Hej!
Skal rive en del af hjertevæggen, 2,4m.
Har regnet en bjælke ud på moelvens hjemmeside som angiver målene:
90x225
BJÆLKENS SPÆNVIDDE: 2400mm
NDSYTNING: 4mm
LAST SØJLEBEREGNING: 18,2kN
BJÆLKEVÆGT: 23kg
Hvilken dimension på stolperne er "minimum"? Kan jeg klare mig med 45x90 "almindelige" regler? De vil blive forankret i eksisterende vægge.
Skal rive en del af hjertevæggen, 2,4m.
Har regnet en bjælke ud på moelvens hjemmeside som angiver målene:
90x225
BJÆLKENS SPÆNVIDDE: 2400mm
NDSYTNING: 4mm
LAST SØJLEBEREGNING: 18,2kN
BJÆLKEVÆGT: 23kg
Hvilken dimension på stolperne er "minimum"? Kan jeg klare mig med 45x90 "almindelige" regler? De vil blive forankret i eksisterende vægge.
Tak for linket mathias, men desværre var det ikke meget til hjælp... Helt andre forudsætninger hos den ts end hos mig.. Jeg har søgt en del men ikke fundet noget relevant desværre, derfor stillede jeg mit eget spørgsmål
Hvad holder en 45x95 til? Står den løs, så klarer den vel ikke mere end knap 250-300kg eller? Indbygget/forankret i væg så klarer den jo mere, men hvor meget?
Jeg har jo ikke så høj belastning (ca. 18kN) og kun 2,4m..
Ved at du er en klippe mathias, har du nogen tanke direkte angående 45x90 og 18kN.
Forresten, bliver det 18kN/2, dvs 9kN pr. stolpe? (omkring 900kg/stolpe???)
Hvad holder en 45x95 til? Står den løs, så klarer den vel ikke mere end knap 250-300kg eller? Indbygget/forankret i væg så klarer den jo mere, men hvor meget?
Jeg har jo ikke så høj belastning (ca. 18kN) og kun 2,4m..
Ved at du er en klippe mathias, har du nogen tanke direkte angående 45x90 og 18kN.
Forresten, bliver det 18kN/2, dvs 9kN pr. stolpe? (omkring 900kg/stolpe???)
Senest redigeret:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 indlæg
2 stk 45x95 eller hvis du sætter plywood eller OSB på begge sider, 1 stk 45x95. På højkant er den 4 gange så stiv.
Det er bare på fornemmelsen den dimensionering.
Protte
Det er bare på fornemmelsen den dimensionering.
Protte
Lyder ok..
lidt "sjusket" regnet får jeg det til, at en 45x95 kan holde ca. 2,4 ton, hvis den står i en væg... ok?? (selvfølgelig afhængig af kvaliteten på træet osv..)
Den ene kommer til at beklædes med OSB på den ene side, gips på den anden side, den anden stolpe vil blive skruet/boltet og limet i ydervæggen.
Slutsats: Det burde være ok med 45x95 til at bære limtræet med?
Mvh
lidt "sjusket" regnet får jeg det til, at en 45x95 kan holde ca. 2,4 ton, hvis den står i en væg... ok?? (selvfølgelig afhængig af kvaliteten på træet osv..)
Den ene kommer til at beklædes med OSB på den ene side, gips på den anden side, den anden stolpe vil blive skruet/boltet og limet i ydervæggen.
Slutsats: Det burde være ok med 45x95 til at bære limtræet med?
Mvh
Beregningsprogrammet kan kun beregne på fritstående stolper, ikke dem der er placeret i væg/forankrede..??
Når en stolpe "brister" så gør den vel det på grund af, at den "bøjes", hvilket den får svært ved at gøre, hvis den er boltret i en væg? korrekt?
Mvh
Når en stolpe "brister" så gør den vel det på grund af, at den "bøjes", hvilket den får svært ved at gøre, hvis den er boltret i en væg? korrekt?
Mvh
Har du mangel på plads eller vil du have en billig løsning?
Som MathiasS skrev i tråden som blev linket til ovenfor: "Hjemmefikserens gyldne regel i disse tilfælde er at overdimenisonere så man ikke føler sig usikker på om det holder"
Har du plads og råd, kør ifølge beregningsprogrammet for fritstående stolper, så har du marginer på din side. Et andet alternativ er at investere i 90x90 limtræ. Har du overvejet, hvordan du skal optage lasten fra stolperne i gulvet/bjælkelaget?
Som MathiasS skrev i tråden som blev linket til ovenfor: "Hjemmefikserens gyldne regel i disse tilfælde er at overdimenisonere så man ikke føler sig usikker på om det holder"
Har du plads og råd, kør ifølge beregningsprogrammet for fritstående stolper, så har du marginer på din side. Et andet alternativ er at investere i 90x90 limtræ. Har du overvejet, hvordan du skal optage lasten fra stolperne i gulvet/bjælkelaget?
