Hvad gælder angående espalier/rækværk til trappe, hvad er den største åbningsafstand mellem rør? Espalieret/rækværket står på boligplanet og trappen er en kældertrappe, dvs. "frit fald" 2,2 mm ned... Laveste højde for rækværket? I dag har jeg et fyrrespallier, der går fra gulv til loft, men det skal udskiftes til et rækværk, derfor spørger jeg.

Vil huske 10cm mellem ribber/rør i espalieren.

Så at en unge ikke kan kravle igennem, mål ätteläggen.

Hvis man ikke følger sådanne anvisninger, hvad er konsekvensen? Lad os sige, at jeg måske ønsker lidt større afstand. Vi har ingen småbørn derhjemme, og vi har heller ikke til hensigt at sælge inden for overskuelig fremtid.
Spørgsmålet hører måske egentlig hjemme i juraafsnittet.

det er BBR, der regulerer dette, og det er et skal krav. Intet man egentlig får lempe på. Man er som konstruktør strikt ansvarlig for dette, hvis jeg ikke husker forkert. Hvis noget skidt skulle ske ligesom.....

Her kan du læse diverse mål.

BFS 2006:12 BBR 12

8:2321 Rækværk og håndliste
Trappeløb, repoer, ramper og altaner, der ikke er afgrænset af vægge, skal have rækværk, der begrænser risikoen for personskader. Trapper og ramper, der er højere end 0,50 meter, skal have håndlister eller tilsvarende på begge sider. (BFS 1998:38) Håndlister eller tilsvarende skal være lette at gribe om.
Generel rådgivning
Trapper, der er bredere end 2,5 meter, bør opdeles med rækværk eller håndlister i to eller flere løb.
Rækværk i trappeløb bør være mindst 0,9 meter høje. Hvis en åbning ved siden af et trappeløb er så stor, at der er en risiko for fald, og faldhøjden er mere end en normal etagehøjde, bør rækværket være mindst 1,1 meter højt.
Rækværk på repos inden for en bolig bør være mindst 0,9 meter høje. Rækværk på andre repos, altaner og svalegange bør være mindst 1,1 meter høje.
Rækværk i områder, hvor børn kan opholde sig, skal udformes, så risikoen for personskader som følge af klatring eller kryben begrænses.
Generel rådgivning
Rækværk på altaner, repos og trappeløb bør, op til en højde af 0,8 meter, udformes, så de ikke muliggør klatring. Vertikale åbninger bør være højst 100 mm brede.
Fri afstand i højden mellem en altanerækværks underkant og altangulvet eller mellem en trapperækværks underkant og trappetrinene bør være højst 50 mm. Fri afstand i højden mellem en trapperækværks underkant og et repos eller gulv bør være højst 100 mm.
For at børn ikke skal kunne sidde fast med hovedet, bør der over en altanfront ikke være horisontale åbninger i intervallet mellem 110 og 230 mm. (BFS 1998:38)

Hele samlingsteksten kan hentes som pdf: webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/BBR/PDF/BFS2006-12BBR12.pdf

• Synes
Matfal
  • Laddar…
Interessant: At noget bør være (som jeg læser i teksten ovenfor) betyder, at det ikke er et must i min verden. Men jeg er jo ikke jurist...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.