8,699 læst ·
32 svar
9k læst
32 svar
Dække over overetagen for isolering mod kulde
Hej, tak for alle svarene. Jeg har nu været ude og købe 100 mm frigolit og limet dem sammen (med PL200 - tak for tippet, det fungerede fantastisk) og klemt dem fast i trappehullet. Det blev ingen plade overhovedet, heller ikke noget filt.
Varmeen er steget indendørs til 22 grader (!). Dog har jeg haft luftpumpen og el-panelerne på max, og det svider. Seneste uge har jeg snittet 200 kW/h per dag!
På grund af det enorme forbrug har jeg slukket for panelerne og håber, at luftpumpen kan klare at holde temperaturen nogenlunde nu, når det er lidt mildere udenfor (-14,8 viser termometeret i skrivende stund). Det bliver at maskere vinduerne som næste skridt.
Varmeen er steget indendørs til 22 grader (!). Dog har jeg haft luftpumpen og el-panelerne på max, og det svider. Seneste uge har jeg snittet 200 kW/h per dag!
På grund af det enorme forbrug har jeg slukket for panelerne og håber, at luftpumpen kan klare at holde temperaturen nogenlunde nu, når det er lidt mildere udenfor (-14,8 viser termometeret i skrivende stund). Det bliver at maskere vinduerne som næste skridt.
Da skal du skaffe en sådan inden du går konkurs!Decamber sagde:
http://www.verktygsboden.se/?id=80193
gadu^: Hvorfor bør man dække flamingo? Kan varmen trænge igennem alligevel, eller er det for eventuelle sprækker man bør dække?
kamilenski: Den der dieselvarmer kan give 30 kW varme, og det ville jo ikke være så dumt.
Men hvordan er det med udstødningsgasser, kan man lede dem bort ved hjælp af en slange, eller må man finde sig i, at hele huset lugter af traktor?
Jeg har regnet lidt på elomkostningerne. 5248 kW/h har vi forbrugt, siden vi flyttede ind i midten af november. I november-december snittede vi som sagt på omkring 70 kW/h per dag. Nu hvor det har været koldt, er vi endt på 200 kW/h per dag. Vi har haft seks radiatorer stående og brændt mere eller mindre konstant (skruet op på max, og jeg har aldrig set, at termostaten har slået fra). Radiatorerne har tilsammen en mærkeeffekt på 5,3 kW. På en dag bliver det 127,2 kW/h.
Andre store forbrugere er varmtvandsbeholder, luftvarmepumpe, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, kaffemaskine...... mange bække små. Men nu har vi slukket for alle radiatorer undtagen badeværelset, som ligger på 600 W, der har vi bare skruet termostaten ned.
kamilenski: Den der dieselvarmer kan give 30 kW varme, og det ville jo ikke være så dumt.
Jeg har regnet lidt på elomkostningerne. 5248 kW/h har vi forbrugt, siden vi flyttede ind i midten af november. I november-december snittede vi som sagt på omkring 70 kW/h per dag. Nu hvor det har været koldt, er vi endt på 200 kW/h per dag. Vi har haft seks radiatorer stående og brændt mere eller mindre konstant (skruet op på max, og jeg har aldrig set, at termostaten har slået fra). Radiatorerne har tilsammen en mærkeeffekt på 5,3 kW. På en dag bliver det 127,2 kW/h.
Andre store forbrugere er varmtvandsbeholder, luftvarmepumpe, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, kaffemaskine...... mange bække små. Men nu har vi slukket for alle radiatorer undtagen badeværelset, som ligger på 600 W, der har vi bare skruet termostaten ned.
Nu ved du måske noget om TS, som jeg ikke ved, men at det er gratis med brænde passer ikke. Man skal have TID, og man skal have ADGANG til tømmer. Ellers køber man færdigkløvet, og det er ikke gratis.Tossegubbe sagde:73 kwh lød meget lidt synes jeg? jeg forudsætter, at I ikke har et 50m2 hus i hvert fald
Nej men seriøst, så bør I regne med i hvert fald 70w/m2, så et hus på lad os sige 150m2 kan I regne med et forbrug på ca. 10kwh
på et døgn bliver det så 240Kwh
Det smarteste på lidt sigt ville vel være en brændeovn eller brændeovn, for brænde er jo i hvert fald gratis, hvis man har tid til at pusle med det.
Interessant med forbruget. Bor i sommerhus 75 kvm. I november forbrugte vi omkring 350 kwh, dvs. lidt over 10 kwh pr. dag. I december lidt over 650 kwh, altså omkring 20 kwh om dagen. Det bliver interessant at se for januar så, det har været koldt længe og meget nu.
Det skal tilføjes, at vi fyrer i brændeovnen en del. Svært at regne på kwh for brændet dog.
Ved brændefyring kommer der også omkostninger til fejning og brandsikringstjek, hvis man fyrer meget, skal dette gøres hvert år og koster en lille skilling.cederbusch sagde:Nu måske du ved noget om TS, som jeg ikke ved, men at det er gratis med brænde passer ikke. Man skal have TID, og man skal have ADGANG til tømmer. Ellers køber man færdigkløvet, og det er ikke gratis.
