Hej...
Skal bygge et midlertidigt badeværelse i kælderen, som vil blive brugt 4-6 år frem (langsom løbende renovering). Det eksisterende (der findes kun dette i huset) badeværelse fra tidligt 70-tal skal rives, og der vil ikke blive bygget et nyt, hvor det er i dag, men det nye, mere end dobbelt så store, badeværelse vil blive bygget i rummet ved siden af det eksisterende badeværelse. Men det nye badeværelse kan ikke bygges, før det gamle er væk (forbandet moment 22)...
Har et rum på 3,6 x 2 meter, som jeg vil bruge i mellemtiden som badeværelse. Vil dog have lidt stil over det i mellemtiden, og eftersom prisforskellen ikke bliver så stor, så vil jeg flise gulv og vægge.

Så kommer vi til det store spørgsmål. Hvor meget "belastning" tåler stålregler sammenlignet med træregler???
Ikke pladerne på væggen, men selve reglen...

En endevæg og en langvæg med dørhul er i dag murstensvægge, så der kan jeg nemt have "gennemgående skrue og 45-regel. Den anden endevæg er ydervæg, og den vil blive placeret et stykke væk fra ydervæggen, da der blandt andet vil blive monteret et væghængt toilet (bygger 15 cm ud fra væggen) i den eksisterende ydervæg. Her tænkte jeg at bruge 95-regel.
Holder den til vægten af en flisebelagt væg????
På den anden langvæg vil der være en brusevæg samt vask/underskab med ben samt et overskab (80 eller 100 cm bredde).
Samme spørgsmål her. Holder 95-regel til belastningen???
Er 2,1 m i loftshøjde...

Pladestolper holder, det er det eneste vi bruger på byggerierne nu om dage. Vær dog omhyggelig med at få stolpen tæt på pladen, når du skruer. Væghængt toilet ved jeg dog ikke om det holder, måske skal du bruge en slags fixtur.

Hvad angår badeværelsesvæggene, synes jeg, det varierer lidt på hvert byggeri, man kommer til. Men sidst havde vi indefra set (Humidboard, 15mm krydsfiner, almindelig gips. Gipset først altså og humidboard inde i badeværelset.

Den iof ganske dyr men Jackon vådrumsplade er nem at bygge med og du kan flise direkte på den. Tænker at bruge den foran væghængt toilet og håndvask i kælder...

S
træreglen holder altid bedre end en pladeregel.
f.eks. hvis du skulle snuble og sætte hånden på en træregel, ville der ikke ske noget.
mod en pladeregel ville den blive ødelagt. (almindelig pladeregel, ikke konstruktions)

Kælderen så bør du jo bruge pladeregler, selvom det kun er midlertidigt, især da midlertidigt let kan blive permanent. Danne85 kan nok have ret med armaturet ved toilettet, ellers skal det klare vægten

Toilettens stilling vil blive monteret i den eksisterende betonydre væg (ca. 400 mm massiv beton) som jeg skrev i mit spørgsmål, så det vil ikke blive noget problem. Tror holken går ad h#¤%ete langt før væggen gør det... :)

Min bekymring var mere om reglerne kunne klare vægten, men det virker jo ikke til at være noget problem, så da gør vi det...

Tak for meninger

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.