Hej!
Jeg har tænkt mig at bygge en enkel pergola ved hjælp af limtræ, som jeg skal male. Planlægger at bygge alt i dimensionen 115x115 mm.
Hvor langt spænd kan jeg have mellem væg og søjle uden at "bjælken" bøjer sig, så det "ses". Spændet fra væg til tænkt søjle er 4,3 meter. (se billede)
På bjælkerne har jeg tænkt mig at lægge ribber af 45x45 mm med cirka 30 cm mellemrum.
Tak på forhånd!
Med venlig hilsen, Pelle
Jeg har tænkt mig at bygge en enkel pergola ved hjælp af limtræ, som jeg skal male. Planlægger at bygge alt i dimensionen 115x115 mm.
Hvor langt spænd kan jeg have mellem væg og søjle uden at "bjælken" bøjer sig, så det "ses". Spændet fra væg til tænkt søjle er 4,3 meter. (se billede)
På bjælkerne har jeg tænkt mig at lægge ribber af 45x45 mm med cirka 30 cm mellemrum.
Tak på forhånd!
Med venlig hilsen, Pelle
Har du ingen snebelastning at tage hensyn til, så kan du have en ordentlig spændvidde uden problemer.
Jeg kan ikke finde ud af at regne, men 4,5 meter kan jeg ikke forestille mig er noget problem
Men hvad er grunden til, at du vil bruge kvadratisk profil 115x155 på vandrette bjælker? Det bliver jo ordentligt mere kraftigt, stabilt og mere bæreevne, samt billigere, hvis du bruger f.eks. 45x170 regel.
Jeg kan ikke finde ud af at regne, men 4,5 meter kan jeg ikke forestille mig er noget problem
Men hvad er grunden til, at du vil bruge kvadratisk profil 115x155 på vandrette bjælker? Det bliver jo ordentligt mere kraftigt, stabilt og mere bæreevne, samt billigere, hvis du bruger f.eks. 45x170 regel.
Tak for svar. Det er mere et spørgsmåls om udseende, kan godt lide den profil.Mikael_L sagde:
Har du ingen snetrykslast at tage hensyn til så kan du have et ordentligt spænd uden problemer.
Jeg klarer ikke at regne, men 4,5 meter kan jeg ikke forestille mig er noget problem
Men hvad er grunden til at du vil køre med kvadratisk profil 115x155 på vandrette bjælker? Det bliver jo betydeligt mere kraftigt, stabilt og mere bæreevne, samt billigere hvis du kører med f.eks. 45x170 regel.
Renoveringsnovice
· Stockholm
· 647 indlæg
Jeg kan ikke svare angående limträstolparna, men det kommer ikke til at fungere at have 45x45 ovenpå. Hvor langt skal det spæn blive? Du skal nok mindst op til 45x95 afhængigt af spæn.
Ok! Tak for input.
Ok, tak for svar.
Ja hvilket spænd vil det være?Pasjostrom sagde:
På billedet ser det ud til at være måske 2-2,5 meter, en 45x45 kan nok klare sig, hvis den kun bærer sin egen vægt, ikke?
Derimod er det lidt svært at finde 45x45 regel i sådan kvalitet, at den ikke vrider og drejer sig.