Interessant med forbruget. Bor i en hytte på 75 kvm. I november forbrugte vi omkring 350 kwh, dvs lidt over 10 kwh per dag. I december lidt over 650 kwh, altså omkring 20 kwh om dagen. Det bliver interessant at se for januar siden, det har været koldt længe og meget nu.
Det skal tilføjes, at vi fyrer meget i kaminen. Svært at regne på kwh for brændet dog.
Du kan skaffe en på 15kW. Den har 100% forbrænding. Svag diesellugt--- ja lidt. Men den er god, indtil man har fået til isoleringen.Decamber sagde:gadu^: Hvorfor bør man dække frigoliten? Kan varmen trænge igennem alligevel, eller er det for eventuelle sprækker man bør dække?
kamilenski: Den der dieselvarmer kan give 30 kW varme, og det ville jo ikke være dårligt.Men hvordan er det med udstødningsgasser, kan man lede dem væk ved hjælp af en slange, eller må man stå ud med, at hele huset lugter af traktor?
Jeg har regnet lidt på elomkostningerne. 5248 kw/h har vi forbrugt, siden vi flyttede ind i midten af november. I november-december gennemsnit vi som sagt på omkring 70 kW/h per dag. Nu hvor det har været koldt, er vi endt på 200 kW/h per dag.
Vi har haft seks elementer stående og brændt mere eller mindre konstant (justeret til max, og jeg har aldrig set, at termostaten har slået fra). Elementerne har tilsammen en mærkeeffekt på 5,3 kW. På en dag bliver det 127,2 kW/h.
Andre store forbrugere er varmtvandsbeholder, luftvarmepumpe, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, kaffemaskine..... mange bække små. Men nu har vi slukket alle elementer undtagen badeværelsets, som er på 600 W, der har vi bare skruet ned for termostaten.
kamilenski: 100 % forbrænding lyder jo lidt så som så. I og for sig måske de resterende stoffer der bliver er forsvindende i sundhedssynspunkt, med tanke på at der er ret kort tid den i så fald vil blive brugt. Jeg skal overveje sagen.
Hvad angår flamingoen så har jeg ledt efter tæpper på Tradera at kaste over, men blev overbudt på tre stykker i dag hvilket peger på at der er flere derude som fryser.
Det hælder mod at det bliver en plade trods alt. Jeg har nogle masonitplader til overs og det kan måske hjælpe lidt, eller tror I det er hip som hap?
Det er ret fortvivlende hvor dyrt det kan være at bo i et nogenlunde anseeligt klima i løbet af en vinter. Til næste år kræves en del planlægning... vinduerne skal ses efter, isolering... Jeg skal nok benytte chancen til at låne hjem varmekameraet fra arbejdet og skyde lidt. Omkring vinduer og døre ved jeg allerede, at der er masser af utætheder, men spørgsmålet er hvor godt isoleret kernen/facaden er, og hvordan det adskiller sig i højdeled. Huset er bygget 1905; var det ikke almindeligt med kutterspån i væggene på den tid og har det ikke en tendens til at pakke sammen omkring jordniveau med tiden?
Efterisoleringsbehov skal jeg forske i. Jeg ved at man bør isolere udefra og ind så at stommen bliver varm, dels med tanke på kondensrisikoen og dels for kulderas. Men jeg gætter på at det er tusind gange lettere at skrue flamingoplader fast indvendigt for eksempel.
Hvad angår flamingoen så har jeg ledt efter tæpper på Tradera at kaste over, men blev overbudt på tre stykker i dag hvilket peger på at der er flere derude som fryser.
Det er ret fortvivlende hvor dyrt det kan være at bo i et nogenlunde anseeligt klima i løbet af en vinter. Til næste år kræves en del planlægning... vinduerne skal ses efter, isolering... Jeg skal nok benytte chancen til at låne hjem varmekameraet fra arbejdet og skyde lidt. Omkring vinduer og døre ved jeg allerede, at der er masser af utætheder, men spørgsmålet er hvor godt isoleret kernen/facaden er, og hvordan det adskiller sig i højdeled. Huset er bygget 1905; var det ikke almindeligt med kutterspån i væggene på den tid og har det ikke en tendens til at pakke sammen omkring jordniveau med tiden?
Efterisoleringsbehov skal jeg forske i. Jeg ved at man bør isolere udefra og ind så at stommen bliver varm, dels med tanke på kondensrisikoen og dels for kulderas. Men jeg gætter på at det er tusind gange lettere at skrue flamingoplader fast indvendigt for eksempel.
Ville anbefale gas frem for diesel, hvis du skal opvarme indendørs, og prisen er omtrent den samme.
