Vi er færdige med plantegningerne, men har endnu ikke bygget/bestilt huset.

Arkitekten mener, at der er behov for synlige loftsbjælker på den nederste etage, og det har jeg ingen bemærkninger til, for jeg forstår jo, at man skal afbalancere belastningerne fra ovenpå. Men skal bjælkerne være synlige? Naturligvis vil man gerne have en så glat loftflade som muligt, og jeg stillede spørgsmålet om evt. stålbjælker kunne løse problemet, men fik svar, at de kan fungere som kuldebro, og det ønsker jeg heller ikke.

Har nogen et forslag eller en bemærkning?

De synlige bjælker er sorte på skitsen, og der er en stiplet linje, der viser den underbyggede isolering under balkonen.

Vi har en loftshøjde på 2,70 på indgangsplan, men ønsker at minimere bjælker for øjet, et alternativ kunne være at nedsænke loftet i hele mellemafdelingen, men så kommer loftshøjden ned på 2,40, hvilket heller ikke er rart.

Hvem skal bygge huset? Hvilken teknik?
Er det et "kataloghus" af en slags, så indebærer dette ofte begrænsninger i hvilke bæringsløsninger der er mulige.

De fleste bjælker går jo kun over en døråbning eller tilsvarende?
Er intet problem at få plads med den bæringsløsning i bjælkelaget.

Der hvor det kan blive lidt mere udfordrende er ved spisepladsen. Dels er der længere spændvidde, dels komplicerer den underliggende isolering udførelsen. Virker dog ikke umuligt.

Det handler også om, i hvilken grad man låser planløsningen i huset med bærende vægge.

Vil ikke signalere hvilket husfirma det er, men det er ikke et præfabrikeret hus.

Bjælker over døråbninger kan jeg leve med, men det er netop ved spisepladsen og indgangen, at jeg vil undgå, at det bliver som fag/kasser i loftet.

Jeg prøver at finde dimensionen på mellemdækket, men kan ikke finde det lige nu.

Bjælken ved spisepladsen, tror I, at man kan skifte den ud med en kraftig stålbjælke, der går præcis ved den stiplede linje under altanen i stedet? Altså fra køkken til dagligstue og principielt som en forlængelse af ydervæggen?

Forstår, at man ikke kan sige hverken det ene eller det andet sådan lige ud, selvfølgelig skal der regnes på det, men jeg er ude efter forslag til arkitekten, som i øvrigt har gjort et godt stykke arbejde.

Senest redigeret:
Fabrikör Stava sagde:
//...Balken vid matplatsen, tror ni att man kan skifta ut den mot en kraftig stålbalk som går precis vid den streckade linjen under balkongen istället? Dvs från kök till vardagsrum och princip som en förlängning på yttervägglivet?...//
Att skifta den rakt av fungerar inte då bärningen verkar gå på andra hållet. Att hålla bärningen dold borde som sagt dock vara möjligt. Tex med stålbalkar.
Om en sådan lösning fungerar med det aktuella byggsystemet vet dom dock bara själva.
(Få kontakt med en konstruktör på firman så kan dom nog ge raka besked.)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.