Kan man lave en egen lofttrappe mon? Jeg har selv set ståltrapper af stålbjælker, tænkte på at lave en selv. Hvilken svejser skal man have, fungerer en mig-svejser til dette? Hvordan trappen skal udformes må jeg finde ud af selv. Skal tage hensyn til hvilken vinkel den skal have osv. Hvordan jeg skal løse selve trinene, men sandsynligvis vil jeg svejse en tyndere stålplade på bjælken som trin, og så på stålpladen fastgøre jeg en egetræplade for udseendets skyld.

Hvad tror I? for svært? Fungerer mig-svejser? Eller skal man have en gas-svejser? Hvad koster en h-bjælke forresten? :-D
 
  • En enkelt tegning af en vinkeltrappe lavet af en enkelt stålbjælke med trappetrin fastgjort, set fra siden og fronten.
Gassvejsning er vel ikke førstevalget, en mig/mag plejer jo at findes i de flestes nærhed,
Ellers ville jeg have taget en "pindevejser".

Men eftersom du spørger, antager jeg, at du er uerfaren, og så er mig'en lettere at håndtere
(Egentlig er det oftest Mag,)

Bjælke er sygt dyrt, men tjek hos din lokale skrothandler...
 
Vi byggede noget lignende hos os med pinnsvets. Stålmaterialet kostede 7-8000, hvis jeg husker rigtigt, med bukning af vinkler til trinene og bjælken. Vi brugte rektangulær hulprofil 100x200 mm, liggende. På stålvinklerne skruede vi trappetrin af eg fast. Det blev solidt og godt. Det kan gøres selv, men man skal tænke sig godt om på forhånd.
 
har bygget en lignende til et sommerhus.

Men der var trinene ikke udrillet over stolpen men hvilede på en fladjern lige så bred som bjælken i forkanten.

Tænk på at selv en kraftig bjælke kan slå sig ved svejsning.
 
Mikael_L
MIG/MAG -svejsning eller elektrodesvejsning er nok førstevalget.

Tænk på at MAGens strømstyrke skal matche materialets tykkelse.

De enklere hobby-svejsemaskiner fungerer ofte godt op til i hvert fald 2-3 mm plade, nogle gange 4 mm også, derefter er der stor risiko for kold svejsning.
 
Okay, tak for svar, stærk svejs altså for en bjælke, hvor mange watt taler vi om?

Så I som har lavet trapper, I ser ud til at have lavet denne løsning som mit billede? smart faktisk, lettere at lave end min løsning, så længe ekskivan er stærk nok. Hvordan løste I bunden og toppen på bjælken?
 
  • En simpel illustration af en metalbjælke med svejste trin fastgjort, der muligvis bruges som en del af en trappeløsning.
En svejsning der går op til 180-250 A skal være tilstrækkelig...
 
Senest redigeret:
pladerne kan jo være næsten lige så store som færdigt trin, så behøver jo ikke ekskivan bære så meget.

I bunden skar jeg bjælken skråt og satte en plade med huller i til fastgørelse i gulvet og i toppen vinklede jeg bjælken så den lå vandret mod væggen og derefter en plade med huller i til fastgørelse i væggen.
 
Mikael_L
Mäster sagde:
En svejsemaskine, der går op til 180-250 a, bør være tilstrækkelig...
250A bør være tilstrækkelig...:)

En gang svejsede jeg 6mm med en 250A Kemppi MAG. Kan vel sige, at det absolut ikke var noget problem at få fuld gennembrænding. :)
Det var vidunderligt sammenlignet med min egen Luna micromig med 100A (og der tror jeg, at specifikationen er næsten opjusteret).

Jeg har svejset en del meter svejs med en gammel ESAB smashweld 150A, som jeg tror ville have klaret op til 5-6 mm materiale.

Men under alle omstændigheder er der mulighed for at vælge en større profil med mindre materialetykkelse. Så bliver det lettere at svejse med en tyndere svejs, lettere og billigere bjælke.
 
blackadder sagde:
plåtarna kan jo være næsten lige så store som færdigt trin så behøver jo ikke ekskivan bære så meget.

I bunden snedkapede jeg bjælken og satte en plade med huller i til fastgørelse i gulvet og i toppen vinklede jeg bjælken så den lå vandret mod væggen og derefter en plade med huller i til fastgørelse i væggen.
Du mener vel "lodret" mod væggen (på toppen) ?
 
Mikael_L sagde:
250A burde være nok ...:)

En gang svejsede jeg 6mm med en 250A Kemppi MAG. Kan vel sige, at det absolut ikke var noget problem med at få fuld gennemtrængning. :)
Det var vidunderligt sammenlignet med min egen Luna micromig på 100A (og da tror jeg, at specifikationen er så godt som opjusteret)

Jeg har svejset en del meter svejse med en gammel ESAB smashweld 150A, den tror jeg ville have klaret op til 5-6 mm materiale.

Men i hvert fald, så er der muligheden for at gå på en større profil med mindre materialetykkelse. Så bliver det lettere at svejse med svagere svejser, lettere og billigere bjælke.
skal overveje andre løsninger også som du siger, komme ned i pris og svejser, jeg overvejede også om jeg skulle bruge en bjælke af træ i stedet, men ved ikke om der findes passende at få fat i, så slipper jeg svejseproblemet. Ved ikke engang om mit en-faset derhjemme klarer en svejser på 250A ?? Men en limtræsbjælke koster vel også en formue.
 
Jeg antager, at du bor i villa, eftersom du overvejer at svejse derhjemme, og så burde du vel kunne tilslutte svejseren til komfurstikket...
3 fas 16 A er tilstrækkeligt til de fleste "garagesvejsemaskiner".
Det går naturligvis med en mindre svejser end 250 A, men det tager lidt længere tid og kræver lidt mere øvelse/kundskab.
En 180 A svejser er også tilstrækkelig, og det er vel en ret almindelig størrelse i mange garager,
hvis du har en ven at låne af.
 
Mikael_L
100-130, måske 150A er nok det kraftigste, du kan finde, som kører på enfase.

Desuden mistroer jeg lidt A-tallet, hvis det hævdes, at en enfasemaskine klarer 150A, der er jo også salgargumenter.... :o

Limtræsbjælken er vel det naturlige træalternativ, noget omkring 56x270 - 66x315 burde vel række?

edit: Limtræsbjælken skal naturligvis være stående, det bliver altså ikke en lige så elegant trappestruktur som med stålbjælke.
 
Senest redigeret:
Nix, jeg bor i lejlighed, men det går vel at svejse i lejligheden også, direkte på stedet :-D ellers har jeg værksted i kælderen, men tror ikke det går at få en så lang bjælke ud af kælderen, samme korridorer og snævre kurver, som en labyrint dernede.

Men limtræ kan vel også blive pænt? på hvilken måde er det grimt hvis den er stående? Og jeg er lidt usikker på hvad du mener med stående. Min trappe skal blive ret stejl, som en loftstige næsten, ja, lidt mellem loftstige og trappe. Som mit 1. billede cirka. Forresten, 56cm? 66cm? er de så brede? findes der ikke smallere? 270 bliver måske for kort i længden alligevel, 315 bliver så bedre, men 66 bred... måske det var det du mente med at det ikke bliver lige så pænt. 66cm kan måske fungere alligevel, men det vejer sikkert meget, og koster en formue.

Er ståbjælke billigere end limtræ?
 
  • En skitse af en skrå trappe med flere trin, sandsynligvis designet til at ligne en kombination af en hemsstige og en trappe.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.