Hej,

bor i en Smålandsvillan og skal snart sætte vægplader op på overetagen. Nu har jeg dog opdaget noget, som jeg ikke føler mig helt tryg ved at "skjule", så jeg ønsker jeres kommentarer.

Der er en limtræsbjælke, som (ifølge min tolkning) har til formål at støtte tagstolenes støtteben, da der mangler bærende væg under. Problemet er dog, at støttebenene ikke ligger på bjælken, der er et mellemrum på flere millimeter, og det der holder støttebenene oppe, er nogle få stakkels søm, der sidder i siden mellem limtræsbjælken og den tilspidsede del af støttebenet.

Ingen fare nu, men hvad sker der den dag, der kommer meget sne? Vil sømmene blive slidt af, og tagstolene falder nogle millimeter? Jeg har også set en revne, som jeg peger ud på billedet, der er måske en sammenhæng.

Jeg overvejer at "shimse", typ banke nogle tynde træplader eller noget ind i mellemrummene, så de ligger imod.

Er der problemer med det?
/Sebastian

Limtræsbjælke med millimeterstort mellemrum til støtteben; huller indikeret med rød tekst samt en markeret revne i træet.
 
Nej, sømmene vil ikke blive slidt af. At spær bevæger sig nogle mm vil ikke kunne mærkes - Der er større forskelle end det på grund af at brædderne tørrer forskelligt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.