Er i gang med at støbe en betonplade til et bord, et arbejde som egentlig ikke behøver at være specielt indviklet, medmindre man er som mig og gerne eksperimenterer.
Tanken er, at pladen skal være 20-25mm tyk, 180x80cm.
Jeg har tænkt mig at forstærke den med et armeringsnet af 6 eller 8mm jern med 150mm ruder samt eventuelt et påbundet pudsenet.
Fra begyndelsen tænkte jeg bare at købe en stak sække finbeton og gå i gang.
Men da jeg nu har finsand (0.25mm) i tilstrækkelig mængde og elsker at teste nye ting, overvejer jeg at blande selv.
Håber på synspunkter på nedenstående tanker for en så holdbar og flot plade som muligt.
- Portlandcement+finsand i 1:2 forhold
- armeringsnet med påbundet pudsenet
- Flydemiddel for mindre behov for vand
- middel for at reducere luftbobler
- kommer til at blive blandet med håndblander og vibreret i formen.
Er der noget, jeg har overset for at opnå maksimal holdbarhed? Noget jeg har tænkt forkert om eller burde gøre anderledes?
Alle synspunkter modtages med taknemmelighed!
Tanken er, at pladen skal være 20-25mm tyk, 180x80cm.
Jeg har tænkt mig at forstærke den med et armeringsnet af 6 eller 8mm jern med 150mm ruder samt eventuelt et påbundet pudsenet.
Fra begyndelsen tænkte jeg bare at købe en stak sække finbeton og gå i gang.
Men da jeg nu har finsand (0.25mm) i tilstrækkelig mængde og elsker at teste nye ting, overvejer jeg at blande selv.
Håber på synspunkter på nedenstående tanker for en så holdbar og flot plade som muligt.
- Portlandcement+finsand i 1:2 forhold
- armeringsnet med påbundet pudsenet
- Flydemiddel for mindre behov for vand
- middel for at reducere luftbobler
- kommer til at blive blandet med håndblander og vibreret i formen.
Er der noget, jeg har overset for at opnå maksimal holdbarhed? Noget jeg har tænkt forkert om eller burde gøre anderledes?
Alle synspunkter modtages med taknemmelighed!
Du behøver ikke højstyrkebeton til en bordplade. Det bruges i større huse og anlægsarbejder. Køb et par sække ekspanderbeton og lad være med at gøre det kompliceret. Men jeg ville nok have valgt et tyndere net, hvis du kun skal støbe 25 mm.
Åh, men jeg ved at jeg ikke "behøver" det.C C.Lundin sagde:
Angående armeringsnet er 6mm det mindste jeg finder, som ikke behøver at blive sammensat for at dække overfladen. Alternativet er jo, at det skulle være nok med pudsenet, selvom det føles alt for spinkelt...
Hvad er det, du vil opnå så? C50/60? C70/85? Det vil du ikke opnå med en blanding hjemme i gården.N nilhe1 sagde:Åh, men jeg ved, at jeg ikke "behøver" det.Men som jeg skrev, vil jeg gerne eksperimentere og lære nye ting, deraf tråden.
Angående armeringsnet så er 6mm det mindste jeg finder, som ikke behøver at blive sammensat for at dække overfladen. Alternativet er, at det skulle være nok med pudseværk, selvom det føles alt for skrøbeligt...
6 mm er nok absolut max. Men stor risiko for at det vil kunne ses.
Ja, det kræver først og fremmest tilsatsmaterialer, men også i en vis grad tilsatsmidler. Men blande og lege kan du jo gøre alligevel, beton er sjovt! Dog vil jeg stadigvæk hævde, at det bedste resultat på en plade får du stadigvæk af færdig ekspanderbeton. Den opnår i hvert fald den styrke, du ønskede..N nilhe1 sagde:
Varmeudviklingen kan jo holdes lidt bedre i skak med slagge i stedet for flyveaske osv. Men det brænder stadig godt alligevel...W witten sagde:
Klik her for at svare