Hvis bjælken får længere spændvidde, skal den have andre dimensioner. Skal stolpen stå langt til den ene side, bør man opdele bjælken i to.

U
Sætter du stolpen 120cm fra køkkenvæggen, behøver du at skifte til en 90x360 limtræsbjælke. Som tidligere nævnt; ændrer du spændvidden, kommer du til at skulle skifte bjælke.

Et måske muligt alternativ er, at det kan gå at beholde den eksisterende bjælke ved at sætte to stolper 150cm inde fra begge vægge. Beholde en maksimal spændvidde på 3 meter. Men det er måske ikke det, du ønsker? At gå fra 1 til 2 stolper.
Så er det jo ikke altid så let bare at sætte en stolpe, det gælder om, at der er noget, som stolpen kan stå på :)

Senest redigeret:
Hej.
Jeg vender tilbage med en overvejelse.

Er det muligt at opsætte en lignende limtræsbjælke ved siden af de eksisterende? Altså beholde den nuværende 90/225 og placere en ekstra 90/225 ved siden af? Måske lime dem sammen og fastgøre med konstruktionsskruer eller noget?
Derefter fjerne stolpen i midten...

Jeg forstår, at jeg sikkert er helt galt på den, men det ville være en nem løsning, hvis det fungerede.

Man kan samle dem med gennemgående bolte (ret mange), men problemet er, at det ikke er nok. Den laveste limtræsbjælke du kan bruge, jeg tror jeg har skrevet det tidligere, er 65x360.

J justusandersson sagde:
Man kan dra ihop dem med gennemgående bolte (ganske mange), men problemet er, at det ikke er nok. Den laveste limtræsbjælke du kan bruge, jeg tror jeg har skrevet det tidligere, er 65x360.
Justusandersson du er jo en helt som orker at svare mig og utallige andre. Sidste spørgsmål.. :) Hvis en stolpe kommer ind 1,2 meter fra væggen. Så spændvidden bliver cirka 4,8 meter i stedet. Hvilke dimensioner taler vi så om, eller er det stadig 360/165 450/90 der gælder?

I indlæg #19 står der 65x360. Det skal selvfølgelig være 165x360. Reducerer du spændvidden til 4,8 m, kan du gå ned til 165x315. Det er passende at sammensætte bjælken over stolpen.

Svejs en U-bjælke, der lægges udenpå limtræet, kunne fungere, kunne overspænde den med

J justusandersson sagde:
I indlæg #19 står der 65x360. Det skal selvfølgelig være 165x360. Mindsker du spændvidden til 4,8 m kan du gå ned til 165x315. Passende, så samler du bjælken over stolpen.
Ok.
Klart at varehusene ikke har disse dimensioner da :)..
Men eftersom 315/90 er en *almindelig sort.*
Hvis vi køber 2 sådanne. Sætter dem sammen.
Erstatter dette en 315/165 som foreslået?

S saltamaja83 sagde:
Ersätter dette en 315/165 som foreslået?
Ja hvis I bolter dem sammen. Ellers kan I altid bestille en 165x315 hjem. Det er en af fordelene med limträ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.