Hej!

Jeg har gravet mine indgående brineledninger til jordvarmen frem, da jeg har bemærket, at der kommer lidt vand ind fra gennemføringerne. Jeg kan se, at det ikke er tætnet overhovedet i øjeblikket. Desuden har den tidligere ejer sandsynligvis gjort noget ved dem engang for længe siden.

Jeg overvejer at isolere dem lidt ekstra, mest som beskyttelse. Men hvordan gør jeg bedst med gennemføringen for at tætne den?

Det, jeg har tænkt mig at gøre, er at sætte båndliste omkring rørene og tætne ydersiden med Tec7, da jeg har lidt tilovers. Eller findes der en anden fugemasse, der egner sig bedre? Har læst om butylfuge eller bare almindelig byggesilikone?

Jeg tænkte også på at lægge et drænerende lag makadam 8-16 omkring rørene, når jeg fylder jorden tilbage nærmest fundamentet. Mest for at forsikre mig om, at der ikke opstår noget vandtryk lige rundt om hullerne. Er dette dumt, da det risikerer at gnide mod rørene? Findes der en anden god løsning?

Jeg sætter pris på input!

To nedgravede brinerør til bergvarme, der kommer ind i en bygning gennem en mur, omgivet af jord og rødder i en udgravning.

T
I hullerne til vores brinerør fyldte jeg op med fugeskum indefra for at mindske risikoen for, at smådyr skulle komme ind den vej. Derefter har vi drænet så tæt på soklen, at der ligger isodrän, hvilket gør, at der ikke står vand der, og vi har ikke haft nogen problemer med vandindtrængning, men det var der heller ikke, før vi drænede... så din tanke om lidt 8-16 er nok ikke forkert, hvis der kommer lidt vand ind i dag.
Læg et stykke geotekstil i bunden af hullet og også over, når du har fyldt op, så gruset ikke forsvinder ind i jorden, eller jorden trænger ned i gruset. Pak gruset, når du fylder, så det ligger "stille" og fylder alle hulrum.
Jeg tror ikke, det vil slide på slangerne, medmindre du kører tunge køretøjer tæt på facaden.

• Synes
qvrk
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.