Hvad er nemmest at bruge til at støtte en H-bjælke?
Limträ stolper eller stål?
Hvordan løser man fastgørelsen mellem stolpe-bjælke samt stolpe-væg ved de forskellige alternativer?

Det afhænger nok mest af, hvilken vægkonstruktion du har.

Træstomme, nemmest med træ. Limtræ er sjældent nødvendigt for opstående regler, men det skal man beregne for at vurdere risikoen for knækning. Kile ind og skrue fast H-bjælke i understøtningspunkter (støtter). Du lægger bjælken ovenpå støtterne, men det ved du sikkert.

Sten eller beton, praktisk med stål især hvis du med svejsning kan sammenføje bjælke og understøtning til en ramme. Det er naturligvis muligt at fastgøre med bolt, men du må jo vælge profiler, der giver ståloverflader liggende mod hinanden for at kunne fastgøre gennem bolte.

Den ene side er træ mod ydervæg, den anden side er murstock (tegel).
En tanke har været at mure med lekablock mod murstock som et fundament for at lægge bjælken på, for derefter at pudse i niveau med murstock.

Hvis man bruger firkantrør, svejser man så "ører" som man fæster mod væg samt en fod som boltes i gulvet??

Har lige sat en HEA140 op med frihæng på 3900mm. Meget tilfreds. På den ene side brugte jeg en del af skorstenen og støbte et armeret betonleje, og på den anden side støtter jeg med sammenlimet konstruktionsvirke 2 stk. (45X145). Sandsynligvis skal du lave en byggetilladelse til din kommune med konstruktionsplaner for at udføre arbejdet. Jeg fik selv hjælp til konstruktionen.

Skrev forkert frihæng på 3700mm

Det er svært at svare på, hvordan man bedst udformer fastgørelser uden at vide, hvordan det ser ud på stedet. I princippet gælder det jo om at få anlægsflader og boltforbindelser, der kan klare den belastning, du har i konstruktionen. Altså, lad nogen beregne det, hvis du ikke selv har den viden. Byggemelding hos kommunen kræver normalt alligevel mindst en principskitse på, hvordan løsningen udformes, som Tommy skrev.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.