9,556 læst ·
29 svar
10k læst
29 svar
Styrkeklasser for gevindstænger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det holder sikkert alligevel, hvis du har nok fastgørelser. Så bliver momentarmene ikke så lange. Men det havde set pænere ud.
De vil blive skjult, men indser at 10mm bliver for spinkelt.J justusandersson sagde:
Er hjemme nu og skrev fra arbejdet før. Det er ikke 11 indfæstninger for bærelinjen men 18 stk. Kan 14mm være nok?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, 18 stk à 14 mm skal være rigeligt med god margin. Med pænere mente jeg fra et konstruktivt synspunkt, ikke rent visuelt.
Ja, det ser jo "renere" ud, mere strengt og mere fagmandmæssigt gjort som du beskrev det.. At jeg ikke tænkte sådan fra starten...!! Men skal prøve at finde god kvalitet på gevindstænger i morgen! Jula havde kun 4.8 på sine.J justusandersson sagde:
14mm findes nok ikke
Senest redigeret:
Er der noget jeg IKKE kan, så er det at beregne sådan noget her.. Er en ”glad” amatør på området med tommelfingeren midt i hånden når det gælder sådan noget. Desværre... Men 18 fastgørelsespunkter for bærelinen med HGS 8,8 FZV M16 burde være rigeligt...? Det er sådanne gevindstænger jeg skal satse på.J justusandersson sagde:
Far havde talent for forskellige former for beregninger, men ikke ”lillebror” (dvs. mig). Vil gerne have en eller anden slags holdfasthedsberegning eller formel, mm for at kunne få det på ”papir”.
Kom i øvrigt til at ødelægge bærelinen, da jeg skulle forstørre hullerne fra 10mm til 16mm, så det bliver til at købe en ny. På den anden side kan jeg også korrigere antallet af fastgørelsespunkter til et færre antal.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du kan regne med, at en M16 8.8 klarer ca. 7-8 ton i tværkraft, før den knækker.
Hvad gevindstangens fastgørelse i væggen klarer for belastning, ved jeg ikke umiddelbart. Men du kan nok gå ud fra, at 18 stk. M16 holder.
Hvad gevindstangens fastgørelse i væggen klarer for belastning, ved jeg ikke umiddelbart. Men du kan nok gå ud fra, at 18 stk. M16 holder.
Senest redigeret:
Jeg har en terrasse 15 m lang som hænger på 10 stk. 16 mm gevindstang 5 cm ud fra huset, en bærende bjælke 45X145, gennemgående i remmen med møtrikker og skiver overalt og den bevæger sig ikke, at jeg har et mellemrum skyldes, at jeg ikke vil have snavs som aldrig tørrer mod panel, rem, fundament, det skaber bekymringer i fremtiden med rådne dele at have det tæt.
Findes forskellige produkter, fx:M Mogg sagde:
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...ukter/zinkkallgalvanisering---farg-2000023760
Klik her for at svare
