Hej!

Vores sommerhus i det nordlige Hälsingland er et tømret hus fra 1850'erne, som står koldt stort set hele året og har et loft, som vi gerne vil bruge mere.

Huset er blevet efterisoleret på et tidspunkt, og det er guldfiber, der isolerer væggene i stueetagen. Under den samme renovering har de lagt gulv på halvdelen af loftet, og nu tænkte vi at færdiggøre den indsats. Det, der ligger, er en slags plader af fer og not masonit. Ikke så flot, men det er noget at gå på i hvert fald, og vi tænkte, at vi skal fortsætte med at lægge sådanne plader for senere at supplere med en slags enkelt plankegulv, når vi har lidt flere penge at bruge på loftet.

Nu undrer jeg, hvordan pokker vi skal tænke med isolering? Hvad vi kan se, så er der ikke andet end en blanding af savsmuld, aviser og snavs som ligger. Skal vi fjerne alt det og lægge noget andet, inden vi regner op og fastgør spånpladerne? Eller skal vi nu begynde at tænke på, hvordan fugten vandrer i huset og lægge noget andet beskyttende lag?

Gammel loft i tømmerhus med uisoleret tag og delvist gulv af træplanker. Tømret strukturer og materialer spredt på gulvet.

Hvis I skal bruge loftet, skal I isolere taget. Så fylder isoleringen i mellemloftet ikke lige så stor funktion, så man kan fjerne halvdelen, så man har tilbage lydisoleringen.

• Synes
Morsansgrabb
  • Laddar…
Som useless skriver, hvordan I isolerer taget spiller større rolle; det eneste isoleringen i etageadskillelsen gør, er at forhindre varme fra etagen nedenunder i at stige op. I kan lade alt skidt og savsmuld blive liggende, eller hvis det føles trist, kan I skovle det ud og erstatte det med en slags løsuld (eller nyt savsmuld, men så en 50/50 blanding af høvlspåner og plane spåner). Eller bare fylde på oven på det gamle, så det ikke lyder som en dårlig tromme, når man går på gulvet.

Det ser ud til at være et gammelt hus ud fra billedet, så jeg vil anbefale diffusionsåbne løsninger med gode hygroskopiske egenskaber (isolering af cellulose eller hør, ikke glasuld eller celleplast, og dampbremse af papir, ikke dampspærre af plast).

• Synes
Högtigolv og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
Om I skal bruge loftet, må I isolere taget. Så fylder isoleringen i mellemetagen ikke lige så stor funktion, så man kan grave halvdelen væk, så man har lydisoleringen tilbage.
Tak for dit svar! Jeg undrer mig over, hvorfor vi skal isolere loftet, hvis vi skal bruge det mere? Jeg tænker, at det skal bruges mere som ekstrarum om somrene, når vi er i torpet.

torparavgrund torparavgrund sagde:
Som useless skriver, hvordan I isolerer taget spiller en større rolle; det eneste isoleringen i etageadskillelsen gør, er at forhindre varme fra etagen under i at stige op. I kan lade alt bøs og savsmuld ligge tilbage, eller hvis det føles kedeligt kan I skovle alt ud og erstatte det med en eller anden form for løsuld (eller nyt savsmuld, men så en 50/50 blanding af høvlspån og høvlflis). Eller bare fylde på ovenpå det gamle, så man slipper for, at det lyder som en dårlig tromme, når man går på gulvet.

Det ser ud til at være et gammelt hus ud fra billedet at dømme, så jeg vil anbefale diffusionsåbne løsninger med gode hygroskopiske egenskaber (isolering af cellulose eller hør, ikke glasuld eller celleplast, og dampbremse af papir, ikke dampspærre af plast).
Mener du, at der skal ligge dampbremse i etageadskillelsen eller hvis vi isolerer taget?

Det er gulvspånplader I har på gulvet.

hvad mener I med biyta, skal I opbevare ting eller opholde jer på loftet?

Hvis det ikke er sådan, at I har brug for bedre økonomi i opvarmning, ville jeg bare have fyldt op med træspåner, reglat og lagt mere gulvspån.

i den fjerne del ses det på billedet, at man er begyndt at forberede taget til isolering ved at bygge luftspalte....

• Synes
Morsansgrabb
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb sagde:
Mener du, at der skal være dampspær i mellemloftet, eller hvis vi isolerer taget?
Hvis I isolerer taget indvendigt, mente jeg. :)

Morsansgrabb Morsansgrabb sagde:
Tak for dit svar! Jeg undrer mig, hvorfor skal vi isolere loftet, hvis vi skal bruge det mere? Jeg tænker, at det skal bruges mere som biyta om sommeren, når vi er i torpet.
Skal I kunne opholde jer der i længere perioder, når solen står på, så skal det isoleres. Skal I kun bruge det som opbevaringsrum, så er det bare at lægge passende brædder ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.