Hej! Indersiden af glasset på indre vinduesramme i mit badeværelse får meget kondens efter at man har taget et varmt brusebad. Vinduet består af en ydre vinduesramme og en indre vinduesramme (ikke koblede rammer). Vinduet trækker lidt kold luft ind også (derfor er det tapet rundt om vinduet) og når man rører ved den inderste rude føles den også meget kold. Badeværelset blev renoveret i år 2013, men vinduet er originalt fra da huset blev bygget i år 1971. I badeværelset er der desuden et tyndt plastgardin foran vinduet. Hvordan kan man stoppe dette?
Taknemmelig for svar!

• Dugget vindue i badeværelse med kondens og dugformationer, set indefra med svage lysrefleksioner.
  • Indersiden af et vindue med kondens og dug, der viser fugtophobning. Gardin og lysrefleksion kan også ses i baggrunden.
Sidder plastikgardinet så det dækker vinduet? Du kunne måske gøre en forskel ved at fjerne det. Men jeg tror ikke, du slipper for kondens uden at skifte til et vindue med bedre isoleringsværdi. Derimod bør det forsvinde snart efter brusebadet, hvis der er god ventilation.

• Synes
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Brusebad giver næsten 100% Rh fugtig varm luft i store mængder med det varme vand fra bruseren - det betyder, at alt som er koldere og ikke endnu er blandet med tørrere luft vil få fugt til at kondensere på alle overflader, der er det mindste koldere end brusetemperaturen.

Det som er interessant er ikke om der bliver dug - for det vil der blive, medmindre rummet er halvt opvarmet som en sauna - men spørgsmålet er hvor længe duggen bliver, er det væk på et kvarter til en halv time efter man er færdig med at bruse, så ville jeg ikke bekymre mig.

Man kan bruge en brusekabine for at mindske mængden af den udstrømmende varme fugtige luft i rummet - dog stadig meget op efter loftet, hvis den ikke er helt lukket til ovenpå.

• Synes
Farmarskruv38234 og 1 anden
  • Laddar…
En enkel løsning er at man tager indervinduesrammen ud og spænder / sætter / taper et plastgardin eller tilsvarende på vinduesrammen. Plastgardinet bliver "et tredje glas" som isolerer, og inderglasset er da varmere, og der dannes mindre kondens. Plastgardinet er samtidig indsynsbeskyttelse til badeværelset.

• Synes
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Der kommer dug på de fleste vinduer, når man tager brusebad. Det er almindelig fysik (som tidligere beskrevet i tråden). Som også nævnt tidligere, er det vigtige, hvor lang tid det tager for duggen at forsvinde efter brusebadet. Op til cirka 30 min lyder rimeligt.

Hvis man ikke vil have dug på vinduet under brusebadet af en eller anden uforståelig grund, så skal man sørge for at have et stort element under vinduet, som er 60-80C varmt og holder vinduesglasset varmt, (og kragerne glade).

Hvis det ikke tørrer hurtigt nok op efter brusebadet, behøves bedre ventilation eller en affugter.

• Synes
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.