Hej,

Jeg har et lille dilemma. Bor i et Myresjöhus bygget i '78 med terrasse, hvorpå der er lavet en tilbygning (3440mmx160mm indvendige mål) ud på terrassen. Tagstolene er af typen fagværk med stivelse, som ifølge denne beskrivelse: \/\ på hver side af tagskæg. Det skal være selvbærende op til ca. 9m ifølge byggevejledningen, hvilket er længden på den korte side ved tilbygningen. Tagkonstruktionen er ikke ændret, men hang tidligere ud over den gamle terrasse.

Mit problem er den limtræsbjælke (240x95), som hænger ned ca. 6-7mm. Den støttes, som I kan se, af to søjler 90x70, hvorpå de har to 145x45 på ydersiden. På den modsatte side af ydervæggen har limtræsbjælken mindre støtte end halvdelen af 90x70 søjlen. Også indvendigt kan man se en nedbøjning på op til 16mm.

Jeg synes, limtræsbjælken virker en smule spinkel, og den har ikke nogen direkte vejrbeskyttelse ovenfra den sidste del til den indvendige søjle.

Er der nogen, der kan regne på, om bjælkens dimensioner er tilstrækkelige, samt rådgive mig til forstærkning (hvis det nu kræves), som ikke indebærer en ny søjle midt på bjælken? Jeg har en idé om at forlænge søjlen mellem 145x45 med en 70x70 og skrue-lim den mod 90x70 samt at skrue-lim en 190x45 på hver side af limtræsbjælken med støtte på 145x45. Hvad synes I om det?

Murstensfacade af et hus med to vinduer og en dør, del af terrassekonstruktion, måleafstand 4290mm markeret, træramme ved sokkel.
Limtræsbjælke understøttet af to søjler på en veranda, med synlige træplanker og metalbeslag i loftet.
Træbjælke med søjle og murstensvæg under hvidt tag.
Brun limtræsbjælke understøttet af to træpiller med bagsiden af et hus synlig i baggrunden.
Billede af indendørs loft med nedbøjning markeret ved 16mm og bredde på 3440mm. Røde linjer viser buet stråle og tekst på billedet.

Man behøver kende til målene i dybden også for at kunne dobbelttjekke. Generelt kan man sige, at en limtræsbjælke med den længde og de dimensioner behøver en belastning på ca. 170 kg per meter for at bøje ned 6-7 mm. Det er garanteret for dårligt med hensyn til, at en balkon som denne bør have været dimensioneret til mindst 400 kg per kvm. At bjælken delvis er vejrmæssigt ubeskyttet er en stor ulempe, da det svækker bæreevnen.

J justusandersson sagde:
Man skal kende målene i dybden også for at kunne kontrolberegne. Generelt kan man sige, at en limtræsdrager med den længde og de dimensioner har brug for en belastning på ca. 170 kg per meter for at bøje ned 6-7 mm. Det er garanteret for dårligt i betragtning af, at en altan som denne bør have været dimensioneret til mindst 400 kg per kvm. At drageren delvist er vejrmæssigt ubeskyttet er en stor ulempe, da det svækker bæreevnen.
Hvis vi tager den indvendige mål på 1600 mm (skrev jeg ikke det et sted?) så sidder drageren på ca. 1400 mm ud, hvilket giver et udhæng på 200 mm inden den "nye" ydervæg begynder.

Hvad tror du om mine tiltag?

Tilføjer lidt flere billeder
Tværsnitsdiagram af bygning med dimensioner, viser foreslået sokkelhøjde, taghøjde og indre vægge. Strukturdetaljer er markeret med mål.
Arkitekttegning af hus med nordvestlig facade, viser tilbygning på 7,0 kvm balkon. Mål inkluderer længder på 3,50 m og 2,00 m.
Arkitekttegning af hus med nordvestlig facade, viser tilbygning på 7,0 kvm balkon. Mål inkluderer længder på 3,50 m og 2,00 m.

• Byggetegning af vægkonstruktion med dimensioner, viser placering af bjælker og betonunderlag detaljeret i millimeter.
Senest redigeret:
Man skal være omhyggelig med målene i sådanne sammenhænge. Limträbalken er dog for svag, og har altid været det, selv da det var altan. Derudover skal man kompensere for den udsatte placering. 90x360 er en mere passende dimension.

J justusandersson sagde:
Man skal være omhyggelig med målene i sådanne sammenhænge. Limtræsbjælken er dog for spinkel, og har altid været det, selv når det var balkon. Derefter skal man kompensere for den udsatte placering. 90x360 er en mere passende dimension.
Hvis jeg ombestemmer mig og støber en sokkel med halvt så stor afstand, understøtter og sætter en søjle med samme konstruktion som de øvrige. Virker dimensionerne?

Ja, så bliver det en helt anden situation. Så er de nuværende dimensioner tilstrækkelige.

Kan vel passe på at opdatere sagen for god ordens skyld. Havde tømrer og konstruktør her, som mente, at den indre overligger sandsynligvis er for svag, og at limtræsbjælken nedenunder bestemt er det. Han foreslog en forstærkning af bjælken på den ene side med fladjern(?) i grov dimension, som skrulimes og forlænges over venstre stolpe.

Opdaterer når det er på plads.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.