E
Hej,

Vi har endelig lykkedes med at købe et fint hus at flytte ind i til foråret. Det er en tidligere ejer (dødsbo), et Hjältevadshus bygget i 1981, jeg har flere mapper med god information og tegninger. Det meste er i original og har brug for renovering. I trin 1 tænkte vi at renovere overetagen, og det jeg har brug for hjælp til er at finde ud af, om det ville være enkelt at åbne en ordentlig bue mellem køkken og stue for at få en åben planløsning.

Hvordan i alverden skal jeg finde ud af, om væggen er bærende? Indervæggene er bygget af træ overalt. Er der nogen, der kan udtale sig ud fra konstruktionstypen? Vedhæfter nogle scannede tegninger, en katalog fra Hjältevadshus med hustypen, og mæglerens planløsning. På underetagen er der allerede åbnet mellem "køkken" og "opholdsrum," hvilket altså er lige under, hvor jeg tænkte at åbne på overetagen, hvis det spiller ind?

Taknemmelig for alle tips!

Plantegning af et Hus, Entreplan med værelser, køkken, og stue. Markeret væg mellem køkken og stue som skal tjekkes for bærende funktion. Planløsning af et Hjältevadshus fra 1981 med markerede rum som køkken, alrum, soveværelse, og toilet. Viser parter og indgange på nederste etage.

E
Teknisk beskrivningstavle med specifikationer for bygge- og renoveringsmaterialer, inklusive grund, vægge, og bjælkelag. En side med teknisk beskrivelse :)

Hvordan ser tagkonstruktionen ud?

E
Spiss loftområde med isolering og træspær, set indvendigt fra med udsigt mod gavlen.
Hej, jeg har ikke fundet en rigtig tegning på det endnu (men har nogle flere mapper at gå igennem også) dog findes dette billede i produktbladet til huset. Hvis det siger noget? Og et billede indefra loftet som nås udefra husets altan.

• Billedet viser en tværsnitsdiagram af et hus med højdeangivelser 240 og 230 på gul baggrund.
Senest redigeret:
T
Det der føles som en hjertevæg, og altså bærende.

Hvilken mærkelig plantegning. Antager at det er en separat lejlighed i stueetagen?
Det der angives som "stödbenvägg" i beskrivelsen, ville jeg sige er hjertevæggen, dvs den du vil skære i. Det går selvfølgelig, men det skal vekseles ordentligt af. Hvis du kigger på tilsvarende sted i underetagen kan du antageligvis se en indfældet bjælke der, det er noget i den stil du skal gøre.

E
Tak for jeres svar! Ja det er lidt mærkelig planløsning, underetagen blev bygget med separat lejlighed til en gammel farfar. Hvis jeg afstiver ordentligt, behøver jeg være bekymret over at væggen åbnes også direkte nedenunder? Må prøve at undersøge om huset blev bygget sådan fra starten eller om det er ombygget af tidligere ejere.

Tak og glædelig Lucia!

Trods at billedet fra loftet er unødvendigt hårdt beskåret og side 2 af den tekniske beskrivelse mangler, tror jeg, at huset har w-spær, hvilket betyder, at ingen mellem-vægge på den øverste etage er bærende. De indledende mæglertegninger er ret ubrugelige, men brochuren fra Hjältevadshus forklarer meget.

E
J justusandersson sagde:
Selvom billedet fra loftet er unødvendigt hårdt beskåret og side 2 af den tekniske beskrivelse mangler, tror jeg, at huset har W-spær, hvilket betyder, at ingen skillevægge på den øverste etage er bærende. De indledende ejendomsmæglertegninger er ret ubrugelige, men brochuren fra Hjältevadshus forklarer meget.
Hej, tak for svaret! Jeg har fået side 2 af den tekniske beskrivelse. Det er ikke så enkelt at arrangere et nyt billede fra loftet, da vi endnu ikke har adgang. Kan man finde ud af mere fra beskrivelsen?

En teknisk beskrivelse af en bygning, der viser detaljer som tagkonstruktion, isolering og installationssystemer. Dokumentet er delvist udfyldt.

Det er nok med dette. Det står klart, at spær er en fagværkskonstruktion, så ingen skillevægge på øverste etage er bærende.

• Synes
Knuten26 og 2 andre
  • Laddar…
E
J justusandersson sagde:
Det duger med detta. Det står klart att takstolarna är en fackverkskonstruktion, så inga mellanväggar på övre planet är bærende.
Tak, læste din artikel om hvordan tagspær fungerer! Føles som om du er den rette person til at svare på spørgsmålet. Kan jeg drage nogle konklusioner om væggene på stueetagen ud fra ovenstående ræsonnement? Det kan blive aktuelt at åbne en bue på stueetagen fra trappehallen ind til den separate lejlighed. Glad lucia!

Senest redigeret:
Hvor sjovt at du har læst tagstolsartiklen! Den eneste nytte du har af tagkonstruktionen, når det kommer til skillevægge i nederste plan, er at de ikke behøver at håndtere nogle taglaster. Den lange væg, der går hele vejen midt i huset (hjertetvæggen), er bærende og skal aflastes, hvis du vil lave åbninger. Der er sandsynligvis allerede en bjælke, hvilket kan påvirke forudsætningerne, hvis du vil udvide en åbning. Dette skal du undersøge grundigt.

• Synes
Knuten26
  • Laddar…
E
J justusandersson sagde:
Hvor sjovt at du har læst tagstolsartiklen! Den eneste nytte du har af tagkonstruktionen når det gælder skillevægge på det nedre plan er, at de ikke behøver at tage sig af nogle taglaster. Den lange væg som går hele vejen midt i huset (hovedvæggen) er bærende og skal understøttes, hvis du vil lave åbninger. Der findes sandsynligvis allerede en bjælke, som kan påvirke forudsætningerne, hvis du vil udvide en åbning. Dette skal du undersøge grundigt.

Tak, det vil jeg! Kiggede op på loftet i dag under inspektionsgennemgangen, og det ser ud til at stemme med tagstolen. :)

• Loftet med synlige træspær, isolering og plankegulv under en besigtigelse.
E
J justusandersson sagde:
Det duger med detta. Det står klart att takstolarna är en fackverkskonstruktion, så inga mellanväggar på øvre planet är bærende.

Hej, nu får vi nøglerne til huset om en uge og planerne begynder at tage form! Entreprenøren vi har taget ind for at renovere køkkenet og åbne til stuen synes at ville skifte af med en bjælke for sikkerhedsskyld, trods at vi har konstateret at huset har en W-tagstol. Han mener at med tanke på at huset er 8m bredt så er det ikke sikkert at tagstolen klarer at bære sig selv.
Jeg har nu fået fat i lidt bedre tegninger hvis det gør nogen forskel. Det ville være tråkigt at lave en unødvendig afveksling som både koster penge og tager lidt af rummet i hvælvet.

Skal jeg lade ham gøre det eller kan I overbevise mig om at jeg har ret i ikke at behøve afveksle for den væg?

Kan du få adgang til at måle tagspærrets dimensioner? 8 meter er normalt ikke en bemærkelsesværdig spændvidde for en W-tagspær. Det er vel det øvre plan, vi taler om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.