Hej. Vi skal renovere køkkenet. Tidligere ejere har revet en væg i køkkenet og erstattet den med en stolpe midt i rummet. Vi vil gerne prøve at fjerne den og på en eller anden måde styrke limtræsbjælken. Er det muligt? Typ plattjärn. Eller erstatte den med en stålbjælke?

• Køkken med hvid stolpe midt i rummet, blå væg, hvide skabe og en åbning til et tilstødende rum.
  • Trappe med trætrin og hvid bue ved siden af en hvid stolpe i et under renovering værende køkkenrum.
  • En stolpe midt i rummet med værktøjstablet og beskadiget loft under køkkenrenovering.
  • Plantegning af et hus med værelser og mål, viser køkken, stue, og andre rum. Diskuterer mulig fjernelse af støttepille i køkkenet.
  • Bygningsplaner med facader og plantegninger af et hus, herunder køkken og garage, muligvis med henblik på renovering.
Rent generelt fjerner man ikke en stolpe, der står midt under en bjælke, ustraffet. I så fald skal man udskifte bjælken med en anden og betydeligt kraftigere. I dette tilfælde forstår jeg ikke konstruktionen, da de offentliggjorte tegninger ikke er tilstrækkelige. Limtræsbjælken ligger parallelt med spær, hvilket er usædvanligt. Det kan tyde på, at bjælkerne i mellemloftet ligger i husets længderetning. For at fastslå at dette er tilfældet kræves der enten en detaljeret sektionsplan eller at du selv kontrollerer bjælkernes retning. Hvis der ikke er et bræddegulv på overetagen, kan du have brug for en detektor. Spørgsmålet om konstruktionens udformning skal afklares, før man kan begynde at diskutere bjælkedimensioner.

J justusandersson sagde:
Generelt fjerner man ikke en stolpe, der står midt under en bjælke, uden konsekvenser. I så fald skal bjælken udskiftes med en anden og betydeligt stærkere. I dette tilfælde forstår jeg ikke konstruktionen, da de offentliggjorte tegninger ikke er tilstrækkelige. Limtræsbjælken ligger parallelt med spær, hvilket er usædvanligt. Det kan tyde på, at bjælkerne i mellemdækket ligger i husets længderetning. For at fastslå, at det er tilfældet, kræves enten en detaljeret sektionsplan eller at du selv kontrollerer bjælkernes retning. Hvis der ikke er et bræddegulv på overetagen, kan du have brug for at anvende en regeldetektor. Spørgsmålet om struktursystemets udformning skal afklares, inden man kan begynde at diskutere bjælkedimensioner.
Hej. Vi har alle tegninger fra huset, da området blev bygget i 1981. Det er svært at finde det helt rigtige papir, da der er omkring 100 stykker.

• Bygningsplaner fra 1981 med detaljerede mål og konstruktioner, viser to rektangulære områder og beskrivelser af bærende strukturer.
  • Loft med åbent område, viser træstrukturer og isolering bag plader fra en renovering.
Tegningerne var tilstrækkelige til at kunne konstatere, at bjælken er bærende. Hvis den er 90x225 mm i dag (mit gæt) ville den skulle være 90x450 mm uden midterstolpe. 165x360 er et alternativ til 90x450. Man vinder ikke meget i højde med en stålbjælke, når den er indbygget, samtidig med at det er en mere besværlig løsning på flere måder.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Tegningerne var tilstrækkelige for at kunne konstatere, at bjælken er bærende. Hvis den er 90x225 mm i dag (mit gæt), ville den skulle være 90x450 mm uden midterstolpe. 165x360 er et alternativ til 90x450. Man vinder ikke meget i højde med en stålbjælke, når den er indbygget, samtidig med at det er en mere kompliceret løsning på flere måder.
Tak for svar. Bjælken er 90x225 som du skrev.

