Hej, på grunden til vores relativt nye sommerhus findes der en stejl skråning tæt ved husets bagside. Den tidligere ejer har dér for nylig bygget en støttemur i lecablokke. Bag støttemuren har han anlagt et bed. Nu ser vi efter to vintre, at der er opstået revner, som tyder på, at muren ikke kan klare trykket fra jorden. Det bekymrer os meget, da den er bygget ikke meget mere end en meter fra huset.:wow: Jeg ved ikke, hvordan muren er bygget, og om den er forankret på nogen måde. Men har nogen et tip til, hvordan vi kunne støtte muren. Mine egne tanker går ud på at bore huller vandret gennem muren og der stikke flere armeringsjern igennem med 2 meters mellemrum, som bøjes 90 grader på forsiden af muren. På bagsiden (bedssiden) graves huller 1,5 meter ind fra støttemuren, hvor armeringsjernene støbes fast med en betonklump som jordanker. Hvad tror I om den idé? Andre forslag? Hvordan kan jeg mindske revnen, der er opstået? Se billeder. Mvh Albin

Støttemur i lecablokke med revner ved en stejl skråning tæt på et hus, træplanker langs siden, græs- og jordbund i baggrunden. Sprækket lecablok-støttemur ved fritidshus, tæt på bagsiden med anlagt havebed og grønt område i baggrunden. Skitse af en mur set ovenfra med røde linjer for armeringsjern og ringe for betonankre, markeret med tekst.

S
synes det slet ikke ser godt ud. tror ikke, at det er muret godt.

Kunne dette betragtes som en skjult fejl?
Eller kunne forsikringsselskabet overveje at dække det?

Hvad er det for masser nærmest muren. Det skal være drænerende materiale, ellers frostspringer muren. Du skrev, at det er en rabatt=jord nærmest muren. Har du det, er det trin et for at sikre muren.
Så om den kan reddes eller ej, er svært at sige. Skulle jeg spekulere, så er det: Lav om, gør det rigtigt! Ikke det svar, du vil have, men sandsynligvis det eneste, der garanteret virker på lang sigt.

Tættest på muren sidder en slags plastikdug, som man kan se på billedet, derefter kommer bedjord ca. 75 cm bred, og så kommer moræn (sand og sten). Ifølge den tidligere ejer står muren på lecakugler. Der er også lagt dræn.
Vi kunne virkelig bruge lidt råd her og bliver lidt nervøse af jeres svar. Vil nødigt stå med hele bagsiden af huset fuld af sten, jord og grus hele sommeren. Er dette noget man helst overlader til en fagmand? Og ville forsikringsselskabet dække dette?

Dækket fejl kan du nok glemme, og forsikringen dækker heller ikke. Men jeg synes, du kan være rolig. Det er jo ingen kæmpe mur, og den vil næppe give sig i første omgang bare fordi den har revnet lidt. Men hvis du vil lave lidt midlertidigt, kan du vel forstærke med lidt pladejern, store plugs og skruer eller noget.

Man skal aldrig have jordmasser bag en mur. Jorden binder fugt, som om vinteren fryser. Frossen jord optager mere plads end ufrossen, hvilket gør, at den "sprænger" muren. Fjern jorden og erstat med drænerende masser.

P
Har muren flyttet sig noget eller hælder den mod huset? Står muren stille og ikke er begyndt at hælde, så er der nok ingen akut fare. Sprækken på billede 1 er jo tværs over flere blokke og ikke i samlingerne. Det ser jo mere ud som om noget har sat sig. Billede 2 ser for mine uerfarne øjne ud som en dårlig samling, men at den sprækker lige der kan jo skyldes, at masserne bagved presser muren ud nærmest huset.

Hvad er der under rabatjorden? Er det bare 2-3 decimeter jord og så rimeligt drænet, ville jeg ikke bekymre mig. Ellers ville jeg forsøge at få til en bedre dræning lige bagved muren, så den ikke fryser i stykker, præcis som Bubblaren siger.

Efter hvad jeg ser på billederne, ville jeg ikke bekymre mig. Hvis muren har flyttet sig eller begyndt at hælde ind mod huset, så er det nok bare at gøre om og gøre mere rigtigt desværre, men ikke i år...

Grav ud til nærmeste 0,7m, kast disse masser op på bakken, opfyld med 8-16.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.