Gas koster 20-25kr/kg i P19 flasker, og jeg skifter hellere en ren fin flaske end tanker diesel indendørs
Ved et tilfælde har jeg en gasvarmer til salg desuden hehe Men den er på 130KW, så kke ikke rigtig egnet til en villa
Gas koster 20-25kr/kg i P19 flasker, og jeg skifter hellere en ren fin flaske end tanker diesel indendørs
Ved et tilfælde har jeg en gasvarmer til salg desuden hehe Men den er på 130KW, så kke ikke rigtig egnet til en villa
I dag har jeg trukket malertape rundt samtlige vinduer i stueetagen. Det trak en del tidligere og nu vil luftstrømmen sandsynligvis mindskes i det mindste. Jeg overvejer dog, hvor stor nytte tapen kan gøre alt i alt. Isoleringsevnen for papir vil jo være relativt ubetydelig i denne sammenhæng.
Jeg talte med en ven, der har været maler i hundrede år, han sagde, at der findes isolerende "malertape", som kan bruges til formålet. Er der nogen, der kan bekræfte det, og i så fald, hvor køber man det?
Jeg talte med en ven, der har været maler i hundrede år, han sagde, at der findes isolerende "malertape", som kan bruges til formålet. Er der nogen, der kan bekræfte det, og i så fald, hvor køber man det?
Tape rundt vinduerne gør man ikke for at øge isoleringen, men for at tætne sprækkerne. Formålet kan være det samme, men tapen skal forhindre, at det blæser lige ind. Den behøver ikke at være isolerende.
Vedrørende alternative varmekilder anses det normalt, at olie tilhører de dyreste måder at opvarme huset på. Det kan næppe blive billigere, fordi man køber det på tankstation. Den linkede varmeblæser giver 30 kW og bruger 2,44 liter/time. Hvis dieselen koster 12 kr per liter, betyder det 1 kr per kWh. Dertil kommer lyden, fugten, diesellugten, dieselspildet og ikke mindst investeringen. Reguleringen er sikkert dårligere end elementtermostaterne, hvis den overhovedet har termostat. Dermed øges forbruget. Det er sikkert en god maskine til sit formål, men den er ikke beregnet som primær varmekilde i hus. Jeg tror heller ikke, at gas er den rette måde at reducere opvarmningsudgiften. Opvarmning med åben flamme forudsætter meget god ventilation.
Tape vinduerne og sæt tætningslister på dørene. Har du mulighed for at lukke overetagen af, er det godt. Det er ikke så stor del af året, hvor det er så koldt. Det bliver billigere til sommeren.
Erik
Vedrørende alternative varmekilder anses det normalt, at olie tilhører de dyreste måder at opvarme huset på. Det kan næppe blive billigere, fordi man køber det på tankstation. Den linkede varmeblæser giver 30 kW og bruger 2,44 liter/time. Hvis dieselen koster 12 kr per liter, betyder det 1 kr per kWh. Dertil kommer lyden, fugten, diesellugten, dieselspildet og ikke mindst investeringen. Reguleringen er sikkert dårligere end elementtermostaterne, hvis den overhovedet har termostat. Dermed øges forbruget. Det er sikkert en god maskine til sit formål, men den er ikke beregnet som primær varmekilde i hus. Jeg tror heller ikke, at gas er den rette måde at reducere opvarmningsudgiften. Opvarmning med åben flamme forudsætter meget god ventilation.
Tape vinduerne og sæt tætningslister på dørene. Har du mulighed for at lukke overetagen af, er det godt. Det er ikke så stor del af året, hvor det er så koldt. Det bliver billigere til sommeren.
Erik
Senest redigeret:
Hvad angår en sådan varmeblæser, så er det vigtigt at placere den i f.eks. et vindue, så den kun suger kold udeluft, som varmes op, inden den blæses ind. Jeg tror ikke, nogen mente, at man skal bruge den som eneste varmekilde, men som en måde at aflaste elvarmen på, da 1 kr/kw er jo trods alt næsten halv pris i forhold til el, selv i normale tilfælde, og i disse dage langt under med bare nogle få % af prisen (glem ikke alle netafgifter, skatter, overførselsafgifter osv. på elen).
Avemo sagde:Tape rundt om vinduerne bruger man ikke for at øge isoleringen, men for at tætne sprækkerne. Formålet er det samme, men tapen skal forhindre, at det blæser direkte ind. Den behøver ikke at være isolerende.
Hvad angår alternative varmekilder anses det, at olie er en af de dyreste måder at opvarme huset på. Det kan næppe blive billigere af at man køber det på tankstation. Den linkede varmeblæser giver 30 kW og bruger 2,44 liter/time. Hvis diesel koster 12 kr per liter, betyder det 1 kr per kWh. Desuden kommer lyden, fugten, diesellugten, dieselspildet og ikke mindst investeringen. Reguleringen er sikkert dårligere end termostaterne på elelementerne, hvis den overhovedet har termostat. Dermed øges forbruget. Det er sikkert en god maskine til sit formål, men den er ikke beregnet som primær varmekilde i huse. Jeg tror heller ikke, at gas er den rette måde at reducere opvarmningsomkostningerne på. Opvarmning med åben flamme kræver meget god ventilation.
Tape vinduerne og sæt tætningslister på dørene. Har du mulighed for at lukke overetagen af, er det godt. Det er ikke så stor del af året, at det er så koldt. Det bliver billigere til sommer.
Erik