Phiplex
Planlægger at bygge et rækværk helt i glas på en strækning af 5,3 m. Højde 1,1 m.

Glas tykkelse 16 mm (2 x 8 mm lamineret og hærdet varmeforstærket glas). Glassene skal bare "stilles" oven på gulvet i en lille U-liste. Denne U-liste giver i sig ikke nogen stabilitet til glasset, mere end at den holder glasset på plads.

I overkanten af glasset skal der derefter være en håndliste (U-formet) i stål eller træ, som skal fæstnes i væggen på begge sider.

Det bliver nok to glasplader ved siden af hinanden på 2,65 m hver. Men jeg vil ikke have en stolpe i midten mellem glassene. Det eneste der skal holde glassene på plads bliver altså håndlisten ovenpå.

Hvordan kan man beregne styrken for at dette skal fungere? Hvor stor og kraftig tror I, at den (op-og-nedvendte) U-formede håndliste skal være for at undgå, at udvidelsen i dybden (dvs bananeffekten) bliver for stor, når man læner sig mod glasset og håndlisten?

Phiplex
Har nu fundet lidt mere info og gentager mit råb om hjælp til at beregne udbøjningen på håndlisten til et altanrækværk.

Jeg skal altså lave et L-formet helglasrækværk med længden 5,3 m + 4,8 m. Glas 16 mm (2x8 lamineret + hærdet) højde 1,1 m. Længden på glasskiverne maks 2,65 m, dvs på 5,3 m strækningen bliver det 2 st sammenlimede glasskiver ved siden af hinanden. Glasset skal stå på gulvet i en lille U-liste, som i sig ikke giver nogen stabilitet, men alt skal holdes på plads af en L-formet håndliste i stål i toppen på glasset.

Jeg har fundet en håndliste fra Q-railing (http://shop.q-railing.com/index.php?cPath=2654_2899_2680_2842) som er oval med en rille i bunden med plads til glasset. B=110 mm, H=40. De øvrige oplysninger, som jeg har fået om denne, angiver A=438 mm2, Ix=7,05 cm4, Iy=44,27 cm4, Wy=8,04 cm3, ω=3,47 kg/m, σ=240 N/mm2.

Håndlisten vil være fastgjort til væggen i begge ender (dvs i yderenderne af det L, der udgør rækværkets form). Desuden er de to dele af håndlisten svejset sammen i midten af dette L.

Med disse oplysninger burde man kunne regne ud max udbøjning på midten af hver del af rækværket, men jeg ved ikke hvordan og har brug for hjælp fra nogen, der kan.

Ifølge altanforeningens tekniske retningslinjer må udbøjningen være maks 30 mm, hvis man har en karakteristisk (?) linjelast på 0,4 og i visse tilfælde 0,8 kN/m.

Hvordan ser formlerne ud, man har brug for for at kontrollere, at dette klarer sig med hjælp af oplysningerne ovenfor?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.