J justusandersson sagde:
Tegningerne var nok til at kunne konstatere, at bjælken er bærende. Hvis den er 90x225 mm i dag (mit gæt) skulle den have været 90x450 mm uden midterstolpe. 165x360 er et alternativ til 90x450. Man vinder ikke meget i højde med en stålbjælke, når den er indbygget, samtidig med at det er en mere besværlig løsning på flere måder.
Ved du om det er muligt at flytte op limträbalken högre op i taget/gulvet for at slippe for at få så lav loftshøjde lige ved bjælken, hvis den skal være 450 mm. Hvis muligheden findes, påvirker det noget?

Det er ikke så passende med hensyn til gulvbjælkerne. Brug i stedet en 165x360 bjælke.

J justusandersson sagde:
Det er ikke så hensigtsmæssigt med hensyn til gulvbjælkerne. Brug i stedet en 165x360 bjælke.
Hvis man tager en stålbjælke, hvad kan man så have for dimension på den? Min partner synes, at den kommer for langt ned med en bjælke, der er 350

Kan man ikke forstærke med langt fladjern på hver side af den eksisterende bjælke for at spare på højde og slippe for at skifte?
Eller have to ens bjælker ved siden af hinanden, altså supplere med en magen til?

Er der nogle fordele eller ulemper ved nogle af mine forslag?

Vil I have en stålbjælke, bør det være nok med en HEA 200, den er 190 mm høj. Derefter bør den bygges ind med dobbelt gips (helst), så den bliver større i virkeligheden. Der er nogle andre ulemper ved at kombinere stål og træ på denne måde i efterhånd. Skal man have en stålbjælke i et træbjælkelag, er det altid bedst, at stålet er med fra starten. Da kan man lægge træbjælkerne på stålbjælkens flanger. Så længe man ikke slår hovedet mod en træbjælke, synes jeg det er OK. Selv værdsætter jeg, at konstruktionen er synlig. Det er svært at forstærke den eksisterende limtræsbjælke på en rimelig måde, hverken med stål eller træ. Og så er spørgsmålet: Er det prisen værd (altså nytten) for at fjerne søjlen?

J justusandersson sagde:
Vil I have en stålbjælke bør det være nok med en HEA 200, den er 190 mm høj. Derefter bør den bygges ind med dobbelt gips (helst) så den bliver større i virkeligheden. Der er lidt andre ulemper, når man kombinerer stål og træ på denne måde bagefter. Skal man have en stålbjælke i et trægulv, er det altid bedst, at stålet er med fra starten. Så kan man lægge træbjælkerne på stålbjælkens flanger. Så længe man ikke slår hovedet i en træbjælke synes jeg, det er OK. Jeg selv værdsætter, at konstruktionen er synlig. Det er svært at forstærke den eksisterende limtræsbjælke på en rimelig måde, hverken med stål eller træ. Så er spørgsmålet jo: Er det prisen værd (dvs. nytten) for at fjerne stolpen?
Hej. Nu vender jeg tilbage igen med en overvejelse. Vi overvejer at bygge et spisekammer under trappen. Ville det fungere at flytte stolpen til ca. 120 cm fra ydervæggen? Måske øge dens dimension til 110x110 i stedet for 90x90 som den er i dag? Kan vi klare os uden at udskifte bjælken og alligevel få fjernet stolpen midt i rummet.

Nej, det fungerer ikke så godt. Det ændrer forudsætningerne for bjælkens dimensioner ret betydeligt.

Det føles jo som om en gigantisk stålplade på hver side af den eksisterende træbjælke ville ordne dette. Men jeg tænker måske forkert? :)

andreascarlsson andreascarlsson sagde:
Det føles jo som om en gigantisk stålplade på hver side af den eksisterende træbjælke ville fikse dette. Men jeg tænker måske forkert? :)
Må undersøge videre

J justusandersson sagde:
Nej, det fungerer ikke så godt. Det ændrer på forudsætningerne for balkens dimensioner ret ordentligt.
Hvordan mener du da, at det har større risiko for at den går i stykker? Skal stolen være præcis i midten? Eller hvor meget kan den flyttes for at gøre sit job?

Konsultere en konstruktør som simpelthen kan regne på det, er det mest fornuftige I kan gøre for i det mindste at sove godt efter evt. ændring...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.