Vi planlægger at indsætte større vinduesparti på vores hus bygget i 1980 i letbeton. Samtidig vil vi flytte døren til balkonen. Se billedet nedenfor.
nulge_zps7jid6g4u.jpg
Nuværende tilstand
Fasad%20med%20ombyggnadsplaner_zps19pe8qos.jpg
Ombygningsplaner

Rød viser de nye vinduespartier samt placeringen af den nye altandør. Grøn viser det rum mellem nuværende vinduesparti og nuværende altandør, som vi vil fjerne. Af forståelige grunde overvejer vi en del omkring bæreevnen. Jeg har fået ud relationstegninger fra bygningskontoret, men vi bliver ikke kloge på, hvordan de skal aflæses.

Er der nogen kloge her på forummet, der kan tyde dokumenterne? - se nedenfor.

Overvejelserne vi har er:
  • Kan det grønne parti fjernes uden at forstærke ovenfor det nye vinduesparti/altandør?
  • Kan det faktum, at den vertikale belastning til højre for det nye store vinduesparti går ned over vinduet på underetagen, skabe problemer?
Selvfølgelig havde vi tænkt at gå til en konstruktør med disse planer, men jeg ville selv gerne have lidt mere indsigt inden da.
ovanvning_zpseuelsq7z.jpg
væg overetage
frklaring%20ovanvning_zpsrhgv6xec.jpg
forklaring overetage
nedervning_zpssyh9j0c5.jpg
væg underetage

frklaring%20nedervning_zpsnwybprvs.jpg
Forklaring underetage

Bjlklag%20ovanvning_zps91bxc9to.jpg Bjlklag%20ovanvning_zps91bxc9to.jpg
Bjælkelag overetage
frklaring%20bjlklag_zps2o23pxev.jpg
Forklaring bjælkelag

Jeg vil gerne sige, at min erfaring med letbeton er begrænset og desuden ligger langt tilbage i tiden. Men læse tegninger kan jeg jo...
Z zamen sagde:
Kan det lade sig gøre at fjerne den grønne del uden at forstærke op ovenfor det nye vinduesparti/balkondør?
Nej, på den grønne del hviler to separate bærende bjælker.
Z zamen sagde:
Kan det faktum, at den vertikale last til højre for det nye store vinduesparti går ned ovenfor vinduet på nederste etage, give problemer?
Nej, ikke hvis lasten er uændret. Det fremgår af tegningen, at der er en bjælke ovenfor vinduerne i stueetagen, som er dimensioneret til 22 kN/meter.

Jeg føler en vis tvivl omkring dette projekt. Det kan få ganske store konsekvenser, som skal undersøges grundigt først.

K
At bjælken er dimensioneret til 22kN/m skyldes nok meget balkonen. Men en vis kraft går jo absolut i dag ned på den venstre side af balkonen, som i stedet skal optages af bjælken. Hvilket den måske (ikke) klarer? ...

Der kræves meget mere information for at man skal kunne danne sig et indtryk.

Er det et stort vindue eller tre mindre? Mellem vinduerne kunne I måske have en regel for at fordele lasten fra taget?

K Kallebo sagde:
At bjælken er dimensioneret til 22kN/m skyldes nok meget på altanen. Men en vis kraft går jo absolut i dag ned på den venstre side af altanen, som i stedet skal optages af bjælken. Hvilket den måske (ikke) klarer? ...

Der kræves meget mere information for, at man kan danne sig et indtryk.

Er det et stort vindue eller tre mindre? Mellem vinduerne kan I måske have en regel for at fordele lasten fra taget?
Vort håb var jo at indsætte en stor vinduesparti for at drage fordel af udsigten og få den uforstyrret af regler. Vi har en nabo med et lignende hus. De har lavet denne abrovink, hvor de har fjernet søjlen til venstre for vinduet og lavet et enkelt stort vinduesparti i den retning i stedet. Da fastgjorde de en L-bjælke i spændet og derefter lodrette bjælker i hjørnerne ned til gulvet.

Kan I udlede af forklaringen, hvilket materiale bjælkerne over vinduerne er lavet af? Jeg har svært ved at tolke forklaringerne til dokumenterne.

Jeg er ret sikker på, at LB står for en armeret letbetonbjælke. Da det er to sådanne bjælker, den ene 3300 mm lang og den anden 1500 mm lang, som hviler på det grønne søjleelement, ville du have brug for en 4800 mm lang bjælke for at kunne erstatte disse. Så lange bjælker tror jeg ikke fremstilles. Man kan selvfølgelig overveje andre materialer, stål, træ eller beton, men det er ikke uproblematisk med hensyn til vægtforskellene. Limtræ er vel mest realistisk.

K
Men en regel mellem altandøren og glaspartiet kan I vel godt koste på jer? Så ville spændvidden på bjælken blive noget mindre.

K Kallebo sagde:
Men en regel mellem altandøren og glaspartiet kan I vel koste på jer? Så ville spændvidden på bjælken blive noget mindre.
mmm njae klart man kunne men karm på både dør og vindue ville være for bredt for mig per se. Men det er klart - hvis det ændrer dimensioneringsforudsætningerne drastisk, må det vel måske kunne gå. Vi har taget kontakt med en konstruktør nu. Skal se, hvad han siger.

Z zamen sagde:
Vi har tagit kontakt med en konstruktör nu. Ska se vad han säger.
Det lyder meget klogt. Det gröna element kan sikkert erstattes med noget der er smallere men som jeg ser det ikke fjernes helt. Held og lykke!

Skal altanen udvides samtidig? Eller vil I have døren udenfor altanen?

Hvis den udvides, tilkommer yderligere last, værd at tænke på.

En opdatering i denne tråd. Har ladet en konstruktør regne på løsning og med en IPE 240 øverst sammen med VKR 80x80x5 på siderne og endelig en plade type PLST 150x200x15 som beskyttelse mod gulvbjælkelaget skal dette være muligt. da må vi regne med 5 mm nedhæng hvis der kommer en snøkanon Allan.

K
Okay. Det lyder jo som en god løsning

Tænkte binde knude på mit eget emne med et sådan blev det billede. Efter mange omveje tog vi i efteråret skridtet og åbnede op for større vinduer og skift af altandør. Vi fik priser på at helt omlægge åbningen med bjælker rundt om åbningen og gulvbjælkelaget. Det var dog alt for dyrt, så løsningen blev en stålpæl, der skulle gå ned i midten, indvendigt, ved vinduet. Denne pæl tager al vægt fra de to letbetonbjælker, som bar op den gamle åbning. Et kompromis som vi overhovedet ikke har problemer med at leve med - faktisk næsten tvært om. Pælen forhindrer en akvariefølelse, som ellers kunne have indfundet sig.
Renoveret væg med ny altandør og større vinduer, set indefra, med stålstolpe i midten som bærer den gamle åbning. Udsigt mod natur.
Stål monteret og al letbetonvæg som ikke skal være tilbage, fjernet. Kun yderpanelet og de gamle vinduer der sidder tilbage adskiller os fra elementerne.

Stuen med stor vinduesåbning, udsigt til have og havn, ny altandør installeret, mangler stadig finish, stålstolpe synlig i midten.
Nyt vindue og altandør monteret. Den væg under vinduet, som skulle genopbygges, blev reglade op i stedet for at bruge letbetonblokke.

Stue med store vinduer, udsigt over landskab. Grå sofaer, planter og bordlamper foran vindue. Udendørs terrasse med bord og stole ses udenfor.
Slutresultat.

• Synes
adamavail og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.