Det holder sikkert alligevel, hvis du har nok fastgørelser. Så bliver momentarmene ikke så lange. Men det havde set pænere ud.
 
J justusandersson sagde:
Det holder sikkert alligevel, hvis du har tilstrækkeligt mange indfæstninger. Så bliver momentarmene ikke så lange. Men det ville have set pænere ud.
De vil blive skjult, men indser at 10mm bliver for spinkelt.

Er hjemme nu og skrev fra arbejdet før. Det er ikke 11 indfæstninger for bærelinjen men 18 stk. Kan 14mm være nok?
 
Ja, 18 stk à 14 mm skal være rigeligt med god margin. Med pænere mente jeg fra et konstruktivt synspunkt, ikke rent visuelt.
 
J justusandersson sagde:
Ja, 18 st à 14 mm måste räcka med god marginal. Med snyggare menade jag ur konstruktiv synpunkt, inte rent visuellt.
Ja, det ser jo "renere" ud, mere strengt og mere fagmandmæssigt gjort som du beskrev det.. At jeg ikke tænkte sådan fra starten...!! Men skal prøve at finde god kvalitet på gevindstænger i morgen! Jula havde kun 4.8 på sine.

14mm findes nok ikke
 
Senest redigeret:
J justusandersson sagde:
Du må tage udgangspunkt i dine behov og så se, hvor mange stænger og af hvilken dimension og kvalitet der er nødvendig.
Er der noget jeg IKKE kan, så er det at beregne sådan noget her.. Er en ”glad” amatør på området med tommelfingeren midt i hånden når det gælder sådan noget. Desværre... Men 18 fastgørelsespunkter for bærelinen med HGS 8,8 FZV M16 burde være rigeligt...? Det er sådanne gevindstænger jeg skal satse på.

Far havde talent for forskellige former for beregninger, men ikke ”lillebror” (dvs. mig). Vil gerne have en eller anden slags holdfasthedsberegning eller formel, mm for at kunne få det på ”papir”.

Kom i øvrigt til at ødelægge bærelinen, da jeg skulle forstørre hullerne fra 10mm til 16mm, så det bliver til at købe en ny. På den anden side kan jeg også korrigere antallet af fastgørelsespunkter til et færre antal.
 
M Mogg sagde:
Men 18 fästpunkter för bärlinan med HGS 8,8 FZV M16 borde räcka godt og vel...?
Det er jeg overbevist om.
 
  • Synes
Mogg
  • Laddar…
Du kan regne med, at en M16 8.8 klarer ca. 7-8 ton i tværkraft, før den knækker.

Hvad gevindstangens fastgørelse i væggen klarer for belastning, ved jeg ikke umiddelbart. Men du kan nok gå ud fra, at 18 stk. M16 holder.
 
Senest redigeret:
Det blev HGS 8.8 M16 FZV. Købte dem i dag med tilhørende møtrikker og passende firkantede skiver.
 
  • Synes
tobbbias
  • Laddar…
R
Jeg har en terrasse 15 m lang som hænger på 10 stk. 16 mm gevindstang 5 cm ud fra huset, en bærende bjælke 45X145, gennemgående i remmen med møtrikker og skiver overalt og den bevæger sig ikke, at jeg har et mellemrum skyldes, at jeg ikke vil have snavs som aldrig tørrer mod panel, rem, fundament, det skaber bekymringer i fremtiden med rådne dele at have det tæt.
 
E
M Mogg sagde:
Det blev HGS 8.8 M16 FZV. Købte dem i dag med tilhørende møtrikker og passende firkantede skiver.
Bliver sikkert godt. Husk bare, at når man skærer en vfz gevindstang, så forsvinder rustbeskyttelsen ved skæresnittet, og den vil begynde at ruste med tiden.
 
E erkka sagde:
Bliver sikkert godt. Husk bare, at når man kapper en vfz gevindstang, så er rustbeskyttelsen væk ved kapsnittet, og den vil begynde at ruste på sigt
Kan man beskytte gevindstænger på nogen måde, hvor man har kappet dem? Dyppe enderne i tjære?
 
richardtenggren
Findes koldgalv på dåse, men smartest er vel at have den kappede ende i hullet måske?
 
R
Plombfarve, blyplombfarve, kan males med almindelig linolie maling, oliefarve tyk beskytter ca. 15 år
 
Hammarlak er vel også godt nok som rustbeskyttelse tror jeg!? Det har du måske lidt derhjemme...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.