Vi er i gang med at indrette loftet i vores villa fra 1930.
Pudset på murstokken sad løst nogle steder, så jeg begyndte at fjerne det.
Vi synes, det ser flot ud uden pudset. Fugerne er ”grusede”, så jeg tænker at fræse 2 cm væk og fuge om. Hvilken mørtel skal bruges til dette? Kc 50/50 eller kalkmørtel?
Murstokken bruges ikke i dag, men på et tidspunkt skal vi have gang i en kakkelovn og en støbejernskomfur.
Men hvad angår pudset, har det nogen funktion for skorstens tæthed? Jeg ved, at den lækker, så den skal glidestøbes indvendigt, når vi kommer dertil. Men pudset ville vi gerne undvære og holde det råt oppe på loftet. Fungerer dette? Eller ødelægger man konstruktionen uden puds?
Jeg tror, at skorstensfejerne kræver kalkning. Men det er nok snarere for at revner skal være mere synlige end for at tætne. Tal med den lokale skorstensfejer om, hvad der gælder. Det er dem, der skal godkende.
Kalkmørtel skal det være, og grunden til at det smuldrer, er at det netop er kalkmørtel. Det bliver aldrig hårdt, og det går oftest udmærket at tage sådan en skorsten ned. Børst det værste rent og puds om bare. Grave noget dybt i fugerne behøver man ikke gøre, for det er sandsynligvis lige så "gruset" hele vejen igennem.
Selv brugte jeg det, de har på Bauhaus, combimix hydraulisk kalkmørtel grov. Det har jeg både muret skorstenen med og pudset lidt. De har også noget, der ikke er hydraulisk, men jeg har ikke fordybet mig så meget i, hvad der adskiller dem. Produktbladene beskriver typisk samme anvendelse.
Præcis, pudsningen er en del af randbeskyttelsen, dels for tætning men også for detektion af læk.
Almindeligt kalkmørtel fungerer godt indendørs. Det er hydreret kalk (=murkalk) blandet med pussand. Det røres ud i vand og stivner ikke. Du kan have en spand med låg stående i uger eller måneder, og det bliver bare mere smidigt og bedre efter den opbevaring. Først når vandet fordamper efter pudsning, stivner det og begynder en langsom hærdning gennem karbonatisering med luftens ilt.
I hydraulisk kalkmørtel har man tilsat aske (vulkanaske), som gør, at mørtlen hærder også i vand. Det er velegnet til skorsten udendørs. Det er hårdere end kalkmørtel.
Ok, har været ude og købe nogle stålbørster, fandt også en lille stålbørste disk som jeg kan sætte på min poler/slibemaskine, skal prøve i weekenden om jeg kan få fjernet lidt i fugerne.
I morgen forsøger jeg at få fat i skorstensfejeren, så må vi se hvad han siger om ubehandlet murværk.
Jeg hakede mine fuger ud 2-3cm i hånden med hammer og diverse mejsler. Fugede derefter om med almindelig pudsemørtel og lakerede hele skorstenen med mat betonolie.
Derefter havde jeg et firma, der glidestøbte et rør. Ingen problemer med at få det godkendt af skorstensfejeren. Det er glidestøbningen, der gør det tæt.
Ja men det er sådan jeg tænker også, at det er glidestøbningen der gør det tæt. Det tænkte jeg at min skorstensmand får gøre. Vi har et stramt budget og jeg behøver at gøre så meget som muligt selv. Men det her med at mure/ fuge/pudse er et nyt kapitel for mig. Så det får blive grundskole à la YouTube.
Forskellen mellem almindeligt og hydraulisk er nok ret lille. Det bliver hårdere men stadig ikke som cementmørtel. Det er stadig muligt at udskære med kniv fra fuger.
Det jeg kan lide ved almindelig kalkmørtel er, at man kan blande nogle spande og have dem stående med låg de dage-uger man har brug for det. Det bliver bare bedre og mere smidigt med tiden. Hydraulisk hærder, så der blander man det, man har brug for, og påfører det med det samme.
Bygningsbevarerne mener, det moderne hydrauliske er for hårdt til mange behov.
Har renset nogle fuger med hjælp af en stemmejern og så købte jeg en fugerenser til fliser som var rigtig god at bruge. Talte med skorstensfejeren og desværre skal alt udenfor ildstedet være pudset som en ekstra beskyttelse.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.