Jeg har pladsmangel.. Hvis jeg havde haft pladsen, ville jeg selvfølgelig have brugt 90x90 limtræ ifølge moelven.
OM det er i underkant og ligefrem risikabelt at bruge 45x95 skrue-limet, så skal jeg selvfølgelig prøve at tænke om..
Angående gulvbjælkelaget så vil stolperne stå over eksisterende gulvregler, som hviler på betonbjælke under huset.
OM det er i underkant og ligefrem risikabelt at bruge 45x95 skrue-limet, så skal jeg selvfølgelig prøve at tænke om..
Angående gulvbjælkelaget så vil stolperne stå over eksisterende gulvregler, som hviler på betonbjælke under huset.
Jeg forstår, at du ikke får et eksakt svar på dit spørgsmål, men givet din last på 1,8t kan man jo gætte lidt. Hvad angår tallene, så var det Matti-75 som var en klippe - han kan måske finde tallene for en 45x95 også. Lidt mere håndgribeligt da - sådan her gjorde jeg:dennisson sagde:Tak for linket mathias, men desværre var det ikke meget til hjælp... Helt andre forudsætninger hos den ts end hos mig.. Jeg har søgt en del men har ikke fundet noget relevant desværre, derfor stillede jeg et eget spørgsmål
Hvad holder en 45x95 til? Står den løs så klarer den vel ikke mere end knap 250-300kg eller? Indbygget/forankret i væg så klarer den jo mere, men hvor meget?
Jeg har jo ikke så frygtelig høj belastning (styvt 18kN) og kun 2.4m..
Forresten, bliver det 18kN/2, dvs 9kN per stolpe? (omkring 900kg/stolpe???)
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Billedlinkene er gået i stykker i en forumkonvertering men linkene er korrekte og billederne findes stadig. Jeg gætter på, at dette er meget lig dit lastfall. Flere års empiriske tester har vist, at nedbøjningen stemmer godt med den oprindelige dimensionering og ingenting er braget sammen....
Ifølge traguiden.se har en 2,4 meter ustaget 45x95 en maks knækbelastning i stive retning på 13,43kN.
I svage retningen en brøkdel af dette.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Den svage retning bliver utroligt meget stærkere, når den bygges ind i væg, men i stive retning tror jeg ikke, at man har så meget at tage højde for, ved at man skruer gipsplade fast på pladen.
Tager du konstruktionsvirke, f.eks. C24/K24 får du dog mere styrke.
I svage retningen en brøkdel af dette.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Den svage retning bliver utroligt meget stærkere, når den bygges ind i væg, men i stive retning tror jeg ikke, at man har så meget at tage højde for, ved at man skruer gipsplade fast på pladen.
Tager du konstruktionsvirke, f.eks. C24/K24 får du dog mere styrke.
Senest redigeret:
Selv i den stive retning øges bæreevnen betydeligt, hvis den bliver korrekt afstivet.Mikael_L sagde:
Den skal i så fald afstives i begge retninger.
Om dette er muligt i TSs tilfælde ved jeg ikke. Ved simpelthen ikke nok om de omgivende konstruktioner.
"MINSTE PÅKRÆVET. OPLÆNGDESLÆNGDE"
Er det den mindste mål på den del af "stolpen", der møder den nye bjælke?
I mit tilfælde 43mm? En 45x95 møder jo dette med råge, men så enkelt kan det vel ikke være? Jeg er kommet frem til, at jeg vil sætte en 90x90 limtræstolpe på den ene side og en 45x95 på den anden side, hvor den "brede" del vil blive skruet og limet i væggen. Således vil bjælken hvile "længdemæssigt" på 45mm, og stolpens bredde vil være tæt på bjælkens bredde. Jeg vil nok sætte et kraftigt vinkeljern mellem stolpen og bjælken også, for at minimere "gliderisiko". Kommentarer?
Er det den mindste mål på den del af "stolpen", der møder den nye bjælke?
I mit tilfælde 43mm? En 45x95 møder jo dette med råge, men så enkelt kan det vel ikke være? Jeg er kommet frem til, at jeg vil sætte en 90x90 limtræstolpe på den ene side og en 45x95 på den anden side, hvor den "brede" del vil blive skruet og limet i væggen. Således vil bjælken hvile "længdemæssigt" på 45mm, og stolpens bredde vil være tæt på bjælkens bredde. Jeg vil nok sætte et kraftigt vinkeljern mellem stolpen og bjælken også, for at minimere "gliderisiko". Kommentarer?