Hej,

Jeg har et mindre rum i hallen, jeg har brug for at tætne, sådan her ser det ud:

3kQQ4ks.jpg

xIP3DwH.jpg

GiZOdot.jpg

Dette er højre side af rummet,
kT5aFe5.jpg

Her kan man se, at slangerne/rørene går ind i gulvet.
z8zUSJT.jpg

Dette er venstre side af rummet.
YfMLOfP.jpg

En hel del rør, der går ind mod toilettet. Vi kan også se slanger og kabler, der går ud gennem væggen til varmepumpen.
0PGHh7M.jpg

Gennem alle rørene, der går ind mod toilettet, kan vi også ane et afløb.
9DD5SJN.jpg
gybzEYy.jpg

Der er et par mulige løsninger på dette, spørgsmålet er, om der er flere, og hvilken er bedst i dette tilfælde?

- Vandkasse rundt om selve pumpen er sandsynligvis det sikreste, men det medfører ret meget arbejde, sandsynligvis arbejde jeg ikke kan gøre selv. Desuden risikerer det at ikke passe ind i nuværende design.

- Afmontere pumpen fra væggen og påføre en form for tætningslag i flere lag. Måtte bliver sandsynligvis alt for svært at få på plads med tanke på alle eksisterende rør og slanger. Det svære bliver at tætne til venstre og højre, hvor der går slanger og rør, måske kan man bruge skum her? Holder det tæt?

- Lægge almindelig aldringsbestandig plast under, dvs. mod trægulv og vægge i bunden af kassen. Så sætte en fugtalarm. Risikoen med dette er, at plasten bliver beskadiget, og det bliver svært at tætne, hvor slangerne går til venstre og højre, dvs. ind mod toilettet og ud mod gulvvarmen.

- Støbe op til gulvet, dvs. planspartle eller lignende. Ulempen er, at det bliver meget sværere at komme til rør og slanger, hvis der skulle opstå problemer. Så vidt jeg forstår, skal man ikke indkapsle sådanne ting alt for godt? Ellers havde det sandsynligvis været meget lettere bare at fylde op. Eventuelle vandlækager ville kunne ses på gulvet udenfor.

Et andet forslag kunne have været at bruge Polyuretanskum i bunden, det skal angiveligt være vandtæt. Men jeg ved ikke, hvor let det er at skære op, hvis man har brug for at komme til?

Kan du ikke bare lade det være som det er?:)

Hvis du er bange for lækage og for at du ikke ville opdage det i lang tid, må det være lettere at installere en slags .lækagevarner

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Hvorfor flere tråde. Jeg gav jo et forslag i den anden tråd.

F FRS05 sagde:
Kan du ikke bare lade det være som det er?:)
Det kan man jo, men det bliver en kedelig historie, hvis det skulle lække. Der er vel en risiko for, at man så også skal ind i badeværelset ved siden af.

En fugtalarmer er nok et bedre alternativ da.

kenneth5828 kenneth5828 sagde:
Hvis du er bange for lækage, og at du ikke vil opdage det i lang tid, må det være lettere at fikse en slags .lækkagealarmer
Ja det er helt klart lettest, men problemet opstår når man ikke er hjemme, fx på arbejde. Lykkes man med at få det tæt, vil vandet selvfølgelig finde en anden vej, men måske vil det så gøre mindre skade. Det kan jo være, at dette er standard i de fleste huse egentlig, og at jeg er lidt for nøjeregnende.

R RoBo sagde:
Hvorfor flere tråde. Jeg gav jo et forslag i den anden tråd.
Undskyld forvirringen, den anden tråd handlede om åldersbeständig tejp klarer væde og er ikke tænkt til at løse dette specifikke problem, selv om det kunne have været en mulighed.

Denne tråd handler om alternative måder at løse en eventuel lækage.

Men hvad tror I om at fylde det med Polyuretanskum? Det kan man skære ud, hvis det skulle være nødvendigt, og det siges at være vandtæt og vandafvisende. Desuden er det sandsynligvis meget lettere at få på plads. Ulempen er, at hvis man skal skære rørene frem igen, er der stor risiko for, at man skærer i polstring og lignende omkring rørene.

S snowjim sagde:
Undskyld forvirringen, den anden tråd handlede om aldersbestandig tape klarer af vand og er ikke tænkt til at løse dette specifikke problem, selvom det kunne have været en mulighed.

Denne tråd handler om alternative måder at løse en eventuel lækage på.
Så gælder det samme stadig.

