Jeg skal lave en større åbning i en væg mellem to rum i mit hus fra -47. En konstruktør har beregnet, at jeg skal lægge en HEA180 for at aflaste åbningen, som bliver op til 2,5 meter bred.
I dag hviler et betonbjælkelag på væggen, som er hovedvæggen i huset og er i dag af betonhulsten. Overetagen har derefter et afstivet trægulv på betonkagen og en afstivet trævæg, som tagspærene hviler på.
Jeg overvejer at understøtte betonkagen mellem etagerne, mens jeg udfører arbejdet. Spørgsmålet er, hvor mange regler jeg skal stille op for ikke at få hele molevitten i hovedet, når jeg fjerner væggen, der bærer i dag?
Hvis jeg bruger 45x95 som regler, og disse står på betongulvet, hvor tæt skal de så stå? CC 500? Skal jeg bruge grovere regler, tættere?
I dag hviler et betonbjælkelag på væggen, som er hovedvæggen i huset og er i dag af betonhulsten. Overetagen har derefter et afstivet trægulv på betonkagen og en afstivet trævæg, som tagspærene hviler på.
Jeg overvejer at understøtte betonkagen mellem etagerne, mens jeg udfører arbejdet. Spørgsmålet er, hvor mange regler jeg skal stille op for ikke at få hele molevitten i hovedet, når jeg fjerner væggen, der bærer i dag?
Hvis jeg bruger 45x95 som regler, og disse står på betongulvet, hvor tæt skal de så stå? CC 500? Skal jeg bruge grovere regler, tættere?
svært at virkelig sige.
på jobbet når vi støber op hus så bruger de sig af stålstemp
og bockryggar (en træ i-bjælke). den lægges langs med taget stående
og så stemplet lige ned under. disse bockryggar med 1m mellemrum og så
er der 600-1000 mellem stemplet...
søm og lim sammen 45x95 regler og stil tre-fire på hver side af vejen
så er du ret sikker. bedre for meget end for lidt når det handler om beton som
ikke giver lidt efter men styrter direkte
på jobbet når vi støber op hus så bruger de sig af stålstemp
og bockryggar (en træ i-bjælke). den lægges langs med taget stående
og så stemplet lige ned under. disse bockryggar med 1m mellemrum og så
er der 600-1000 mellem stemplet...
søm og lim sammen 45x95 regler og stil tre-fire på hver side af vejen
så er du ret sikker. bedre for meget end for lidt når det handler om beton som
ikke giver lidt efter men styrter direkte
Præcis, jeg sætter hellere lidt for mange støtter/stempar op end at tage chancer.
"spik og lim sammen 45x95 reglar og sæt tre-fire på hver side af vejen" det bliver altså ca. 1 meter mellem stemporne. Bedre at lime sammen og sætte sådan, end 6-8 stykker CC500 uden at lime sammen?
Jeg antager, at man vil stille stemporne så tæt på væggen som muligt, men jeg skal også efterlade lidt plads til at arbejde, er det ok at sætte dem et stykke, sig 800, fra væggen?
"spik og lim sammen 45x95 reglar og sæt tre-fire på hver side af vejen" det bliver altså ca. 1 meter mellem stemporne. Bedre at lime sammen og sætte sådan, end 6-8 stykker CC500 uden at lime sammen?
Jeg antager, at man vil stille stemporne så tæt på væggen som muligt, men jeg skal også efterlade lidt plads til at arbejde, er det ok at sætte dem et stykke, sig 800, fra væggen?
ifølge mit syn o se så ville jeg hellere sætte kraftige få end flere tynde.
dels fordi man kan bevæge sig bedre og risikoen for at de synker er mindre..
en 45x95 bøjer sig let lidt ved belastning.
men hvis du alligevel vil insistere på det så ville jeg have gjort sådan her for at øge styrken lidt...
dels fordi man kan bevæge sig bedre og risikoen for at de synker er mindre..
en 45x95 bøjer sig let lidt ved belastning.
men hvis du alligevel vil insistere på det så ville jeg have gjort sådan her for at øge styrken lidt...
Vil ikke insistere, vil bare ikke gøre noget unødigt 
Men hvis det bidrager til en stærkere konstruktion, så gør jeg det. Samler nogle regler i aften og stiller dem der i morgen. Behøver jeg have en liggende regel, både oppe og nede, når det er beton, eller spreder betonen kræfterne godt selv?
Og er det OK at stille det et stykke fra væggen, så man kan komme til?
Tak for god information. Bare at det bliver lettere at bevæge sig var jo smart tænkt.
Men hvis det bidrager til en stærkere konstruktion, så gør jeg det. Samler nogle regler i aften og stiller dem der i morgen. Behøver jeg have en liggende regel, både oppe og nede, når det er beton, eller spreder betonen kræfterne godt selv?
Og er det OK at stille det et stykke fra væggen, så man kan komme til?
Tak for god information. Bare at det bliver lettere at bevæge sig var jo smart tænkt.
de spreder sig rimelig godt selv men det skader ikke at sprede det deroppe.
du bør kunne stille de i hvert fald 500-700 fra vejen uden problemer.
svært at sige egentlig, afhænger af hvad det er for beton og hårdhed og mængde armering mm. men 500-700 er du sikker uden problemer.
du bør kunne stille de i hvert fald 500-700 fra vejen uden problemer.
svært at sige egentlig, afhænger af hvad det er for beton og hårdhed og mængde armering mm. men 500-700 er du sikker uden problemer.
Man vil have de grovere tværsnitsmål for at mindske knækrisikoen.
Knækning er et stabilitetsproblem, der fungerer ligesom når du tager en lineal og trykker fra begge ender mod midten. Pludselig så forsvinder bæreevnen helt.
Dette er knækning.
Man bedømmer knækrisikoen ved at beregne slankhedstallet som i princippet (det er mange detaljer at tage hensyn til) er længden divideret med den mindste tværsnitsmål.
Knækning er et stabilitetsproblem, der fungerer ligesom når du tager en lineal og trykker fra begge ender mod midten. Pludselig så forsvinder bæreevnen helt.
Dette er knækning.
Man bedømmer knækrisikoen ved at beregne slankhedstallet som i princippet (det er mange detaljer at tage hensyn til) er længden divideret med den mindste tværsnitsmål.
Klik her for at svare

