Jeg er ved at lave en sovehems på loftet i et gammelt tømmerhus fra 1800-tallet. Der lå tømmerbjælker med en cc-afstand på ca. 70. Bjælkerne er 120-150 mm høje og måske mellem 80-150 mm brede og 440 cm lange. En slags råspån er sømmet under bjælkerne (loftet under loftet). Isoleringen er spån, flis, sten og "andet". Først havde jeg tænkt mig bare at lægge et 27 mm fyrretræsgulv direkte på de gamle reglar, men gulvet var meget svajende, når man hoppede lidt.
Så... Nu har jeg gravet isoleringen op og lagt en 45x145 c24 bjælke med bjælkesko mellem alle originalreglarne, så man får en cc-afstand på 35 eller deromkring. Derefter har jeg lagt en kortle per mellemrum mellem alle reglar. Men der blev fandeme ingen forskel. Bliver det bedre, når jeg lægger gulvet? Skyldes det den tunge isolering?
Ja altså 145mm er det, der kan være. Eller selvfølgelig, jeg kan jo også lægge 220mm, men så mister jeg 75mm i lofthøjde. Og med 145mm bliver den højeste lofthøjde 160cm. Så jeg antager, at det bliver en afvejning mellem et svajende gulv og lofthøjde. Jeg valgte 145mm, fordi de originale bjælker lå omkring den tykkelse.
Jeg fandt en håndværker, der var kyndig i gamle huse, og han sagde, at det sandsynligvis var fordi der var tung "isolering". Jeg havde overvejelser om at erstatte det med et lettere materiale, men han sagde, at man skal forsøge at bevare den originale isolering, da den har gode varme/kulde-lagrende egenskaber og lydisolerer godt.
Så jeg har besluttet mig for, at det må være svajende. Rummet vil være sovehems i et gammelt fritidshus, så det er ikke ligefrem sådan, at der vil være dansefest deroppe hehe. Plus at svajende gulv er periode-passende med et hus fra 1800-tallet
Du kan ikke få ind en lav stålprofil som stødbearing på tværs under på et passende sted? F.eks. en HEB 100 eller lignende? EN sådan vil aflaste godt.
Bullebupp sagde:
Har en muret skorsten i midten desværre. I morgen skal jeg grave en del af isoleringen væk for at se om det bliver bedre.
Lavede en beregning på siden jeg linkede til, hvis du kunne lægge bjælken forskudt, så den ligger 1800 mm fra den ene kant, så ville etagebjælken kunne klare sig med 45*145 mm uden at blive for svajende. Men det er klart, det medfører en del arbejde at lægge en ekstra bjælke til støtte, så du er måske ikke så vild med den løsning i et rum, hvor folk mest skal sove.
Gjorde en beräkning på sidan jag länkade till, om du skulle kunne lægge balken forskudt så den ligger 1800 mm fra den ene kant så skulle bjælkelaget klare sig med 45*145 mm uden at blive for svajigt. Men det er klart, det medfører en del arbejde at lægge en ekstra balk som støtte, så du måske ikke er så vild med den løsning i et rum, hvor folk mest skal sove.
Det var ikke specielt let at finde en sådan stålprofil her hehe. Nu har jeg fjernet sikkert 700 kg sten og sand fra den ene del af loftet, hvor det var mest svajigt, og det blev en ordentlig forskel faktisk. Jeg tror dette bliver godt. Det bliver en del ekstra arbejde at fælde en sådan balk ned, det er helt klart. Nu føles det helt okay faktisk, og dette må kunne bruges.
Det var ikke specielt let at finde en sådan stålprofil her hehe. Nu har jeg fjernet sikkert 700kg sten og sand fra den ene del af loftet, hvor det var mest svajende, og det blev en ordentlig forskel faktisk. Jeg tror, dette får blive godt. Det bliver en hel del ekstra arbejde at fælde en sådan bjælke helt klart. Nu føles det helt okay faktisk, og dette må være tilstrækkeligt simpelthen.
tak for al hjælp og tips alligevel
Jeg forstår, at det ikke er din opfindelse men noget, der blev gjort for længe siden, men hvorfor i hele verden "isolerer" man med sand og sten? Virker til at være sindssygt dumt. Hvis det isolerer, så er det i så fald kun mod lyd.
smid al gammel isolering. er nok savsmuld mm. vejer "ton". køb 2-sort. rhs stålprofil fx. 40x60x2, 40x70x2. svejs sammen i højden, du får så 40x120. eller 40x140 mm. svejs derefter tværbjælker under på cc. 600mm. til skruning nedefra. bor et antal huller i siden skiftevis øvre og nedre profil og skru i siden. får 3 bærende vægge i stålet og du får garanteret stumt gulv. træ kan aldrig erstatte et gulv på trange overflader som stål.. så lav bokse mellem regelrækker med træ. helt ok. brug bjælkeskrue. lang borspids.
Jeg forstår, at det ikke er din opfindelse, men noget der blev gjort for længe siden, men hvorfor i alverden "isolerer" man med sand og sten? Det virker helt absurd. Hvis det isolerer, så er det i så fald kun mod lyd.
Ja, sand og sten isolerer nok temmelig dårligt. Men det gør brænde også. Men det har gode varmelagrende egenskaber. Jeg fandt mange gamle flasker, endda en tand og knogler fra en elg. Der er også en ordentlig krog i loftet. Og en lem op til loftet fra køkkenet. Så det kunne måske også have været brugt som et slags spisekammer eller noget.
Når jeg kommer her om vinteren, er huset meget koldt. Det tager et døgn at få varmen op i konstruktionen. Men så holder huset sig varmt længe. Så det fungerer jo i det mindste
Jeg undrer mig over, om det ville kunne fungere at skruelim et stålbånd, typ 2-3mm tykt eller så, under gulvreglarne, så de optager en del af kraften. Det er jo på undersiden, at strækningen bliver længst, og dermed kræfterne højest.