Jeg har tænkt mig at bygge en såkaldt svævende trappe til vores nybyggeri.
Den vil bestå af en stålkonstruktion i væggen og trappetrin dækket med eg.
Sådan er det tænkt, at trappen skal se ud, når den er færdig:
Sådan som jeg har tænkt nu er:
Hvert trappetrin vil bestå af 3 stk. VKR 80x40x5 mm
Trappetrinene vil stikke ud fra en VKR 300x50x5 mm
Svejsningen tænker jeg gøre ved, at trappetrinene går gennem 300-bjælken og svejses på for- og bagside.
I væggen tænker jeg 5 stk. stående VKR 40x40x5 mellem gulv og loft.
Øverste trappetrin vil have en metalplade i bagkanten, som skrues mod træbjælke
Hvert trappetrin vil hænge sammen i yderkanten gennem dobbelte 16 mm rundjern, der skrues sammen med en U-stang 30x15x4x4,5 ved rækværket. Rundjernet dækkes senere med et 20 mm rustfrit rør.
Væggen er ikke-bærende med reguleringsdimension 120x45 mm.
Er det muligt at fastgøre de stående metalregler mod "syllbrædderne", som jeg har gjort, eller er det bedre at forsøge at få dem direkte mod betonpladen?
Skal jeg fastgøre de stående metalbjælker mod træreglerne, eller skal jeg forsøge at lade metalkonstruktionen være fri fra trævæggen?
Desværre vil der være et badeværelse på den anden side af væggen, som jeg er lidt bekymret for.
Derfor tænker jeg, man måske kun skal fastgøre konstruktionen mod loft og gulv?
Er der risiko for knirke-lyde? Hvordan undgår man det?
Føles som en rigtig stabil konstruktion, hvor mange kg kan trinene klare? Må velsagtens være tilstrækkeligt med tyndere gods i dem. Uden egen erfaring ville jeg have fæstnet konstruktionen for trappen for sig selv i gulv og loft, så der ikke bliver nogen hævarmeffekt på badeværelsesvæggen med tætningslag, der kan revne.
Føles som en rigtig solid konstruktion, hvor mange kg klarer de trin? Må velsagtens være nok med tyndere gods i dem.
Uden egen erfaring ville jeg have monteret konstruktionen for trappen for sig selv i gulv og loft, så der ikke bliver nogen vippeeffekt på badeværelsesvæggen med fugtspærre, der kan revne.
Jeg har dårlig styr på, hvordan man beregner konstruktionen.
Men jeg har kigget på indlæg #6 i denne tråd
Tilsyneladende skulle 2 stk. VKR 80x40x5 være for dårlige, når det kommer til nedbøjningen.
Men hele konstruktionen kommer til at veje omkring 600 kg, så det føles som om det bliver for tungt...
Den bestod af omtrent lige så mange trin. Rammen, der blev bygget ind i væggen, var af 100x100x8VKR, har jeg for mig. Vangen stod på en søjle af samme størrelse. På vangen blev der monteret plader, der målte b120xL400xt20mm. De blev svejset med et par 4-5 strenge i V-fuge. Så blev den bygget ind i væggen, træregler og gips på, og trinene blev trædet på. Trinene havde de fræset ud på en eller anden måde, så de var hule?, måske havde de lavet to dele og limet sammen bagefter.
Jeg har ikke selv konstrueret den, men fik en tegning fra kontoret, som jeg fulgte. De havde nok heller ikke kørt noget program på konstruktionen, men tog hvad der føltes rigtigt.
Den trappe blev helt stum at gå på. Sad bare i betonen. Og væggen blev reguleret op ordentligt for at tage bevægelsen udad.
Jeg kom nu også i tanke om, at jeg delte vangen og brugte en boltgruppe, der bandt delene sammen, for vi skulle montere den højt oppe i en etagelejlighed midt i Sthlm. Og der var ingen elevator. Den var utroligt tung (for at blive båret af 2 mand).
Den bestod af omtrent lige så mange trin. Rammen, der blev bygget ind i væggen, var af 100x100x8VKR, mener jeg. Vangen stod på en søjle af samme størrelse.
På vangen blev der sat plader, som målte b120xL400xt20mm. Svejset med et par 4-5 strenge i V-fuge.
Så blev den bygget ind i væggen, træregler og gips på, og trinene blev trædt på. Trinene havde de fræset ud på en eller anden måde, så de var hule?, måske havde de lavet to dele og limet dem sammen bagefter.
Jeg har ikke selv konstrueret den, men fik en tegning fra kontoret, som jeg fulgte. De havde nok heller ikke brugt noget program til konstruktionen, men tog, hvad der føltes godt.
Den trappe blev helt stiv at gå i. Sad kun i betonen. Og væggen blev regelmæssigt opbygget for at tage bevægelsen udad.
Kom også i tanke om, at jeg delte vangen og brugte en boltegruppe, der bandt delene sammen, for vi skulle montere den højt oppe i en etagelejlighed midt i Sthlm. Og der var ikke nogen elevator. Den var sindssygt tung (for at blive båret af 2 mænd)
Det lyder som en solid konstruktion dette her også.
Blev den skruet i betonen i gulvet og loftet?
Behøver jeg bekymre mig om vægten på konstruktionen?
Hvad jeg har forstået, så skal nedbøjningen være et sted omkring 1/450 af længden?
1 stk. VKR 80x40x4 mm bliver ca. 7,1 mm i nedbøjning ved 1000 N.
3 stk. bliver så ca. 2,4 mm, så ret tæt på 1/450 del.
Men jeg er usikker på, om det er sådan man regner.
Den lysegrå er en VKR 300x50x5 mm, som jeg tænker at trinene svejses fast på.
Lastfald er hvilke hvor mange samt hvor dine kræfter virker.
Du ved hvilken nedbøjning du vil have, omkring 2 mm. Så er det bare at regne ud hvilket arealmoment der er nødvendigt for dette. Du er godt på vej. Måske have 2 stk. og 5mm. gods?
Tænk på, at hvert skridt bliver en hevert, der vil dreje dit skjulte vognstykke, og hvis der kommer den mindste bøjning eller drejning i vognstykket, så vil det mærkes betydeligt i kanten af skridtet.
Så svejs grundigt i hver søjle, så drejning minimeres.
Det jeg er mest bekymret for er, om trappen vil skabe for store kræfter mod fastgørelserne, der bliver i loftet og gulvet?
Så der opstår problemer med husets trækonstruktion.
Det bliver jo 10 fastgørelser i alt.
Hvordan kan jeg beregne kræfterne på fastgørelserne?
Har du svært ved at gøre det med hånden. Der vil være behov for stærke forankringer i gulv og loft, og jeg tror ikke, at en 40*40 vil være tilstrækkelig. Jeg ville tro, at en 100*40 er nødvendig.