3,766 læst ·
6 svar
4k læst
6 svar
Svært at fastgøre stolpe til gelænder i bjælkelag
Den bedste måde at fastgøre en stolpe til et gelænder er at fastgøre den under gulvet i bjælkelaget, har jeg forstået, og det har jeg nu gjort, da vi byggede gelænderet. Men har nået et dilemma nu, hvor det skal monteres. Understøtningen er tænkt til at hvile på gulvet, men hvis gulvet allerede er der, kan jeg ikke skrue stolpen fast!? Jeg har ventet med at lægge gulvet færdigt på grund af dette.
Jeg tænkte, at jeg måske kan banke gulvbrættet ind efterfølgende, hvis jeg måler det præcist af. Men det føles som om der er stor risiko for at mislykkes. Gulvet er massivt fer og not grantræ, og er lagt parallelt med gelænderet. Efterfølgende føles det som om, det havde været smartere at starte gulvlægningen ved gelænderet, men jeg har altså gjort det modsat.
Jeg begynder at hælde mod at lægge understøtningen lidt under gulvniveau og lægge det sidste gulvbræt mod understøtningen i stedet for under.
Nogen der har en god løsning eller tips på vejen?
Jeg tænkte, at jeg måske kan banke gulvbrættet ind efterfølgende, hvis jeg måler det præcist af. Men det føles som om der er stor risiko for at mislykkes. Gulvet er massivt fer og not grantræ, og er lagt parallelt med gelænderet. Efterfølgende føles det som om, det havde været smartere at starte gulvlægningen ved gelænderet, men jeg har altså gjort det modsat.
Jeg begynder at hælde mod at lægge understøtningen lidt under gulvniveau og lægge det sidste gulvbræt mod understøtningen i stedet for under.
Nogen der har en god løsning eller tips på vejen?
nja det var inte bygget så, underliggeren er tappet på stolpen, og der findes ikke nogen plads til at tappe den tilbage, når den er blevet monteret, (ikke gennemgående tapp men kun på den ene side, hvis du forstår hvad jeg mener) så jeg ser ingen mulighed for at gøre det på den måde, men det kan være, jeg har overset noget..Oldboy sagde:
Ok.
Hvis jeg tolker tegningen korrekt, så er understøtteren 45mm høj?
Hvis det er tilfældet, er de to første alternativer, der dukker op, dels som du selv foreslog at lægge understøtteren direkte på bjælkelaget, og dels at minimere eller helt fjerne tappen, så det er muligt at eftermontere understøtteren.
Hvis understøtteren er 45mm høj og gulvbrædderne <30mm tykke, er der mulighed for at lægge en liste, hvis mellemrummet af en eller anden grund bliver ujævnt eller skal være nogle mm bredt, f.eks. på grund af gulvmontering med fer og not. (Ved montering direkte på bjælkelaget.)
Hvis jeg tolker tegningen korrekt, så er understøtteren 45mm høj?
Hvis det er tilfældet, er de to første alternativer, der dukker op, dels som du selv foreslog at lægge understøtteren direkte på bjælkelaget, og dels at minimere eller helt fjerne tappen, så det er muligt at eftermontere understøtteren.
Hvis understøtteren er 45mm høj og gulvbrædderne <30mm tykke, er der mulighed for at lægge en liste, hvis mellemrummet af en eller anden grund bliver ujævnt eller skal være nogle mm bredt, f.eks. på grund af gulvmontering med fer og not. (Ved montering direkte på bjælkelaget.)
Klik her for at svare