Hej.
Jeg er i gang med at rive ned og lave om på loftet. Kan jeg fjerne støtten i midten på billedet uden at gøre noget dumt?

• Loft med træbjælker, rod og ødelagt ventilator på gulvet. Spørgsmål om sikkerhed ved fjernelse af midterstøtte.
Nej

Fulkemisten
Umuligt at svare på uden at kende mange flere fakta og inspicere hele konstruktionen på stedet. Det trælse svar er desværre, at det dummeste du kan gøre er at fjerne noget uden at finde ud af dette.
Ofte er konstruktionsdetaljer en del af en stor helhed, der sammen arbejder for at holde bygningen eller hvad det nu kan være oppe, de kan fx i stedet for at være direkte bærende være støttende/stagende.
Mange poster enkelte billeder med lidt info her og undrer om de kan fjerne fx mistænkt bærende bygningsdele. De svar, man får, er ofte gode og kvalificerede gæt baseret på dette enkeltstående billede med info, men som måske egentlig ikke tager hensyn til hele sammenhænget.
En måde at finde ud af, hvordan det forholder sig, er at få hjælp fra en konstruktør eller en anden med tilstrækkelig viden inden for området, som kan udtale sig på stedet.

Senest redigeret:
Du kan ikke fjerne den uden først at finde ud af, hvorfor den er der, og om den er nødvendig. Med udgangspunkt i billedet kan man mistænke, at den er tilføjet efterfølgende, måske i forbindelse med byggeriet af kvisthuset ved siden af. Det virker lidt rodet og amatøragtigt udført.

J justusandersson sagde:
Du kan ikke fjerne den uden først at finde ud af, hvorfor den sidder der, og om den er nødvendig. Baseret på billedet kan man mistænke, at den er kommet til senere, måske i forbindelse med opførelsen af kvisten ved siden af. Det ser lidt rodet og amatøragtigt ud.
Synes også, at det ser ud som om den er blevet tilføjet senere, der har været en lille væg, hvor den sidder.

Hvis du har adgang til en sektionsritning kan man formodentlig vurdere situationen lidt bedre.

R
M Martin Heed sagde:
Synes også at det ser ud som om den er tilføjet efterfølgende, der har været en lille væg, hvor den sidder.
Det interessante er, om der findes en støtte lige ned, hvor tagstolene mødes, dvs. i kippen. Hvis ikke, så er støtten på billedet nok bærende.

R RapidSledge sagde:
Det interessante er, om der er en støtte lige ned der, hvor spærerne mødes, altså i kippen. Hvis ikke, så er støtten på billedet nok bærende.
Findes ikke!
Føles denne ikke lidt spinkel til en bærende konstruktion, og burde støtten ikke sidde under spærret i stedet for på siderne? Til højre ser man en lille støtte, der støtter på undersiden.

• Brudt væg med eksponerede trækonstruktioner og lille underliggende støtte. Rester af loftsvifte og lampe på gulvet.
Udførelsen med to brædder og mellemklods er ret almindelig i spær-sammenhæng. Hvornår er huset bygget?

J justusandersson sagde:
Udførelsen med to brædder og mellemliggende klods er ret almindelig i spær sammenhæng. Hvornår er huset bygget?
50'erne

R
M Martin Heed sagde:
Findes ikke!
Føles denne ikke lidt spinkel til en bærende konstruktion, og burde ikke støtten sidde under stolen i stedet for på siderne? Til højre ses en lille støtte, der understøtter på undersiden.
Har samme konstruktion på mine tagstole med brædder på hver side af bjælkerne. På den del af min loft, der er urørt, går bræddestøtter direkte op mod kippen samt den støtte på dit billede, der går skråt yderst. På en anden del af min loft, som de tidligere ejere senere indrettede, fjernede de midterstøtterne og satte sådanne støtter op, som du ønsker at fjerne.

Det almindeligste på 50'er-huse er en form for rammenbindere. Også den såkaldte Svensk tagstol forekommer. Dette gælder 1,5 plans huse. Er huset derimod bygget som et 1-plans hus med fra begyndelsen uudnyttet loft kan mange andre varianter forekomme. På en rammenbinder findes der vertikale støttestænger som forbinder højbenene med bjælkerne til mellemloftet. Normalt findes disse støttestænger i væggen til den såkaldte katteloft. På en Svensk tagstol går støttestængerne skævt ud mod ydervæggene men med en lignende funktion. Hvis man kigger nøje på dit billede, kan man se at støttestangen ikke går igennem gulvbrædderne, det er altså ikke en rigtig støttestang.

Hvis du fortæller om husets bredde, højbenenes (de skrå tagstolsbjælker som kan ses på billedet) dimensioner (bredde og højde) og c/c afstand, taghældning samt hvad der er på og inde i ydertaget, så vil jeg give dig en indikation om det er muligt at fjerne støtten.

Støtten må blive, da den sandsynligvis er nødvendig :)

Et andet spørgsmål, når jeg har revet mere.
Støtten, som tidligere er beskrevet, findes på alle tagstole, men i forskellige udførelser. Nogle steder er den lige ned, og nogle steder skråt ned, den skrå variant antager jeg er original, og så har man ændret det til lige for bedre at kunne udnytte højden. Udfylder de samme funktion eller er den skrå bedre set ud fra et styrkesynspunkt?

• Loftkonstruktion med træstøtter og synlig isolering, omgivet af byggematerialer og affald på gulvet.
  • Loft med træbjælker og bunke af byggeaffald, herunder isoleringsmateriale og gipsplader, nær en skrå væg.
M Martin Heed sagde:
Fyller de samme funktion, eller er den skrå bedre med hensyn til holdbarhed?
Det er svært at udtale sig om det uden at se helheden. Støtteben kan have forskellige funktioner. Det bedste ville være, hvis du har en sektionsplan, der viser spærrets originaludførelse. Når jeg ser det sidste billede, overvejer jeg, om det ikke kan være et forsøg på en fagværksløsning.

J justusandersson sagde:
Det er svært at udtale sig om det uden at se helheden. Støtteben kan have forskellige funktioner. Det bedste ville være, hvis du har en sektionsritning, der viser spærernes originale udførelse. Når jeg ser det sidste billede, overvejer jeg, om det ikke kan være et forsøg på en fackverksløsning.
Har desværre ingen sektionsritning, der viser originalen.
Vedhæfter lidt flere billeder. Billede 1 viser spær bag det, der har været indrettet, bør være original. Billede 2 viser, hvor det har været indrettet, og en anden type støttestang, man kan se, at den lige har været skrå tidligere, men fjernet og erstattet med en lige.

• Loftområde med tagkonstruktion, træspåner på gulvet og træbjælker. En ombygget del med rette bjælker erstatter tidligere skæve støtter.
  • Loft med synlige spær og isolering, delvist færdigt med affald og to brandslukkere på gulvet nær vindue.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.