Skal installere 1,5 ton kamin på gulv med træbjælkelag og har derfor brug for at forstærke. Kælder findes under gulvet. Kaminens mål er ca. 500mm dyb og 1100 mm bred. Jeg vil gøre mindst mulige indgreb, tænker mig en form for vertikal søjle, der løber fra kældergulv til kælderens loft, men jeg har ingen idé om, hvordan man laver en sådan søjle? Hvilket materiale skal man bruge, fremgangsmåde? Skal den placeres mod kaminens yderkant dvs. 500mm fra væggen eller kaminens "centrum" dvs. 250mm fra væggen? Nogen med erfaring må gerne dele tips og idéer.

Kælderloft med synlige rør og lamper, belyser behovet for vertikale søjler til at understøtte en tung kamin på et trægulv ovenpå.

En god ting at kontrollere kan være, hvor du har dine bærende bjælker, og stempel/sæt stolper under dem.

Ikke dårligt med syllpapp under stolpen heller.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Du skal i hvert fald finde ud af den resulterende vertikale kraft og om kældergulvet kan klare punktlasten.

V Vardagsrum sagde:
En god ting at kontrollere kan være, hvor du har dine bærende bjælker, og støtte/sætte søjler under dem.

Ikke dårligt med sålpap under søjlen heller.
Er det ikke de bærende bjælker, jeg har fotograferet på billedet?
Billede af loft med rør og bærlinor markeret med røde cirkler, set i et mørkt gangareal med hvidmalet overflade.

Viktor.J Viktor.J sagde:
Du skal i hvert fald finde ud af den resulterende vertikale kraft og om kældergulvet kan modstå punktlasten.
Er det konstruktør man kontakter?

P ptk sagde:
Er det konstruktør man kontakter?
Jeg ville have gjort det. 1,5 ton ildsted vil jeg ikke have brasen ned. og hvis man bekymrer sig om værdien på huset, så bliver en usikker hjemme løsning sandsynligvis ikke en højde. For ikke at tale om godkendelse af nyt ildsted osv.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
En konstruktør ved nok ikke, hvilken styrke dit gulv har.
Hakker hul i gulvet og støber et eget armeret fundament (rundt eller firkantet) kunne du nok "fælde ind" det i gulvet og stille en søjle ovenpå.

1500 kg er ikke så meget. Har man "styr på situationen" ville sandsynligvis nogle ekstra gulvås være nok.
(tror at man kan stille en boblepool med gulvås - cc 30 - men det skal tjekkes)
En bedre løsning, hvis kælderen skal anvendes.

P ptk sagde:
Är det konstruktör man kontaktar?
Det er tænkbart at du må bevise at det holder (=dokument från konstruktør), for at få det godkendt.

Når det gælder flerfamiliehuse kender jeg til et tilfælde, hvor man satte en kakkelovn ind i en ældre lejlighed. Gulvbjælkelaget i træ blev forstærket. De fik en godkendt byggeanmeldelse. Men så skulle det færdige resultat godkendes af skorstensfejeren. Han underkendte stabiliteten. Han hævdede at bjælkelaget må være udformet så bæringen består selv om huset brænder ned. Kakkelovnen må ikke falde ned i lejligheden under, selv om bjælkelaget brænder. For så kan den slå bunden ud af loftet i lejligheden under, så branden kan sprede sig nedad.

Det var bare at rive ned og begynde forfra.

H hempularen sagde:
Det er tænkbart, at du skal bevise, at det holder (=dokument fra konstruktør), for at få det godkendt.

Når det gælder flerfamiliehuse kender jeg til et tilfælde, hvor man satte en kakkelovn ind i en ældre lejlighed. Gulvbjælkelaget i træ blev forstærket. De fik en godkendt byggetilladelse. Men så skulle det færdige resultat godkendes af skorstensfejeren. Som underkendte stabiliteten. Han hævdede, at bjælkelaget skal være udformet sådan, at bæreevnen består, selvom huset brænder ned. Kakkelovnen må ikke falde ned i lejligheden under, selvom bjælkelaget brænder. For da kan den slå hul i bjælkelaget i gulvet i lejligheden nedenunder, så branden kan sprede sig nedad.

Det var bare at rive ned og begynde forfra.
Jeg undrer mig over, hvilken bestemmelse han støttede sig til der faktisk. Brandcellerne i lejligheder skal normalt stå intakte i 60 minutter, for at der er tid til at evakuere huset. Nogle krav der strækker sig frem til, at branden er slukket, har jeg aldrig hørt tale om.

Selv om dette ikke er flerfamiliehus, er det svært at føle relevansen.

Det burde være nok at sømme 2 stk 2"x4" sammen til en søjle og sætte mellem gulvbjælke og kældergulvet, læg et stykke syllerpap eller lignende kapillærbrydende mod betonen.

Hvis du er bekymret anlagt, kan du mure en søjle af lecasten 25x59cm, det er både enklere og billigere end at hyre en konstruktør og bærer uden problemer ildstedets vægt.

F fribygg sagde:
Det burde være nok at sømme 2 stk 2"x4" sammen til en søjle og sætte den mellem gulvbjælke og kældergulvet, læg et stykke syllpapp eller lignende kapillarafbrydende mod betonen.

Hvis du er bekymret kan du mure en søjle af lecablokke 25x59cm, det er både enklere og billigere end at hyre en ingeniør og bærer uden problemer ildstedets vægt.
sm i killgissning (y)Lytter man til dem der befinder sig langt fremme på Dunning Kreuger-kurven, så plejer de sjældent at udtale sig uden at vide en del om forudsætningerne. Her ved vi meget lidt.

Viktor.J Viktor.J sagde:
sm i killgissning (y) Lytter man til dem, der befinder sig langt fremme på Dunning kreuger kurven, så plejer de sjældent at udtale sig uden at vide ret meget om forudsætningerne. Her ved vi meget lidt.
De fleste eksisterende enfamiliehuse er bygget uden konstruktør, har man erfaring og sund fornuft klarer man sig utrolig langt

F fribygg sagde:
Det burde være nok at sømme 2 st 2"x4" sammen til en søjle og sætte mellem gulvbjælke og kældergulvet, læg et stykke rempap eller lignende kapillærbrydende mod betonen.

Hvis du er bekymret kan du mure en søjle af lecasten 25x59cm, det er både enklere og billigere end at hyre en konstruktør og bærer uden problem ildstedets vægt.
Det var vel noget lignende jeg havde tænkt mig. Hvis man vælger leca-løsningen: hvordan skal man få den i præcis højde så den støtter bjælkelaget? Den må jo ikke være for lav, så svajer gulvet. Og for høj, så presser den bjælkelaget opad i stedet. Så hvordan gør man?

P ptk sagde:
Det var vel noget lignende jeg havde tænkt mig. Hvis man vælger leca-løsningen: hvordan skal man få den i præcis højde, så den støtter bjælkelaget? Den må jo ikke være for lav, da svajer gulvet. Og for høj, så tvinger den bjælkelaget opad i stedet. Så hvordan gør man?
Støtte, mure, gem en luge og ind med en kile/Mellemstykke, slip på støtte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.