Jeg har lavet en lille frihåndstegning, det ser klodset ud - men stykkerne skal forestille at være identiske........
Det drejer sig om ret tynd materialetykkelse, 2 mm eller lidt mere.
Er det noget, der kan udføres med en elektrode svejser? Jeg har en let svejsbar 130 amps inverter. Hvis dette er muligt; hvordan gør I, for at det bliver så lige som muligt?
Skal man lægge de to afskårne vinkeljernstykker kant mod kant og derefter lægge strengen over samlingslinien? Eller skal man lægge stykkerne et par millimeter fra hinanden i enderne og lade svejsesmelten fylde det mellemrum?
En eller anden sagde, at man kan svejse vinkeljernene, når den ene så at sige ligger "indenfor" den anden, så man får mere overflade at fæstne svejsen på, men det bliver jo ikke så pænt.
Hvordan ville I have resonneret i en tilsvarende situation?
Inden formaningerne begynder at hagle; jeg ved, at MIG og TIG er bedre til denne form for finesser - men jeg tænkte at prøve at fikse dette med de nuværende ressourcer, medmindre alle siger, at det er umuligt.
Vinkeljernssamlingen skal blive til et par "specialafkortede" ben til et flipperspil på cirka 130 kg. Dvs. hvis dette kan gennemføres, vil det bliver fire stykker.
Havde nok kappet "Halvt i halvt" så du får lidt længere kontaktoverflade. Altså lad den ene del beholde ryggen og den anden del bunden. Er materialet rent jern, så skulle du kunne klare dig med pinden, hvis du har de rigtige pinde selvfølgelig.
Fug forbered ordentligt - det er A&O ved al svejsning med elektrode. Brug en 1,6 eller 2,0mm elektrode. Skaff et stykke aluminiumvinkel eller bøj et stykke aluminiumplade, mindst 2mm tyk, i vinkel til brug som opretning og rodstøtte. Læg aluminiumprofilen inde i stålprofilen og fastgør ordentligt med tvinger. På den måde holder benet sig lige (eller i det mindste mere lige). Desuden virker aluminiumprofilen som rodstøtte, så der ikke bliver huller, hvis du er usikker på svejsningen. Aluminium fæstner ikke til stål, så der er ingen risiko for, at det sidder fast. Gør du det rigtigt, bliver svejsefugen lige så stærk som det omgivende materiale, så der er ikke behov for omskæringer eller lignende.
For at undgå, at det trækker skævt, begynd med at punktsvejse ude på henholdsvis kant, samt i hjørnet. Tjek opretning og forstærk de tre punkter lidt mere. Tjek opretning igen. Derefter er det bare at svejse.
Punkt dem med en lille åbning på 1 mm eller lignende, svejs indersiden af vinklen, slib ud på bagsiden, indtil du møder svejsningen fra indersiden, svejs ydersiden færdig. På den måde undgår du at svejse slaggen ind i fugen.
Snak om omvej!
Til et flipperspil behøves der solide ben. Det skal stødtes, slås og bankes. Piger skal kunne sætte sig på hjørnerne! Et flipperspil skal kunne tåle hårde tag. Rock n' roll, helt enkelt!
Få fat i rigtige vinkeljern, tilpas dem, slip dem og krom dem. Alt andet er dømt til før eller siden at resultere i katastrofe.
Du kan ikke svejse antager jeg. Hvordan tror du man bygger fx kraner og broer jo man laver samlinger på sådanne bjælker som udsættes for lidt belastning og skal holde og det holder.
Tal om omvej!
Til et flipperspil behøves der robuste ben. Der skal stødtes, slås og bankes. Piger skal kunne sætte sig på hjørnerne! Et flipperspil skal kunne tåle hårdhændet behandling. Rock n' roll, helt enkelt!
Anskaff dig rigtige vinkeljern, pas dem ind, slip dem til og krom dem. Alt andet er dømt til før eller senere at resultere i katastrofe.
Flipperspil plejer desuden at have ben i rustfrit.
Vinkeljernssamlingen skal blive et par ”specialkorte” ben til en flippermaskine på cirka 130 kg.
Det er godt nok ikke svar på dit spørgsmål, men jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du skal svejse to stykker sammen til et ben. Når du skriver "specialkorte", antager jeg, at benene skal være kortere end originalbenene. Jeg ville nok have kortet de rustfri originalben og sørget for, at den justerbare fod fulgte med. Hvis man ikke vil save i originalbenene, er der jo masser af flipperspilsnørder, der har skrottede spil til reservedele.
Rostfrie altså? Jeg har i min enfold troet, at de var kromede?
Muligt at der findes varianter, men de spil jeg har ejet har haft ben i rustfrit. Tror jeg ... eller, hmmm. Jeg må gå og tjekke!
Edit: Min Bally fra 1973 har alle blankdele lavet i rustfrit. Men det er selvfølgelig ingen garanti for, at alle spil har det. Jeg trækker min påstand tilbage, da jeg faktisk ikke ved det.
Hvordan som helst ville jeg nok have afkortet originalbenene i stedet.