Findes der et program, der kan beregne styrken på spær, hvor man kan indtaste oplysninger ud fra de spær, man allerede har?
Det jeg leder efter, er at bygge om eksisterende spær og ville gerne have en styrkeberegning på dem. Spærene er fra -39 og er af typen rammespær, hvor jeg vil flytte støttebenene og sætte en ny eventuelt bærende væg op i midten.

Har spærhåndbogen med program, men der bliver det ikke helt som jeg vil :cool: Eller er den eneste udvej at henvende sig til en konstruktør?

Nogen der kan tipse om en konstruktør angående beregning? Og hvad det koster at hyre nogen. Står ved en korsvej for hvordan jeg skal gå videre, muligvis flytte støtteben eller tænke om… Måske gøre gulvarealet mindre.

Spærfabrikanter har altid programmer til at beregne deres spær. En sådan virksomhed burde kunne lave beregninger for dig.

Havde en bygningsingeniør her og kiggede på, hvordan jeg skulle gøre for at kunne fjerne væggen til kattvinden. Han mente, at spær skulle bæres af i henhold til det, der er tegnet. Reglen, der går vertikalt, er kun for at få en væg og ikke have skråtag hele vejen ned. Træet er 45x145.

Hvad tror I om dette, føles det som en god løsning? Vil forsøge at dokumentere alt efterhånden og lægge op her.

• Loftrum med markerede linjer til fjernelse af skillevæg; viser skrå taglinje og lodret regel for vægmontering. Virke på 45x145 mm.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.