Baggrund
Jeg skal lægge nyt gulv (egetræsparket med vandbåren varme) og har åbnet op bjælkelaget. Jeg har ikke oplevet problemer med svaj med det tidligere gulv, et fyrretræsgulv fra 30'erne, men nu når man går på gulvreglarne ser man svajet med det blotte øje. Nu vil jeg gøre, hvad jeg kan for at minimere svajet.

Gulvreglarne er ca. 8 meter med opbakning i midten, hvor skillevæggen løber. Rummet jeg arbejder i, optager halve huset i bredden, altså ca. 4 meter.

Det nye gulv skal bygge ca. 55 mm for at komme i niveau med hallgulvet. Min plan har været at rette gulvreglarne, så lægge gulvgips på dem og derefter skrue-lime sporede gulvspånplader gennem gipsen og ned i gulvreglarne. Det bygger altså 13+22 mm = 35 mm. Derudover bliver det plader, akustikplade og parketgulv, ca. 22 mm yderligere, totalt 57 mm.

Alternativet, at lægge gips ovenpå pladerne frister mig ikke, dels virker hel-limning træls, og at skrue 30 kvm med risiko for at punktere slangen føles heller ikke sjovt.

Problemformulering
Bliver det en ringere installation med hensyn til svaj at gøre som jeg har tænkt, mod f.eks. at droppe gips og hæve gulvreglarne 13 mm og skrue-lime gulvspånplader mod det i stedet? Eller bør jeg også skrue-lime gipsen? Fordelen jeg ser med gips er dens lyddæmpende egenskaber.

Eller burde jeg lægge noget andet lyddæmpende plademateriale i stedet? 13mm krydsfiner?

Alle gode råd værdsættes.

Kan tilføje, at jeg nok kommer til at krydsbore en række tværs gennem bjælkestrukturen.

Har du fjernet det gamle gulv helt ned til gulvbjælkerne? Hvor stor afstand er der mellem bjælkerne?

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Har du fjernet det gamle gulv helt ned til gulvstrøerne? Hvor lang afstand er der mellem strøerne?
Ja, præcis. Det er ca cc 600 mm, lidt variation fra fag til fag. Spændet er omkring 580-630 mm omtrent.

Vil du slippe svajet, gælder det om at øge stivheden i gulvbjælkelaget. Det kan du gøre ved at tilføje bjælker mellem de eksisterende eller lime-skrue spånpladen direkte mod bjælkerne. Det sidste stiller krav til udførelsen for at få en god samvirkning.

B bossespecial sagde:
Vil du af med svigten gælder det om at øge stivheden hos gulvbjælkelaget. Det kan du gøre ved at tilføje reglar mellem de eksisterende eller lime-skrue spånpladen direkte mod reglarne. Det sidste stiller krav til udførelsen for at få en god sammenhæng.
Så du foreslår at ikke lægge gips imellem? Det kommer jo desuden til at blive yderligere en regel mellem gips/gulvspån og gulvregel da vi skal rette gulvet. Alternativet er at ikke rette reglarne uden at jævne af med flydespartelmasse.

Yes, jeg skulle have undgået gipsen. Problemet er allerede i dag, at gulvbjælkelaget er noget for svagt, og den tynde afstandsstykke, der er tænkt til at ligge på reglen, gør ingen forskel. Det, der kræves for at få et mere solidt gulv, er at tilføje yderligere regler mellem de eksisterende. At kun flydespartle i stedet for at rette kan desværre kun forværre nedbøjningen.

Okay tak for din input. Synes du, at gulvgipsen bare er unødvendig, eller mener du, at den forværrer stivheden?

Jeg synes, at den i dette tilfælde er unødvendig. Som nævnt er gulvet allerede lidt vekt, så en skrue-limet homogen gulvspånplade direkte på reglarne ville også bidrage til øget stivhed.

Det lyder ret meget nede i kælderen kan jeg jo tilføje, derfor bliver der bonus med et lag gulvgips.

Og skrueslimet gulvspån skulle det jo blive i begge mine alternativer, forskellen er, at i det ene scenarie er der gulvgips imellem. Hvis gipsen ikke forringer stivheden, så burde jeg lægge den, hvis jeg vil have bedre lydisolering? Har jeg opfattet dig rigtigt der? Eller mener du også, at for at maksimere stivheden, skal spånpladen ikke skrueslimes på gipsen/gulvreglen, men direkte på gulvreglen?

Dit svar er tvetydigt, derfor dette ævleri.

Læg ekstra reglar mellem de eksisterende reglar. Lim og skru 22mm gulvspån (ikke sporede) på gulvreglarne. Hvad der gøres ovenpå dette spiller ingen rolle. Stivheden af gulvbjælkelaget har stor indvirkning på lyden.

Læg aldrig gips direkte på gulvstrøerne, hvis du havde tænkt det. Der skal spån ligge. Gips skal Isf ligge øverst.

Mens du forstærker med kortlægter og dobbelt plade, kan du benytte lejligheden til at fylde rummene med stenuld. Det kan give en vis dæmpning af visse lyde, dog ikke trinlyd hvis etageadskillelsen bliver meget stiv.

Hvis du vil af med trinlyd, kan det være bedre at hænge et nyt gipsloft op i kælderen.

Forslaget fra @bossespecial er det eneste rigtige: Nye gulvbjælker mellem de eksisterende og skruelimede uperforerede spånplader ovenpå. De ekstra bjælker gør, at påvirkningen af punktlaster (f.eks. en person der går) fordeles over et større område. Spånpladen bidrager også til øget stivhed. Originalbjælkerne er formentlig 3x7 tommer (75x175 mm) på c/c omkring 750 mm. Med et spænd på 4 m er det utilstrækkeligt for en acceptabel deflektion. Gulvkonstruktionens stivhed har betydning for lydtransmissionen, ikke mindst af baslyde. Du behøver ikke at fylde rummene, det er tilstrækkeligt med en 70 mm markplade (høj volumentæthed) af stenuld.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.