3,757 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
svaj efter afretningsmasse...
Side 1 af 2
Hej!
Jeg har flydeafrettet et kommende badeværelse på etage 2, men nu har fliselæggeren konstateret, at gulvet giver sig lidt.
Diskuterede spørgsmålet under "Badeværelse," men fortsætter her.
Problemet er sandsynligvis bjælkelaget 80x230 c/c 60 med en spændvidde på 7-8 meter!
Spændvidden er nok for lang og skal forkortes. Jeg har mulighed for dette, da vi alligevel har tænkt os at bygge en bue mellem to rum på nederste etage, hvilket ville komme til at ligge cirka i midten af bjælkelaget.
Hvordan understøtter man bjælkelaget nedefra? Skal man hæve bjælkelaget nogle tiendedele, så det er spændt mod den nye tværbjælke nedenunder? Hvordan gør man det i så fald?
Jeg antager, at det IKKE er nok at støtte mod loftet, men jeg skal vel frilægge, så jeg kommer mod selve bjælkelaget!?
Hvor kraftigt træ skal man bruge? Hvordan udformes fastgørelserne?
I øvrigt skal vi have fulgt reglerne med kortlægning c/c 30, 22 mm spånplade, rundt-net over hele gulvet, min 13 mm flydeafretning osv.
Jeg har flydeafrettet et kommende badeværelse på etage 2, men nu har fliselæggeren konstateret, at gulvet giver sig lidt.
Diskuterede spørgsmålet under "Badeværelse," men fortsætter her.
Problemet er sandsynligvis bjælkelaget 80x230 c/c 60 med en spændvidde på 7-8 meter!
Spændvidden er nok for lang og skal forkortes. Jeg har mulighed for dette, da vi alligevel har tænkt os at bygge en bue mellem to rum på nederste etage, hvilket ville komme til at ligge cirka i midten af bjælkelaget.
Hvordan understøtter man bjælkelaget nedefra? Skal man hæve bjælkelaget nogle tiendedele, så det er spændt mod den nye tværbjælke nedenunder? Hvordan gør man det i så fald?
Jeg antager, at det IKKE er nok at støtte mod loftet, men jeg skal vel frilægge, så jeg kommer mod selve bjælkelaget!?
Hvor kraftigt træ skal man bruge? Hvordan udformes fastgørelserne?
I øvrigt skal vi have fulgt reglerne med kortlægning c/c 30, 22 mm spånplade, rundt-net over hele gulvet, min 13 mm flydeafretning osv.
Medlem
· turkiet
· 553 indlæg
Vandret i loftet foreslår jeg en limtræsbjælke, som støtter mod bjælkelaget nedad (lodret) så kan man sømme sammen 2-3 stk. 45 x 95 på hver side.
Du har ikke informeret om, hvordan stueetagens "gulv" ser ud, hvor stor spændvidden bliver for evt. limtræsbjælke (som du sandsynligvis skal beregne, konstruktør)
Du har ikke informeret om, hvordan stueetagens "gulv" ser ud, hvor stor spændvidden bliver for evt. limtræsbjælke (som du sandsynligvis skal beregne, konstruktør)
Jeg måske misforstår nu, men du kan ikke bare stille søjlerne på bjælkelaget under. Lasten skal ned i grundlaget på en eller anden måde, hvis det skal gøre nogen nytte.
Bjælke og søjle skal ligge tæt mod bjælkelaget uden undertag eller parket
imellem.
Hvor stort område er det svigtende bjælkelag? Får ikke det til at hænge sammen med at bjælkerne er 7-8m men spændvidden på bjælken kun ville blive 2m?
Bjælke og søjle skal ligge tæt mod bjælkelaget uden undertag eller parket
imellem.
Hvor stort område er det svigtende bjælkelag? Får ikke det til at hænge sammen med at bjælkerne er 7-8m men spændvidden på bjælken kun ville blive 2m?
Badeværelset ovenpå har målene 3x3 meter og det er placeret i det ene hjørne af huset. Under badeværelsesgulvet går bjælkelaget fra væg til væg i huset på ca. 7-8 meter. Problemet er, at der på underetagen, under badeværelset mangler en bærende væg ved en åbning på ca. 2 meter (mellem køkken og stue). Derfor er min tanke at understøtte disse 2 meter (med c/c 60 burde det blive under 3-4 bjælker) med en kraftig bue mellem køkken og stue. På den måde halveres spændvidden jo.
Ja, eller måske måle hvor meget det skal hæves for at rette op på eventuelle nedbøjninger, der er sket over tid. Med en vis risiko for at din flydespartling tager skade.Rottis sagde:
Støtte, donkraft ?
Jep. Men også der nede skal det gå mod et "rigtigt" underlag.
Dette er en temmelig delikat opgave, alle kræfter fra overetagen skal ned gennem din hjertemur og eventuelle søjler, og så skal de håndteres i bundbjælkelaget / plade / bærende bjælker eller hvad det nu er, der udgør bjælkelag for NV.
Forbehold: Og selvom det tilfældigvis er en betonplade på jorden, er det ikke helt sikkert, at man bare kan stille en søjle med last ovenfra uden at pladen tager skade.
pass
De fleste er af forståelige grunde lidt forsigtige med at sige, hvad der (garanteret eller ej) holder.
Men du kan jo tjekke med moelvens beregningsprogram selv:
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Tænk dog på at kræfterne skal ned i grunden!
Alle bærende elementer skal også ligge ordentligt an (bjælke direkte mod bjælke, osv.) og være korrekt fastgjort!
Men du kan jo tjekke med moelvens beregningsprogram selv:
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Tænk dog på at kræfterne skal ned i grunden!
Alle bærende elementer skal også ligge ordentligt an (bjælke direkte mod bjælke, osv.) og være korrekt fastgjort!