K
Halløj,

Hvordan skal pudset bearbejdes for at få det så glat som muligt? Der står ikke så meget om forskellige metoder på nettet og hvilket resultat man kan forvente sig. Jeg valgte at filte pudset med en fin filtebræt, men oplever ikke rigtig, at overfladen er særlig glat, der er meget ballast/sand på overfladen af pudset nu, og jeg ville gerne have det glattere end det, så tæt på sandspartel man kan komme uden at sandspartle.

Måske er det mig, der har gjort "forkert"?
- Begyndt at filte for tidligt/sent
- For fugtig filt
- Vasket filten for sjældent osv.?
- Gået for hårdt til med filten?

Pudset blev ikke helt jævnt overalt, så jeg måtte gå lidt hårdere til med filten for at fjerne lidt puds, så alt virkelig blev filtret, kan det have noget med sagen at gøre?

Ikke verdens bedste billede, der er mere synlig ballast i virkeligheden, end hvad billedet viser.

• En væg med pudset overflade. Viser tekstur af gipslaget med ujævnheder og synlig ballast. Pudsarbejde diskuteret for at opnå glattere finish.
K
Okay, fået for mig, at de skulle give grovere finnish end filtbræt.
De er ikke helt glatte under vel, men som på vedhæftede billede?

• Fladen på billedet har en ru, gitterlignende overflade med små firkantede mønstre, der dækker hele fladens underdel.
Den så ret grov ud eller måske bare meget forstørret, men det bliver glat. Derefter bliver de bedre, når de er blevet lidt slidte.

• Synes
Vårtimer
  • Laddar…
K
Det er nok en forstørrelse som hedder duga på billedet :)

K
Rivebræt og kanitz i Teak da?
Hvad er for resten forskellen mellem rivebræt og kanitz? Jeg troede, det var det samme, bare at kanitzen var til sværttilgængelige steder, som hjørner?

Men efter tip skal man rive med bræt først og køre kanitzen bagefter, og helst skal de være i teak.

At få pudsen lige så glat eller i det mindste tæt på som sandspartel bliver nok svært.
Da må du nok simpelthen bredspartle den pudsede overflade bagefter.
Puds har jo som sagt grovere ballast end ren spartel.

K
Njae, spartle i kælderen tænker jeg ikke gøre :) Der er en tanke med C-bruket. Forstår at jeg ikke kan få det lige så sandspartlet, men målet er at få det så glat som muligt, og min opfattelse er, at det bør kunne blive glattere end min prøveflade.

Forstår tanken med c bruket i en kælder, men så må du nok acceptere, at overfladen ikke bliver så glat.
Medmindre du prøver at bruge et slipssværd, som man normalt anvender til beton.
Men så bør bruket være meget vådt....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.