C
Hej!
Vi satte for nogen år siden en sverigedörren ind, som de havde på udsalg, da et lokalt byggefirma lukkede. Der sidder en "almindelig" assalås, altså ikke noget fancy med hagerigle og ting, men simpelthen en almindelig lås, tror den hedder Evo (uden nogle tal efter).

Hængslerne har en million justeringsmuligheder, og nu hvor jeg endelig har lykkedes at justere den, så den ikke binder nogle steder, viser det sig pludselig, at den glapper. Man kan vel i princippet sige, at låsekassen sidder for langt inde i forhold til slutblik.

Findes der nogen måde at udbedre dette? Symptomet på dette er dels, at døren larmer, når det blæser udenfor, og dels at den lukker dårligt, så det trækker koldt på gulvet i entreen. Sandsynligvis trækker det vel mere energi også.

Har du ingen justering på låseblikket? To skruer plejer det at være, som du justerer "trykket" med.

C
Der er to skruer, som man kan skrue ud og ind, men jeg har ikke lykkedes at finde ud af, hvad det er meningen, at de skal gøre; man kan skrue dem ud og ind uden effekt.

• To skruer i en metalplade monteret på en dørkarm.
De skruer er vel bare til for at gøre det sværere at bryde døren op?
Altså de skrues ind, indtil det bliver stumt.

C
Aha, såpass.

På låsblecket sidder der som to flapper, man kunne bukke lidt på. Er det sådan, det er meningen, man skal gøre? Virker lidt tvivlsomt måske...

cheetah1 sagde:
Aha, såpass.

På låsblecket sitter det som två flikar man skulle kunne bøje lidt på. Er det sådan, det er meningen, at man skal gøre? Känns lidt tvivlsomt måske...
Japp det stemmer! Jeg har selv et sådant lås og havde samme problem med glapning. Du tager en skruetrækker og bøjer ud på beslagene/skinnerne til justering.

Desuden satte jeg en møbelpude i låsebeslaget for at forhindre, at det smækker, når døren er låst og man trækker i døren.

C
Jahapp, ja så må jeg prøve med det. Ganggulvet bliver iskoldt -> ikke hyggeligt når mine forældre som har soveværelset ved siden af, skal på toilet om natten (toilettet er lige ved siden af hoveddøren).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.