Jeg har en kælder, der er ved at blive fixet. I kælderen er elcentralen med indkommende el (tyk kabel). Denne kabel vil jeg dække med en kanal af en slags på grund af, at det er let at støde imod den. Eftersom kabelens yderkappe ser ud til at bestå af en form for "tjerindrænkte snore", som begynder at blive sprøde, vil jeg helst ikke risikere at ødelægge den.
Jeg har overvejet en kabelkanal af en slags og helst i metal, da det er mere holdbart/pænere.
Men jeg kan ikke finde nogle færdige at købe? Jeg finder kun mindre varianter, der er beregnet til at skjule træk indendørs. Jeg har dog set billeder online, hvor ejere af luftvarmepumper har lykkedes med at skjule kabler/slanger med lignende kanaler (se billede nedenfor):
Det er følgende kabel, der skal dækkes hos mig:
Er der nogen, der ved, hvor man kan finde sådanne, eller har I et andet godt forslag til en løsning? Jeg ved, at man kan få en blikkenslager til at bøje nogle til, men det ville være nemmere, hvis man kunne finde færdige et sted.
Eftersom jeg også vil dække delen, der tilslutter til hovedsikringerne (delen som nogen har klattet hvid maling på), skal målene være ca. 10 cm bred og 8 dyb, men det gør ikke noget, hvis den tilfældigvis er en centimeter større den ene eller anden vej.
Det gør de ikke. Jeg har et kabel fra 1936. De graver op gaden udenfor og tilfældigvis hele vejen hen til mit hus. Kablet ser forfærdeligt ud og har ligget mod et fugtigt kældergulv siden det blev installeret. Da det var opgravet og kablet hang i hullet ud til gaden, og min målerskive sidder en meter indenfor væggen, hvor hullet med kablet hang, tænkte jeg, at Øresundskraft da kunne skifte det gamle kabel, når der alligevel er fri adgang, og alt det grove arbejde er gjort.
De kom og kiggede på kablet og sagde, at det holder nogle år endnu.
Jeg ville nok bede energiforsyningen om at udskifte det der kabel først.....
Jo, tanken har slået mig, og jeg har også været i kontakt med dem ang. dette. Men det indebærer en del gravearbejde og omlægninger, som inkluderer både dem og elektrikere. Jeg har lavet en hurtig overslagsberegning og indså, at udgiften ikke kan retfærdiggøres. Det eneste, jeg ønsker, er jo at skjule det grimme kabel.
Selve kablet er ikke ødelagt, bortset fra at det yderste lag begynder at blive lidt skørt. Det vil sandsynligvis holde længe endnu, hvis det får lov at stå uforstyrret under en metalbeskyttelse.
Jeg tror dog, at kabelbeskyttelsen skal være lidt større end de mål, der er på elbutik.
Jeg ved ikke, om det fremgår så tydeligt på billedet, men min kabel laver et lille sving lige før den går ned i pladen. Dvs. den er indstøbt lidt skævt. Vil man dække alt, skal man altså lade beskyttelsen være nogle centimeter bredere end selve kablet.