Jeg skal rive en kældervæg, som jeg tror understøtter en af kældervæggene. Jeg tænkte at erstatte den med en bjælke, der går fra bjælkerne i loftet og derefter støbes fast i gulvet. Hvilken størrelse på bjælken bør jeg bruge? Jeg tænkte at lime/skrive 3 stk 45*145 bjælker sammen til en stolpe. Bliver det passende tror I?

Ja, gætte kan man altid ;-) Tag det med en, der kan beregne laster. dvs K

Når jeg har spurgt rundt tidligere, så er det grænsetilfælde, at vejen behøver ekstra støtte. Den er kun omkring 7,5 meter lang, og grænsen ligger på godt 7 meter. Må nok tage dimensionen større bare for at sikre mig så :) Stolpens størrelse har ikke så stor betydning.

Tegning eller billeder? væggen kan også støtte bjælkelaget..

R Rigor sagde:
Tegning eller billeder? Væggen kan også støtte bjælkelaget..
Nej den støtter ikke noget. Væggen blev kun bygget som skillevæg og eventuelt som ekstra støtte for ydervæggen. Jeg ser dette, fordi loftet blev gjort færdigt inden skillevæggen blev bygget (spånplader som løber ovenpå skillevæggen til den anden side af væggen). Bjælkelaget løber langs med væggen og tager ikke støtte af den.

Så din "stolpe" skal støtte ydervæggen?

R Rigor sagde:
Så din "stolpe" ska stötta ytterväggen?
Exakt. Vil blive forankret i en regel ad gangen samt støbt fast i gulvet. Vil tage i lidt og køre med 4 stk. 45*170 regler, som er limet. I alt 180*170 :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.