekanisk slid, så ligger der jo slanger, der kommer til at gå imod gummiet, men de bevæger sig dog minimalt, da trykket i varmeledningerne næppe skifter hurtigt nok.
I dette tilfælde bygges det ind, men døren vil selvfølgelig blive åbnet lidt af og til for at justere varmen. Spurgte om der fandtes et beskyttelseslag at pensle på, men det virker, som om de ikke vil svare på det. Jeg antager, at når det bliver lidt specielt som dette, undgår de gerne at svare, da der altid er ekstra risici.
Med hensyn til mekanisk slid, så ligger der jo slanger, der kommer til at gå imod gummiet, men de bevæger sig dog minimalt, da trykket i varmeledningerne næppe skifter hurtigt nok.
Min løsning på et sådant problem ville være at
Først binde op eventuelle slanger/rør kabler, der ikke går gennem bunden.
Tætne bunden grundigt med latex eventuelt fuge skum ved større huller.
Flydespartle op til passende højde.
Købe en 2-komponent tætning, fx ardex 7+8, og blande det en smule tyndere end anbefalet og hælde på spartlen i et lag på 5-15mm.
Male i omgange på siderne og et stykke op, så man får et tæt rum.
Sådan vil jeg gøre i et badeværelse, hvor der kommer op 1000 ting, og det ville være umuligt at tætne alt efter alle kunstens regler, der vil jeg også supplere med et overløbsrør ud i badeværelset, da der også er en fordeler til tappevand.
Først binde op eventuelle slanger/rør kabler, der ikke går gennem bunden.
Tætne bunden grundigt med latex eventuelt fuge skum ved større huller.
Flydespartle op til passende højde.
Købe en 2-komponent tætning, fx ardex 7+8, og blande det en smule tyndere end anbefalet og hælde på spartlen i et lag på 5-15mm.
Male i omgange på siderne og et stykke op, så man får et tæt rum.
Sådan vil jeg gøre i et badeværelse, hvor der kommer op 1000 ting, og det ville være umuligt at tætne alt efter alle kunstens regler, der vil jeg også supplere med et overløbsrør ud i badeværelset, da der også er en fordeler til tappevand.
Talte med en gulvlægger, han mente, at det aldrig bliver særligt godt med tæppe på det sted. Især hvis jeg ikke har udstyret til at smelte tæppet sammen. I stedet foreslog han, at man skulle bruge et tætningslag, præcis som vi tidligere har diskuteret her i tråden.
Jeg købte derfor ARDEX S1-K, Illbruck året rundt skum og pensler.
Efter at jeg fjernede pladen og løsnet pumpen, kunne jeg konstatere, at den desværre ikke kan løftes mere end ca. 5 cm, da den er kort forbundet på højre side. Det betyder, at man har svært ved at komme til med pensel under slangerne. Desuden er 2 af slangerne faktisk kobberrør, hvilket er mindre eftergiveligt.
For at komme til ordentligt, skal man dræne varmesystemet og koble rør og slanger fra. Ikke den bedste idé nu, hvor det er koldest. Desuden vil jeg ikke selv rode med vand, da jeg ved, at det kan være svært selv for dem, der arbejder med det, at få det helt tæt.
Selvfølgelig kan jeg begrænse det, så jeg kun påfører tætningslag på et område, der er lige så bredt som selve pumpen. Men så kommer problem 2: fugeskummet tåler maksimalt 50 grader, og jeg ved, at vores fyr til tider kan sende 65 grader ud, når det er koldt. Desuden læser jeg på flere sider, at fugeskum ikke er tæt, tværtimod, det suger vand til sig og kan bidrage til skimmel i tilstødende træmaterialer!? Det skal findes 2-komponentskum, der har lukkede celler, men det ser ikke så let ud at finde, og det man finder, angiver "Må kun bruges af håndværkere"?
Så uanset om jeg lykkes med at få tæppe, helårsplast eller tætningslag på plads, vil jeg have problemer med at bygge op på siderne rundt om slangerne med noget, der er tæt.
Visst kan det hjælpe at få det tæt lige under pumpen, bare hvis nu lækagen er mindre. Er den dog større, løber det i stedet ud til siderne, og der kan det forårsage endnu større skade.
Jeg forstår, at det eneste rigtige her er at sætte et vandskab rundt om pumpen. Hvad jeg forstår, koster et sådant skab ca. 2000 kr, og så kommer der arbejde oveni, så et gæt ville være, at det lander på 5000 kr. Man må se det som en form for forsikring, hvis der opstår lækage, vil det koste mange gange mere at udbedre, men samtidig er risikoen for lækage meget lille. Ikke et indlysende valg.
Alternativet er at sætte en fugtføler og håbe på, at man hører alarmen, før det er for sent.
Jeg købte derfor ARDEX S1-K, Illbruck året rundt skum og pensler.
Efter at jeg fjernede pladen og løsnet pumpen, kunne jeg konstatere, at den desværre ikke kan løftes mere end ca. 5 cm, da den er kort forbundet på højre side. Det betyder, at man har svært ved at komme til med pensel under slangerne. Desuden er 2 af slangerne faktisk kobberrør, hvilket er mindre eftergiveligt.
For at komme til ordentligt, skal man dræne varmesystemet og koble rør og slanger fra. Ikke den bedste idé nu, hvor det er koldest. Desuden vil jeg ikke selv rode med vand, da jeg ved, at det kan være svært selv for dem, der arbejder med det, at få det helt tæt.
