Hej,
Hvad giver egentlig bedst styrke (mest styrke pr. masse eller hvordan man skal udtrykke det) en flad tagstol, men hvor tagfladen bliver mindre og dermed lettere? Eller en tagstol med høj hældning, men længere træ og mere tagflade?
Jeg planlægger at bygge en etage på huset, da der er brug for mere plads, og trappe til eksisterende loft findes allerede, så det føles som en omkostningseffektiv måde at få mere plads på.
Men jeg vil gerne holde kompleksiteten nede for at kunne gøre så meget som muligt selv, og en ting der komplicerer det er jo højden i sig selv. Alt bliver sværere, når det skal gøres flere meter over jorden. Og des højere, des sværere. Desuden koster det mere at bygge højere.
Så jeg vil ganske enkelt holde byggehøjden nede så meget som muligt. Som direkte følge heraf kommer der til at blive skråtag på overetagen, men så er spørgsmålet, hvor meget hældning. Des fladere tag, des mere plads på øverste etage.
Når jeg har været i kontakt med firmaer, der konstruerer og sælger tagstole, oplever jeg, at de ikke er vildt interesserede i at svare på spørgsmål, men helst vil have en hurtig opgave, hvor de kan tegne og sælge og så videre til den næste. Forståeligt nok...
Men derfor søger jeg hjælp her i stedet, så jeg ved lidt, hvad jeg har at forholde mig til, når jeg begynder at skitsere.