Hej,

Jeg er enlig og har fundet et rækkehus, som jeg virkelig vil købe, men jeg bliver lidt usikker, når jeg læser sælgers tilstandsrapport.

Huset er to-etagers og bygget i 70'erne, krybekælder med træbjælkelag og trækonstruktion med et installeret affugtningsaggregat (sorptionsaffugter) år 2013.

I rapporten kan man læse om iagttagelser, hvor fugt, skimmel, rådskader og lækage er tilbagevendende ord, dog ikke efterfulgt af behov for yderligere undersøgelse. Der er en risikovurdering med, og jeg undrer mig over, hvor stor vægt man skal lægge på dette? De venner og bekendte, jeg har talt med, siger, at sådanne ting næsten står i alle tilstandsrapporter, og jeg har selv ingen erfaring eller viden overhovedet på området.

Der er heller ikke udført nogen radonmåling, men da den sidst blev foretaget, blev den målt til en værdi af 210Bq/m3, hvilket er en smule forhøjet, som jeg forstår det.

Der er heller ikke foretaget nogen kontrol af asbest.

Hvis sådanne ting skal udbedres, kan man allerede nu danne sig et indtryk af, hvad det ville koste?

Taknemmelig for svar.

Tag din egen bygningssagkyndige med, hvis du vinder budgivningen. Sørg også for at være med ved besigtigelsen og stil spørgsmål om det, du er i tvivl om (for eksempel ud fra den rapport, sælgeren har givet).

Det kan synes mærkeligt at skulle besigtige igen, men at besigtige huset grundigt er i din interesse som køber, det du kan opdage inden købet, vil være dit ansvar, uanset om du opdager det eller ej. Det er svært at få en god forståelse ud fra en uklar rapport. Det er altid bedre selv at stå for valget af og kontakten med bygningssagkyndig som køber.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Tag din egen byggesagkyndig med, hvis du vinder budrunden. Sørg også for at være med til besigtigelsen og stil spørgsmål om det, du er i tvivl om (for eksempel ud fra den rapport, sælgeren har udleveret).

Det kan virke mærkeligt at skulle besigtige igen, men at gennemgå huset grundigt ligger i din interesse som køber, det du kan opdage inden købet, vil være dit ansvar, uanset om du opdager det eller ej. Det er svært at få et godt billede ud fra en uklar rapport. Det er altid bedre selv at stå for valget af og kontakten med byggesagkyndig som køber.
Du har helt ret, selvfølgelig skal jeg tage min egen byggesagkyndig med, kan du give tips til spørgsmål, man bør stille?

Krybekælderen er eksempelvis en risikokonstruktion. At få information om fugtkvoten i bjælkelaget, eksisterende eller tidligere angreb på bjælkerne kan være en sådan ting.

Er badeværelserne originale, er de ikke meget værd (ifølge forsikringsselskaber og i en eventuel tvist med sælgeren), så dem må man måske anse som nødvendige at udskifte. Er de derimod renoverede, kan en opfattelse af, om det virker professionelt udført, være godt.

Fokuser på det, der virker dyrt og usikkert.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Krybekælderen for eksempel er en risikokonstruktion. At få information om fugtindholdet i bjælkelaget, eksisterende eller tidligere angreb på bjælkerne kan være en sådan ting.

Er badeværelserne originale, er de ikke noget værd (ifølge forsikringsselskaberne og en eventuel tvist med sælgeren), så dem må man måske se som noget, der skal skiftes under alle omstændigheder. Hvis de derimod er renoverede, kan det være godt at vurdere, om det virker professionelt udført.

Fokuser på det, der virker dyrt og usikkert.
Det ene badeværelse er korrekt udført, det andet er der ingen dokumentation om, og samtidig står der, at ventilationen i rummene er mangelfuld.

Så man vil lægge fokus på fugtindholdet, hvis jeg forstår dig ret.
Hvordan foretager man en sådan måling?

Ja, fugtkvote i bjælker spiller en rolle, over en vis kvote kommer skimmel. Man måler med en håndholdt fugtmåler mod træet, så det er vigtigt, at man kommer ind i krybekælderen og op på loftet. Fugtkvoten varierer over året, så godt at tjekke med inspektøren, at det ikke kun er under grænseværdien, men også godt givet når man måler. Men hvis der er affugter i grunden har man nok allerede afhjulpet større fugtproblemer – eller også er det en advarselsklokke...

C
M_CC M_CC sagde:
De vänner och bekanta jag pratat med menar på att sånt står nästan i alla besiktningsprotokoll
Der er jeg uenig med dine venner. Godt nok forekommer der meget ofte bemærkninger af typen "forhøjet fugtkvote blev målt" eller "risikokonstruktion" og lignende, som kan foranledige en dybere undersøgelse. Men skimmel, rådskader og lækager er jo faktiske skader, der skal udbedres, og det er nonsens at det skulle forekomme i næsten alle protokoller.

Med det sagt er der jo ikke noget mærkeligt i at købe et hus med kendte fejl, men det gælder om at have en realistisk opfattelse af, hvad der kræves for at udbedre fejlene i form af tid, penge og energi.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Der er jeg uenig med dine venner. Nok fordi der meget ofte forekommer bemærkninger af typen "forhøjet fugtkvote målt" eller "risikokonstruktion" og lignende, som kan foranlede en dybere undersøgelse. Men skimmel, rådskader og lækager er jo faktiske skader, der skal udbedres, og det er nonsens, at det skulle forekomme i næsten alle protokoller.

Når det er sagt, er der jo intet mærkeligt i sig selv ved at købe et hus med kendte fejl, men det gælder om at have en realistisk opfattelse af, hvad der kræves for at udbedre fejlene i form af tid, penge og energi.
Jeg er helt enig med dig.

Hvad jeg får ud af protokollen er, at man ikke kunne iagttage nogle synlige skader i krybekælderen, men at der er risiko for skimmel, rådskader og fugt. Man har ikke kunnet gå op på loftet for at tjekke dette, da der ikke er en inspektionsluge, men man skriver, at der er en risiko for kondens, lækage og fugt, da det er et fladt tag.

Det fremgår tydeligt, at et altanrækværk er rådskadet, men det er ikke noget større indgreb.

C
M_CC M_CC sagde:
Hvad jeg kan få ud af protokollen er, at man ikke har kunnet observere nogle synlige skader i krybekælderen, men at der er risiko for skimmel, rådskader og fugt.
OK, man har ikke observeret nogle skader altså. Du burde måske poste den fulde tekst for de punkter, du er bekymret for. Ellers er det svært at drage nogle meningsfulde konklusioner.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.