Selvfølgelig kan jeg begrænse det, så jeg kun påfører tætningslag på et område, der er lige så bredt som selve pumpen. Men så kommer problem 2: fugeskummet tåler maksimalt 50 grader, og jeg ved, at vores fyr til tider kan sende 65 grader ud, når det er koldt. Desuden læser jeg på flere sider, at fugeskum ikke er tæt, tværtimod, det suger vand til sig og kan bidrage til skimmel i tilstødende træmaterialer!? Det skal findes 2-komponentskum, der har lukkede celler, men det ser ikke så let ud at finde, og det man finder, angiver "Må kun bruges af håndværkere"?
Så uanset om jeg lykkes med at få tæppe, helårsplast eller tætningslag på plads, vil jeg have problemer med at bygge op på siderne rundt om slangerne med noget, der er tæt.
Visst kan det hjælpe at få det tæt lige under pumpen, bare hvis nu lækagen er mindre. Er den dog større, løber det i stedet ud til siderne, og der kan det forårsage endnu større skade.
Jeg forstår, at det eneste rigtige her er at sætte et vandskab rundt om pumpen. Hvad jeg forstår, koster et sådant skab ca. 2000 kr, og så kommer der arbejde oveni, så et gæt ville være, at det lander på 5000 kr. Man må se det som en form for forsikring, hvis der opstår lækage, vil det koste mange gange mere at udbedre, men samtidig er risikoen for lækage meget lille. Ikke et indlysende valg.
Alternativet er at sætte en fugtføler og håbe på, at man hører alarmen, før det er for sent.
okay, så kun et tyndt lag? Så er risikoen nok større for revner på grund af bevægelser, mistænker jeg. Sikkert det ARDEX henviste til, da de sagde, at man skulle bruge rørmanchetter og lignende. Jeg ved, at jeg har set nogle instruktionsvideoer, hvor man har brugt forstærkninger i hjørnerne, sandsynligvis netop for at håndtere bevægelser.
Efter at have kigget nærmere på pladsen, tror jeg det bliver meget usikkert at få det helt tæt selv med tætning. Årsagen er, at det er ujævnt, der går nogle brædder her og nogle der, så det er ikke en jævn og fin kasse at forsegle direkte. Hvis man så skal sætte silikone eller anden forstærkning i alle hjørner, bliver det nok en masse arbejde.
Flydespartel ville have lettet en hel del, men det føles ikke rigtigt at støbe slangerne ind, det bliver jo ikke sjovt, hvis de skal udskiftes noget. Så er det nok bedre, at det står åbent.
Jeg indser, at jeg ikke kommer til at få en perfekt løsning her, med mindre jeg sørger for at få et vandkammer derhen, og jeg mener nok ikke, at det er det værd for 5000 kr.
Så i stedet vælger vi nok at lægge aldringsbestandig plast eller plastmåtte i bunden. Det vil ikke stoppe store lækager, men forhåbentlig begynder lækagen småt, og med en alarm i rummet har vi mulighed for at tømme systemet, inden det bliver omfattende skader. Man kunne selvfølgelig ignorere plasten, men så vil man nok få skader, selvom lækagen er lille.
Er det det rigtige valg eller ej? Ingen anelse, men tætning føles ikke sikkert her, medmindre man virkelig går ind for at få det perfekt, hvilket sandsynligvis indebærer lidt spartling og snedkerarbejde.
Efter at have kigget nærmere på pladsen, tror jeg det bliver meget usikkert at få det helt tæt selv med tætning. Årsagen er, at det er ujævnt, der går nogle brædder her og nogle der, så det er ikke en jævn og fin kasse at forsegle direkte. Hvis man så skal sætte silikone eller anden forstærkning i alle hjørner, bliver det nok en masse arbejde.
Flydespartel ville have lettet en hel del, men det føles ikke rigtigt at støbe slangerne ind, det bliver jo ikke sjovt, hvis de skal udskiftes noget. Så er det nok bedre, at det står åbent.
Jeg indser, at jeg ikke kommer til at få en perfekt løsning her, med mindre jeg sørger for at få et vandkammer derhen, og jeg mener nok ikke, at det er det værd for 5000 kr.
Så i stedet vælger vi nok at lægge aldringsbestandig plast eller plastmåtte i bunden. Det vil ikke stoppe store lækager, men forhåbentlig begynder lækagen småt, og med en alarm i rummet har vi mulighed for at tømme systemet, inden det bliver omfattende skader. Man kunne selvfølgelig ignorere plasten, men så vil man nok få skader, selvom lækagen er lille.
Er det det rigtige valg eller ej? Ingen anelse, men tætning føles ikke sikkert her, medmindre man virkelig går ind for at få det perfekt, hvilket sandsynligvis indebærer lidt spartling og snedkerarbejde.
Har nu sat aldersbestandig plast, hvilket var lidt tricky, men det lykkedes til sidst. Har 2 lag på væggen og 4 i selve kassen.
Problemet består selvfølgelig i, at vandet kan løbe ud til højre og venstre, hvis der bliver et større læk, men dette er i det mindste bedre end ingenting.
Satte også en vandalarm med 3 sensorer i "kassen".
Problemet består selvfølgelig i, at vandet kan løbe ud til højre og venstre, hvis der bliver et større læk, men dette er i det mindste bedre end ingenting.
Satte også en vandalarm med 3 sensorer i "kassen".
Bedrevidende
· Hallands Län
· 860 indlæg
Jeg har et lignende rum, hvor tidligere ejere har brugt skum i bunden, og det har udvidet sig, så det stikker op, og nu er det umuligt at få en plan bund, så det var nok ikke så dumt af dig at springe det over. Jeg har lækagesensorer i området, dog kun rene oversvømmelsessensorer, så det kræver, at sensorerne har direkte kontakt med lækken. Jeg overvejer at supplere det med en temp/fugt-sensor for at se, om luftfugtigheden stiger voldsomt og så have en magnetventil, der kan fjernstyres, hvis en lækage identificeres.
Klik her for at svare