En pergola bærer vel ingen sne overhovedet?
Det er jo intet tag, kun ribber.
Åh jo.
Naboen byggede et sådant spjældtag og så lagde han en presenning på for at beskytte mod regn.
Den blev liggende til vinteren og så en masse sne. Brag.
Västervik har snözone 2,5 - 3.
Er det tænkt, at pergolaen skal bære snelast, så skal bærelinjen udskiftes fra 115x115 til en type stående 90x360. Jeg har ikke beregnet det nu heller. Men under 90x270 er jeg helt sikker på, at det ikke fungerer, men jeg gætter på, at 90x325 eller 90x360 er hvad man ender på.
Västervik har snözon 2,5 - 3.
Er det tænkt, at pergolaen skal bære snelast, så skal bærelinjen udskiftes fra 115x115 til typisk stående 90x360. Jeg har ikke regnet nu heller. Men under 90x270 er jeg helt sikker på, at det ikke fungerer, men jeg gætter på, at 90x325 eller 90x360 er, hvad man ender på.
Tak. Tror vi kan slippe snelasten, da det kun er spredte ribber som tag.
Ja vilket spann kommer det vara?
På bilden verkar det röra sig om kanske 2-2,5 meter, nog klarar sig en 45x45 som bara bär sin egen vikt det?
Däremot är det lite svårt att hitta 45x45 regel i sådan kvalla att det inte vrider och har sig.
En 45x45 med spännvidd på 2-2,5m kommer garanterat hålla, men om något år kommer den som du skriver att ha vridit sig och bukta nedåt så att det ”syns”, jag har en i grannskapet som byggt staket med liggande ribbor av 45x45 och det ser inte klokt ut nu några år senare.
Det går helt fint at bruge 115x115 limtræssøjler vandret. Maksimal nedbøjning på grund af egenvægt (7 kg/m) bliver højest 3 mm, hvis spændvidden er 4,3 meter. Skal man anvende samme krav på 45x45 (C 24) ribberne, bør disses spændvidde ikke overstige 2,3 meter. Det kan blive meget flot. Man skal huske på, at alt tømmer er udenfor og derfor har dårligere styrkeegenskaber end normalt. Nøglen bliver, hvordan man laver et flot knudepunkt, hvor tre 115x115 mødes!
Det går helt fint at bruge 115x115 limtræssøjler horisontalt. Max nedbøjning på grund af egenvægt (7 kg/m) bliver højst 3 mm hvis spændvidden er 4,3 meter. Skal man anvende samme krav på 45x45 (C 24) ribberne bør disse spændvidde ikke overstige 2,3 meter. Det kan blive meget flot. Man skal huske på, at alt træ er udendørs og derfor har dårligere holdfasthedsegenskaber end normalt. Knækspørgsmålet bliver, hvordan man laver et flot knudepunkt hvor tre 115x115 mødes!
Er ved at starte et lignende projekt og undrer om hvordan det gik for trådstarteren med dette projekt? Holdt du dig til den oprindelige plan og blev resultatet godt?