Nej intet snyd. Det skal man ikke rode med. Det jeg leder efter er de små tricks, som man som amatørsnedker har lært gennem årene. Tricks, der gør, at resultatet stadig bliver godt, men som alligevel forkorter byggetiden.:)
Jeg oplever, at man alt for ofte er for omhyggelig, og projekterne trækker derfor ud.
Det, jeg søger, er derfor genveje, der ikke er snyd. Hvis I alle fylder på med det, I har lært gennem årene, så måske kan vi endda få tråden gjort fast..
Håndværkertricks er også velkomne, så I der er professionelle og vil dele jeres tricks med os amatører er også velkomne til at skrive.
Så SKRIV løs nu...:wow:

Jeg er ingen tømrer, men bare det her med at skide på at geringsskære lister ved indre hjørner vil jo spare lidt tid. I øvrigt alt "fusk" eller om man skal kalde det "tolerance" angående samlinger af forskellige materialer og/eller sprækker mod andet hvor man kan bruge latex og male over er vel praktisk. Selv snyder jeg ikke med vilje, når jeg bygger, men det bliver forkert af andre årsager og jeg har lært at øge min tolerance lidt :)

Mål to gange...gerne to forskellige personer. mit bedste tip

Nillinsim sagde:
Mål to gange...gerne to forskellige personer. mit bedste tip
Og to forskellige målebånd hvoraf et IKKE er en Talmeter.

De der j_kla 10 centimeter...

Ola78
Skal man have loftliste behøver man ikke være så omhyggelig med sprækken oppe ved loftet da man skjuler det alligevel. Det samme gælder med spartling, vær omhyggelig på væggen men hvor man skal have karme og lister behøver man jo ikke få det perfekt, man kan endda springe det over hvis man vil.

Hvis du har et stykke (hvad som helst) med kompliceret tilpasning i begge ender, fx hak/vinkler osv.
Så tager jeg en kort del af samme stykke, skærer til og tilpasser én side og derefter den anden side på det korte stykke.

Markerer et sted på det korte stykke, som jeg overfører til, hvor det skal sidde (begge sider) måler imellem og tegner det af på et rigtigt stykke. Phow! Du har et stykke, der passer perfekt, mm tilpasning på virkelig komplicerede stykker.

Kan også bruges på tricky gering på lister osv.
Var der nogen, der forstod, måske uklart forklaret. Ha!
Held og lykke!

/Christer

Eller snyd måske jeg ikke ville kalde det. Tværtimod.

Et lille tip i hvert fald.

UDSTYR:
- Hultafors foldbar vinkelhake. Passer i tommestoklommen.
- Hultafors tommestok i plast - Kan bruges som "mellemstykke-måler" da den er lige tyk hele vejen.
- Penne: en snedkerblyant og en 0.7mm blyant. Når man laver markeringen, laver man også et lille kryds på hvilken side skæringen skal laves.

- Læg terrassebrædderne vinkelret ud fra huset. Tilpas terrassens bredde til træets længde (eller omvendt). Læg alle brædder og skær ydersiden rent bagefter med rundsav.
- Begynd altid med at montere en skåret gipsplade mod hjørnet. Det bliver lettere, når der skal spartles.
- Ved køkkenbygninger fliser jeg, før jeg sætter skabene på plads. Meget mere behagelig arbejdsstilling.

Sæt fliser i køkken med smeltelim. Klar til at fuge med det samme og man undgår at skrabe fugerne ud for rester af fliseklæber. Har brugt det i over ti år, ingen fliser er løsnet endnu.

Dr Fozz sagde:
Sæt fliser i køkken med smeltelim. Klar til at fuge med det samme, og man slipper for at skrabe fugerne fri for rester af fliseklæber. Har brugt det i over ti år, ingen fliser er faldet af endnu.
Det lød interessant.
Hvad for materiale bagved?
Gips som vanligt?
Hvor meget lim bruger du?

Gips, malet væg eller lignende. Jeg ville ikke give mig i kast med at lime på løsere puds.

Jeg har mest arbejdet med mindre fliser, f.eks. 10x10 eller 15x15. Fire til fem solide klikker smeltelim plejer at være nok pr. flise. Regn med ca. 500g til 3kvm ved 10x10. Jeg har også sat 60x60 fliser op, men dér brugte jeg en kombination af smeltelim og PL400. Smeltelimen gør, at det sidder fast efter 30 sekunder, PL400 gør, at det sidder for evigt.

Smeltelim + PL400 er i øvrigt en god kombination til at sætte loftlister. Gulvlister kan man dog undlade PL400 på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.