Hvor stærkt er det tætningslag, som man ruller/pensler på? Tanken er jo, at man skal sætte fliser på det, men hvis man ikke gør det? Holder det alligevel, selvom der kan være lidt slid fra slangerne?

Det ville jo være praktisk, hvis man bare kunne pensle bunden og siderne med f.eks. Byggmax tætmembran og så på siderne, hvor slangerne går, bruger man fugeskum. Sidst men ikke mindst så sætter man en vandalarmer i rummet.

Men da det er et trähus, så bevæger det sig, så der er risiko for, at der dannes revner. Ifølge beskrivelserne skulle man tilføje særlige lister til hjørner og kanter, men det bliver svært at få det godt i dette rum. Jeg ved jo, at f.eks. malerfuge/latexfuge stort set altid revner, så jeg mistænker, at det problem også kan findes med tætmembran uden forstærkning i hjørner.

Ellers er alternativet at lægge 2 lag aldringsbestandig plast, det er jo ret kraftigt, så risikoen for, at det går hul, er lille.

Når man ikke kan bruge vandskabe, hvordan plejer man at løse dette? Er det bare vandfølere, man sætter som regel?

Pensl tætningslag 2-3 lag, så det tætner bunden og ca 10 cm op på siderne. Indsæt også et skvalperør, så du kan se eventuelle lækager.

Var på Bygg Max en tur for at købe deres tätmembran, antager at det er dette der gælder? Desværre havde de kun 15 l boksene på lager for 1000 kr, og det er alt for meget for dette lille rum, så jeg må afvente lidt.

Men tanken nu er at lave et tætlag med tätmembran og fugemasse omkring slangerne på venstre og højre side. Tætlaget vil blive påført i 3 lag forhåbentlig, men jeg ved ikke, hvor fleksibelt dette er, så enten sætter jeg silikone i hjørnerne ovenpå tætlaget, eller også må jeg prøve at lægge de der bindere i, der findes til samlinger.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Pensl tætningsmiddel 2-3 lag, så det tætner bunden og ca. 10 cm op på siderne. Sæt også en skværrør ind, så du kan se eventuelle lækager.
Lyder som en god idé, dog bliver det svært at få et skværrør til. Det er jo en grøft på sikkert 10-15 cm ned under gulvniveau, og det er der, vandet vil samle sig først. Når det først når op på niveau med gulvet, vil det selvfølgelig også flyde ud over gulvet. I det tilfælde må man bare håbe, at man har tætnet tilstrækkeligt godt.

Man kunne sandsynligvis sætte en skrå bræt under pumpen og så skåret ud hullet til slangerne, hvilket selvfølgelig så også havde været nødvendigt at tætne. Lyder dog som ret meget arbejde.

Det er jo hele tiden en afvejning af arbejde kontra nytte. Tingene kan så godt som altid blive bedre, spørgsmålet er bare, hvor det er rimeligt at sætte grænsen.

Var på vej til at købe tætningslag gummi men efter samtale med producenten så viste det sig, at man skal flise dette inden for 7 dage, ellers kommer der tørkesprækker, det må altså ikke stå åbent, selvom det er i et skab som i dette tilfælde. Producenten mente, at det ikke var unikt for deres produkt, men gælder alle lignende produkter.

Så nu overvejer jeg at fylde op hullet med fugeskum, så det kommer i niveau med gulvet. Det vil nok kræve en del fugeskum, men burde være muligt, hvis man gør det i omgange.

Hvad får vi ud af det? Vandet vil løbe ud på siderne, dvs. væggene og ud over klinkegulvet. Når det løber ud over klinkegulvet, vil det sandsynligvis trænge ned til den indstøbte gulvvarme (vandbåren), og jeg antager, at det i forlængelse også trænger igennem det og videre ned.

Jeg forstår selvfølgelig, at det eneste, der kan stoppe vandet, er et vandtæt skab, men min opfattelse er stadig, at hvis vandet kommer ned i hullet, kan det hurtigere forårsage stor skade sammenlignet med, hvis hullet er fyldt op. Man kan jo ikke forvente, at man er hjemme, når lækagen sker, men hvis jeg har en alarm, er der stor chance for, at jeg i det mindste opdager lækagen inden MAX 9 timer.

Så afhænger det selvfølgelig af, hvor stor lækagen er, men på en eller anden måde føles det sikrere at fylde bunden op og gøre den nogenlunde vandtæt. Desuden er der større chance for, at vandet løber ud over klinkegulvet, hvilket kan være godt, hvis alarmen af en eller anden grund ikke advarer.

Hvordan ville I have gjort det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.