Har ledt rundt lidt her på forummet og konstateret, at jeg burde have "svensk takstol" på mit hus fra 1951. Kan den samlede ekspertise kigge på billederne og lave en vurdering af, om skunkvæggen kan fjernes uden at bære evnen påvirkes? Burde vel kunne gøres ved svensk takstol?

• Loft med træspær og tagstol fra 1951, isoleringsmaterialer og byggematerialer ses opbevaret.
arne sagde:
Har letet rundt litt her på forumet og konstatert at jeg burde ha "svensk takstol" på mitt hus fra 1951. Kan den samlede ekspertisen kigge på billederne og gøre en vurdering om kattvindsvæggen kan fjernes uden at bæreevnen påvirkes? Burde vel kunne gøres ved svensk takstol?
Ser kun et billede, men det ser definitivt ud som en svensk takstol. Hvis ikke huset har nogen ekstreme mål, meget bredt osv., så har den væg ingen bærende funktion. Hvis du river lidt, kan du se, hvordan kattvindsvæggen er fastgjort til takstolene, det plejer at være ganske tydeligt, hvis den skulle have nogen bærende funktion.

Tak for svaret! Jeg synes heller ikke, at kattvindsvägen burde være bærende. Huset har vel normale proportioner ca. 8 meter bredt og ca. 45 graders hældning. Som vanligt er det altid rart at være så sikker som muligt, inden man begynder at rive. Svært at tage nogle fornuftige billeder, men her er i hvert fald en til af "stödbenet" eller hvad det kan hedde.

• Loftet med skråt tag, trækonstruktion og opbevaring af mapper og bøger i hylder. Synlige støttebjælker og tagplader.
Milkshaken
undskyld, må jeg spørge om noget. men hvorfor lave om på loftet?
Jeg har selv denne type tagstol, og jeg synes, det fungerer fremragende, man kan bruge afskærmningerne som sorteringsrum, altså, søm brædder og lignende op.
Det eneste, jeg kan se som ulempe, er, at man kan slå sine tæer, når man går deroppe... :)

Milkshaken sagde:
undskyld spørgsmålet. men hvorfor lave om på loftet?
Jeg har selv denne type spær og synes det fungerer udmærket, afvekslingerne kan man have som sorteringsrum, altså, sømme brædder og lignende, opå.
Det eneste jeg kan se som ulempe er, at man kan slå tæerne når man går deroppe...:)
Jeg tror, at du misforstår lidt, det er selve væggen ind til skunkvæggen, som arne vil fjerne. Den ses næppe på billederne. Støttebenene og det der skal selvfølgelig være tilbage. Eller også misforstår jeg dig..

Det er helt rigtigt, at jeg vil flytte skunkvæggen, så jeg får mere gulvareal i boligarealet. Den nuværende skunk, som ses på billederne, vil med andre ord mere eller mindre forsvinde. Jeg har ikke tænkt mig at røre tagspærene, bortset fra lidt pålægning til isolering.
Det er væggen, man skimter til højre på det første billede, som jeg vil flytte ud omtrent til støttebenene. Så kan jeg lave et soveværelse om til to på førstesalen.
Familien vokser, og dermed behovet for et ekstra soveværelse.

Mikael_L
Vis gerne et billede af selve kattvindsvæggen, hvordan den sidder mod tagstolens over- og underarm er det mest interessante. Du kan måske rive lidt overflademateriale væk, hvis man ikke kan se fastgørelsen.

Hej igen,

Eftersom det nu er blevet koldt, har jeg ingen lyst til at åbne op konstruktionen, da løber savsmuldet ud. Måske det går lettere at afgøre, om den eksisterende skunkvæg er bærende, hvis man ser på tegningen? Se billedet. Det røde er der, hvor jeg vil flytte væggen til. Spørgsmålet er altså, om jeg kan gøre det, uden at bæringen i spærkonstruktionen påvirkes?

• Bygningstegning af en tagkonstruktion med en foreslået ændring markeret i rødt på katteloftvæggen.
Nja, jeg ville tænke mig meget om og nøje kontrollere, hvor solidt det ser ud at være bygget ellers, før jeg flytter den der væg. Den er måske ikke direkte bærende, men taget kan nok sænke sig lidt.

Jeg har absolut ingen viden om sådan noget, men en tanke der slår mig er, at det måske får bjælkelaget til at blive svajende. Kan den væg du vil rive ikke hjælpe med at afstive bjælkelaget?

Der ser man, hvor forkert man kan tænke... Heldigt der findes folk, der kan sådan noget her... ;)

Til at starte med, tak for alle svar.

Højbenene er 2,5"x6" altså ikke så grove som Byggaren anslog. Tværslagene er sømmet med to 5" søm, som er bøjet ind på bagsiden. Stræberen er altså fæstnet med fire søm i alt i de dobbelte tværslag.

Det andet eventuelle spørgsmålstegn angående bjælkerne placering i forhold til spærerne, så er de ikke placeret i samme linje. Sendstræberne er fæstnet nederst i en regel 3"x5", som går på tværs af gulvbjælkerne, se billede.

Er der noget med disse oplysninger, der taler imod min ombygning?

• Byggekonstruktion med træbjælker og isolering. Betonelementer er synlige i baggrunden, og træspåner er spredt i nærheden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.