913 læst ·
2 svar
913 læst
2 svar
Styrke HEB220 "den forkerte vej" + fladstang
Hej!
Det ser ud til at der er mange kloge mennesker her, så jeg tænkte at spørge om nogen har mulighed for at hjælpe mig med et lille problem.
Jeg har en konsol som består af en HEB220. Skåret i længden, så den er ca. 60mm lang. Den er selvfølgelig lavet til at stå på jorden, og da kan man jo lægge en masse kraft på den.
Nu til kruxet. Jeg vil i stedet montere denne på en væg. Pga. lidt forskellige omstændigheder skal den da roteres 90°, hvilket betyder, at bjælkelivet bliver horisontalt, og bjælken kan da optage omtrent lige så meget kraft som rød mælk. Det eneste, der bærer, er jo i princippet det samme som en liggende fladstang på b60 h9,5.
Jeg vil have, at bjælken skal kunne optage en ret nedadgående punktlast på 1500N, og denne punktlast er placeret ca. 360mm fra bjælkens faste indspænding i væggen. Tingene, der holder lasten på mellemrummet mellem bjælkens 220mm og mine 360mm, er intet problem. Men jeg skal selvfølgelig forstærke bjælken. Jeg tænker mig at svejse en stående fladstang på S235 60x8 som livforstærkning på undersiden.
Med dette sagt, er følgende rigtig beregning, hvis jeg vil have en sikkerhedsfaktor på 2:
S = 235/2 = 117,5MPa
F = (b*h²*S)/(6*L)
F = (8*60²x117,5)/(6*360)
F = 3384000/2160
F = 1566N, altså mere end mine ønskede 1500N
Her har jeg heller ikke taget i betragtning tværsnittet på bjælkelivet, hvilket burde give mig yderligere lidt styrke.
Det ville være fantastisk, hvis nogen havde lyst til at "rette" mig. Mange tak!
Det ser ud til at der er mange kloge mennesker her, så jeg tænkte at spørge om nogen har mulighed for at hjælpe mig med et lille problem.
Jeg har en konsol som består af en HEB220. Skåret i længden, så den er ca. 60mm lang. Den er selvfølgelig lavet til at stå på jorden, og da kan man jo lægge en masse kraft på den.
Nu til kruxet. Jeg vil i stedet montere denne på en væg. Pga. lidt forskellige omstændigheder skal den da roteres 90°, hvilket betyder, at bjælkelivet bliver horisontalt, og bjælken kan da optage omtrent lige så meget kraft som rød mælk. Det eneste, der bærer, er jo i princippet det samme som en liggende fladstang på b60 h9,5.
Jeg vil have, at bjælken skal kunne optage en ret nedadgående punktlast på 1500N, og denne punktlast er placeret ca. 360mm fra bjælkens faste indspænding i væggen. Tingene, der holder lasten på mellemrummet mellem bjælkens 220mm og mine 360mm, er intet problem. Men jeg skal selvfølgelig forstærke bjælken. Jeg tænker mig at svejse en stående fladstang på S235 60x8 som livforstærkning på undersiden.
Med dette sagt, er følgende rigtig beregning, hvis jeg vil have en sikkerhedsfaktor på 2:
S = 235/2 = 117,5MPa
F = (b*h²*S)/(6*L)
F = (8*60²x117,5)/(6*360)
F = 3384000/2160
F = 1566N, altså mere end mine ønskede 1500N
Her har jeg heller ikke taget i betragtning tværsnittet på bjælkelivet, hvilket burde give mig yderligere lidt styrke.
Det ville være fantastisk, hvis nogen havde lyst til at "rette" mig. Mange tak!
Vedhæftet har du en sjusket skitse. Jeg er helt med på, at dette er den forkerte måde at bruge en bjælke på, men jeg vil undgå at bygge noget andet. Så det ville være dejligt, hvis det var nok at forstærke med et stykke fladjern.S scorp1on sagde:
Edit: Lasten er fastspændt i den nærmeste "flange" på bjælken (flangen til venstre på skitsen). Det, der bygger op pladsen og holder lasten i flangen på bjælken, er ingen problem, kun problemet er bjælken i sig selv.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
